dissabte, 29 d’abril del 2017

Lectura (6) I Roig 2012

PARAULES CLAU: Lectura, primera infància, salut, famílies, entitats educatives.

RESUM

La lectura d’aquesta setmana ha estat la titulada “Nascuts per llegir: Projecte de promoció de la lectura per a la primera infància” de l’autora Marta Roig que tracta sobre un projecte que promou el gust per la lectura entre les criatures de 0 a 3 anys.

Aquest projecte és molt interessant, ja que es treballa de forma cooperativa entre diferents entitats públiques: l’ajuntament, els CAP’s i les biblioteques públiques. L’ajuntament, per tal de poder iniciar el projecte ha de firmar un conveni i després a través dels centres de salut hi ha diferents recursos que informen les famílies amb nadons o amb futurs nadons de les possibilitats d’aquest programa i aquestes van a la biblioteca on hi ha muntat un espai per atenció a la primera infància per a fomentar la lectura d’aquests nadons on trobem tant racons de pares, com contes pels infants com recursos per a la lectura. Més enllà de l’activitat local, les famílies poden gaudir també de materials, orientacions i propostes desenvolupades per la mateixa coordinació del programa.

Aquest programa promou experiències compartides entre pares i fills a partir del llibre i la primera literatura. L’objectiu que es planteja és despertar el gust per la lectura des del primer mes de vida, ja que és una eina fonamental pel desenvolupament integral dels infants.
No pretén avançar aprenentatges sinó que intenta actuar sobre els hàbits familiars perquè la lectura es gaudeixi amb normalitat i de manera quotidiana.

Al final de l’article es donen unes estadístiques de com està anant aquest programa tant a Catalunya com a Andorra i es manifesta que s’està millorant per tal de multiplicar les famílies beneficioses i continuar l’educació.


En conclusió, ens trobem davant d’unes de les poques iniciatives que fomenten la relació: família, escola i infant. Aquest projecte està en progrés d’expansió i cada cop la societat li dóna més importància.

PREGUNTES PER L’AUTORA


  •    Realment és un projecte elaborat i útil per crear espais íntims entre la família i l’infant. Però, només compren a infants d’entre 0 i 3 anys. A partir dels tres anys, aquest projecte seria possible? No ens oblidem que el segon cicle d’educació infantil també és molt important en l’educació.
  •     Penses que cada vegada trobarem més aquest projecte a diferents poblacions i que des de l’escola podem promoure que les famílies en facin ús?

  •    Per què creus que encara és tan poc conegut aquest projecte tot i tenir un fons i uns objectius tan interessants?

REFLEXIÓ

El projecte “Nascuts per llegir” és una incitativa magnífica per unir als membres de la família i obtenir tots aquells avantatges que proporciona la mateixa lectura.
Ara bé, l’objectiu i les relacions comunitàries que pertanyen a aquest m’han quedat molt clares, però encara no sé en què consisteix aquest projecte o quines activitats la inclouen.
És tan important la lectura i els moments d’aprenentatge en família com la continuació de la pràctica dins l’escola després dels 3 anys (etapa educativa en la qual el projecte no té cabuda).
Unes de les activitats que es realitzen en una aula i estimula als infants és l’escolta i la conversa en una rotllana amb els companys de la classe. Segons la lectura que s’anomena “L’art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana” de l’autor Sogas, M.T. (2013), és molt important les converses espontànies que sorgeixen en aquesta metodologia de treball. A partir d’aquesta pràctica, els infants aprenen valors, expliquen experiències als altres, escolten altres vivències i dóna peu a conèixer entre ells.
Vivim en un món ple de diversitats i l’escola ofereix l’oportunitat conviure amb persones ben diferents. Les diferències no dificulten les convivències, sinó que enriqueixen la nostra societat. Per això, aquest projecte és molt enriquidor ja que,  proporciona moments en famílies, però també uneixen nuclis familiars diversos i conviuen moments en els quals comparteixen experiències.
Nascuts per llegir (com ja he esmentat anteriorment), no ofereix l’oferta de realitzar aquest projecte amb infants que comencen l’etapa escolar (a partir dels tres anys). Per sort, avui dia existeixen escoles en les quals s’estimula la pràctica oral i les activitats en família que donen continuïtat per gaudir de la lectura i dels moments afectuosos que enriqueixen els aprenentatges . Alhora es creen sentiments i emocions en les relacions, que omplen de vida la quotidianitat o, en alguns casos, trenquen amb la monotonia del dia a dia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada