dilluns, 24 d’abril del 2017

Lectura VII (II): La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo

Sánchez-Rodríguez, S. y González-Aragón, C. (2016) La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo. Revista Iberoamericana de Educación, 71, 133-50

PARAULES CLAU (5)
Interacció a l’aula
Pràctiques de l’aula
Competència comunicativa
Socialització



RESUM + IDEES CLAU

L’etapa d’educació infantil és de ple valor educatiu i té un gran interès la pràctica de l’assemblea de classe com espai en què desenvolupar de forma interrelacionada la competència social i cívica y la competència en la comunicació lingüística en els infants menors de 6 anys.
L’assemblea de classe té gran rellevància pel desenvolupament de les competències en la comunicació lingüística, social i cívica dels nens.
Quan parlem d'assemblea en EI ens referim a aquells moments que el grup s'ha reunit en un espai destinat a això amb la finalitat de posar en comú diferents qüestions.

La participació dels nens en activitat significativa compartida amb adults o iguals més capaços permet a les criatures anar adquirint, de forma progressiva, diferents coneixements i habilitats que a mitjà i llarg termini els dotaran de la capacitat d'actuar de forma autònoma en societat.

Una situació educativa molt rellevant al llarg de l'etapa d’EI és la reunió en el grup d'iguals. Aquesta situació evoluciona al llarg de l'etapa, de forma paral·lela a com evoluciona l'autonomia dels nens, des de molt ràpid l'activitat social de l'aula genera moments de comunicació compartida entre tots els integrants. Aquests moments són molt valuosos per al desenvolupament de la cultura d'iguals, és a dir, per a la construcció tant del grup com de les individualitats en el grup. Han destacat l'interès d'aquestes reunions pel seu potencial per a la pràctica de la conversa entre iguals, en la qual els nens comparteixen i reflexionen tant sobre la seva experiència escolar com sobre les seves vivències fora de l'escola.

PREGUNTES A L’AUTOR
1. Perquè creus que a infantil i a primària la assembla s’hauria de dur a terme de forma diferent?
2. Com pots no caure en la rutina, si repeteixes l’acció cada dia?

REFLEXIÓ
Per iniciar la reflexió la inicio fent una crítica a la lectura, ja que diria que hi ha un apartat bastant extens, que engloba dues pàgines que tracta de l’educació primària, i la lectura tracta sobre infantil. És interessant la diferència que fa de l’assemblea entre infantil i primària però trobo que és massa extens.
Quan a la lectura penso que el fet de l’assemblea tal com el planteja és molt interessant, perquè és un moment interactiu molt profitós per la socialització entre el grup d’iguals i entre l’adult de referència a l’aula.
Aquesta lectura la relaciono amb la que ja vam fer sobre la rotllana, la qual explicitava que dins l’aula, l’organització facilitadora per a conversar és la rotllana, ja que és una organització social en la qual es facilita la interacció amb el grup d’iguals i el mestre com a modelador de la interacció.
He trobat molt interessant aquest blog: http://investiguemosjuntos.blogspot.com.es/p/la-asamblea-en-la.html per poder complementar la lectura, ja que tracta de l’assemblea a l’aula, els objectius i com dinamitzar-ne una. A més, hi ha un vídeo d’exemple d’una assemblea en una aula de primària i és molt interessant.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada