PARAULES
CLAU: Lectura, primera infància, salut, famílies, entitats educatives.
RESUM
La lectura d’aquesta setmana ha estat la titulada
“Nascuts per llegir: Projecte de promoció de la lectura per a la primera
infància” de l’autora Marta Roig que tracta sobre un projecte que promou el
gust per la lectura entre les criatures de 0 a 3 anys.
Aquest projecte és
molt interessant, ja que es treballa de forma cooperativa entre diferents
entitats públiques: l’ajuntament, els CAP’s i les biblioteques públiques. L’ajuntament, per tal de poder iniciar el projecte ha de firmar un conveni
i després a través dels centres de salut hi ha diferents recursos que informen
les famílies amb nadons o amb futurs nadons de les possibilitats d’aquest
programa i aquestes van a la biblioteca on hi ha muntat un espai per atenció a
la primera infància per a fomentar la lectura d’aquests nadons on trobem tant
racons de pares, com contes pels infants com recursos per a la lectura. Més
enllà de l’activitat local, les famílies poden gaudir també de materials,
orientacions i propostes desenvolupades per la mateixa coordinació del
programa.
Aquest programa promou experiències compartides
entre pares i fills a partir del llibre i la primera literatura. L’objectiu
que es planteja és despertar el gust per la lectura des del primer mes de vida,
ja que és una eina fonamental pel desenvolupament integral dels infants.
No pretén avançar aprenentatges sinó que intenta
actuar sobre els hàbits familiars perquè la lectura es gaudeixi amb normalitat
i de manera quotidiana.
Al final de l’article es donen unes estadístiques
de com està anant aquest programa tant a Catalunya com a Andorra i es manifesta
que s’està millorant per tal de multiplicar les famílies beneficioses i
continuar l’educació.
En conclusió, ens trobem davant d’unes de les
poques iniciatives que fomenten la relació: família, escola i infant. Aquest
projecte està en progrés d’expansió i cada cop la societat li dóna més
importància.
PREGUNTES PER L’AUTORA
- Realment és un projecte elaborat i útil per crear espais íntims entre la família i l’infant. Però, només compren a infants d’entre 0 i 3 anys. A partir dels tres anys, aquest projecte seria possible? No ens oblidem que el segon cicle d’educació infantil també és molt important en l’educació.
- Penses que cada vegada trobarem més aquest projecte a diferents poblacions i que des de l’escola podem promoure que les famílies en facin ús?
- Per què creus que encara és tan poc conegut aquest projecte tot i tenir un fons i uns objectius tan interessants?
REFLEXIÓ
El projecte “Nascuts per llegir”
és una incitativa magnífica per unir als membres de la família i obtenir tots
aquells avantatges que proporciona la mateixa lectura.
Ara bé, l’objectiu i les
relacions comunitàries que pertanyen a aquest m’han quedat molt clares, però
encara no sé en què consisteix aquest projecte o quines activitats la inclouen.
És tan important la lectura i els
moments d’aprenentatge en família com la continuació de la pràctica dins
l’escola després dels 3 anys (etapa educativa en la qual el projecte no té
cabuda).
Unes de les activitats que es
realitzen en una aula i estimula als infants és l’escolta i la conversa en una
rotllana amb els companys de la classe. Segons la lectura que s’anomena “L’art
de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana” de l’autor Sogas,
M.T. (2013), és molt important les converses espontànies que sorgeixen en
aquesta metodologia de treball. A partir d’aquesta pràctica, els infants
aprenen valors, expliquen experiències als altres, escolten altres vivències i
dóna peu a conèixer entre ells.
Vivim en un món ple de
diversitats i l’escola ofereix l’oportunitat conviure amb persones ben
diferents. Les diferències no dificulten les convivències, sinó que enriqueixen
la nostra societat. Per això, aquest projecte és molt enriquidor ja que, proporciona moments en famílies, però també
uneixen nuclis familiars diversos i conviuen moments en els quals comparteixen
experiències.
Nascuts per llegir (com ja he
esmentat anteriorment), no ofereix l’oferta de realitzar aquest projecte amb
infants que comencen l’etapa escolar (a partir dels tres anys). Per sort, avui
dia existeixen escoles en les quals s’estimula la pràctica oral i les
activitats en família que donen continuïtat per gaudir de la lectura i dels
moments afectuosos que enriqueixen els aprenentatges . Alhora es creen
sentiments i emocions en les relacions, que omplen de vida la quotidianitat o,
en alguns casos, trenquen amb la monotonia del dia a dia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada