divendres, 28 d’abril del 2017

Llamazares, M.T. y Alonso-Cortés, M.D. (2016) Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 71.

Resum:

La lectura és un mecanisme clau per aportar als infants nous coneixements i experiències, ja que poden descobrir emocions, sentiments, moments diferents... Aquest mecanisme es pot dur a terme de dues maneres diferents: en el primer cas, de manera compartida la qual els infants poden desenvolupar habilitats i eines per a tenir una  bona comprensió lectora i, en segon lloc,  tenim lectura dialògica, que es du a terme a les aules i permet que els infants interaccionin entre els seus iguals compartint allò que han descobert a partir de la lectura.


L’alfabetització emergent és una peça clau de la qual ens parla el text, i no únicament a les aules sinó també al carrer o qualsevol altre context que no sigui escolar. Dins les pràctiques d’alfabetització emergent per desenvolupar la comprensió lectora, una de les que més han funcionat ha estat la lectura compartida, la qual anomenem en l’àmbit familiar la lectura de falda. La lectura compartida, tal i com he fet esment anteriorment, és molt beneficiosa pel desenvolupament cognitiu i lingüístic dels infants, la qual consisteix en llegir amb els fills/es o explicar històries sense la necessitat de tenir el suport visual; ambdues incrementen el vocabulari.

A la lectura compartida hi ha tres elements claus: abans de la lectura, on es realitzen els objectius, els coneixements previs, hipòtesis...; durant la lectura, on es comprova la comprensió... i, finalment, la discussió.

Com a conclusió, segons les investigacions dels diversos autors, demostren la importància de la lectura compartida i ens fa veure d’una manera clau de l’ajuda que permet a tots els infants amb dificultats o sense per al seu desenvolupament cognitiu, de comprensió lectora, per a l’increment de vocabulari, etc.

Paraules clau:

Lectura compartida, lectura dialògica, alfabetització emergent, reflexió, estratègies, comprensió lectora.

Preguntes  als autors:

-       En el cas de nens i nenes amb edats superiors a les quals diu la lectura, la lectura compartida és afavoridora?
-       La lectura dialògica es podria dur a terme en un altre àmbit que no sigui l’escolar?
-       El text ens parla de fer reflexionar als nostres alumnes, però realment, com podem aconseguir això? Com aprenem a formular preguntes que els facin reflexionar?

Reflexió:

M’ha semblat un text molt interessant malgrat que una mica pesat perquè posava molts exemples repetitius sobre com posar en marxa les estratègies. De fet, si més no, la lectura ens parla de coses que són coses que gairebé totes les persones coneixem o n’hem parlat algun cop, però que realment mai ens parem a pensar de la importància que tenen o del què generen aquestes metodologies en els infants. Hem estat infants també i hem viscut aquestes experiències lectores però possiblement no érem conscients de tot el que generava en nosaltres i què ens ensenyava la lectura cada cop que la nostra mare ens posava a seva faldilla a explicar-nos un conte.


Com a conclusió, considero que és una lectura que ens dóna eines per afrontar la lectura de cara a un futur a l’aula amb els nostres infants, ensenyar la lectura no és fàcil i hem d’aprendre a com fer-la servir per tal que sigui el més profitosa possible per als infants que tenim al nostre càrrec.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada