Sánchez-Rodríguez,
S. y González-Aragón, C. (2016) La asamblea de clase en educación infantil: un
espacio para crecer como grupo. Revista Iberoamericana de Educación, 71, 133-50
PARAULES CLAU (5)
Interacció
a l’aula
Pràctiques
de l’aula
Competència
comunicativa
Socialització
RESUM + IDEES CLAU
L’etapa
d’educació infantil és de ple valor educatiu i té un gran interès la pràctica
de l’assemblea de classe com espai en què desenvolupar de forma
interrelacionada la competència social i cívica y la competència en la
comunicació lingüística en els infants menors de 6 anys.
L’assemblea de classe té gran
rellevància pel desenvolupament de les competències en la comunicació
lingüística, social i cívica dels nens.
Quan parlem d'assemblea en EI ens referim a aquells
moments que el grup s'ha reunit en un espai destinat a això amb la finalitat de
posar en comú diferents qüestions.
La participació dels nens en activitat significativa compartida amb adults o iguals més capaços permet a les criatures anar adquirint, de forma progressiva, diferents coneixements i habilitats que a mitjà i llarg termini els dotaran de la capacitat d'actuar de forma autònoma en societat.
Una situació
educativa molt rellevant al llarg de l'etapa d’EI és la reunió en el grup
d'iguals. Aquesta situació evoluciona al llarg de l'etapa, de forma paral·lela
a com evoluciona l'autonomia dels nens, des de molt ràpid l'activitat social de
l'aula genera moments de comunicació compartida entre tots els integrants.
Aquests moments són molt valuosos per al desenvolupament de la cultura
d'iguals, és a dir, per a la construcció tant del grup com de les
individualitats en el grup. Han destacat l'interès d'aquestes reunions pel seu
potencial per a la pràctica de la conversa entre iguals, en la qual els nens
comparteixen i reflexionen tant sobre la seva experiència escolar com sobre les
seves vivències fora de l'escola.
PREGUNTES A L’AUTOR
1. Perquè
creus que a infantil i a primària la assembla s’hauria de dur a terme de forma
diferent?
2. Com pots no
caure en la rutina, si repeteixes l’acció cada dia?
REFLEXIÓ
Per
iniciar la reflexió la inicio fent una crítica a la lectura, ja que diria que hi
ha un apartat bastant extens, que engloba dues pàgines que tracta de l’educació
primària, i la lectura tracta sobre infantil. És interessant la diferència que
fa de l’assemblea entre infantil i primària però trobo que és massa extens.
Quan
a la lectura penso que el fet de l’assemblea tal com el planteja és molt
interessant, perquè és un moment interactiu molt profitós per la socialització
entre el grup d’iguals i entre l’adult de referència a l’aula.
Aquesta
lectura la relaciono amb la que ja vam fer sobre la rotllana, la qual
explicitava que dins l’aula, l’organització facilitadora per a conversar és la
rotllana, ja que és una organització social en la qual es facilita la
interacció amb el grup d’iguals i el mestre com a modelador de la interacció.
He
trobat molt interessant aquest blog: http://investiguemosjuntos.blogspot.com.es/p/la-asamblea-en-la.html
per poder complementar la lectura, ja que tracta de l’assemblea a l’aula, els
objectius i com dinamitzar-ne una. A més, hi ha un vídeo d’exemple d’una assemblea
en una aula de primària i és molt interessant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada