dijous, 27 d’abril del 2017

LECTURA 7. El lenguaje como medio de construcción social del conocimiento en Educación Infantil

Paraules clau: Llenguatge, coneixement, construcció del coneixement verbal, treball per projectes

Breu resum

Aquesta lectura ens explica com a través del llenguatge es facilita la construcció del coneixement en un grup d’infants de cinc anys, realitzat i comprovat gràcies a un projecte de treball que ha durat 24 sessions.

Arran d’aquest projecte s’ha pogut comprovar principalment que per tal de realitzar unes bones pràctiques dins l’escola és prioritari que els propis docents siguin els primers a canviar i millorar les seves pràctiques. L’article ens mostra com és possible treballar sempre a partir de l’interès del propi infant, a través del diàleg i la conversa és com es dóna un coneixement conjunt.

Aquest text destaca que treballar per projectes és una forma de treballar des de la globalitat, a més la seva metodologia consisteix a posar en practica les activitats adients perquè els infants construeixen el seu coneixement, sempre amb el suport del llenguatge oral. I també, dins d’aquests projectes son una base fonamental les preguntes, ja que son el motor de l’aprenentatge.
Resultat d'imatges de foto niós lenguaje

Un altre aspecte important que trobem dins aquest text és el fet que els infants ja venen a l’escola amb una mena de coneixements, aquests destacats pel seu context més proper. L’escola ha de ser l’encarregada de reconstruir aquests coneixements i a més, compensar les diferències possibles. Per això, els mestres escollen un ensenyament molt més qualitatiu abans que un de quantitatiu.

Per concloure, amb l’anàlisi final d’aquest projecte han pogut observar que finalment l’aula és l’escenari comunicatiu principal.



Interrogants

· Quina dificultat es pot trobar dia a dia dins l’escola en una aula on es treballa per projectes?

· Com podem aconseguir que gairebé tots els infants de l’aula participin i que no sempre siguin els mateixos qui parlen?

Comentari personal


M’ha agradat molt llegir aquest article, tot i en un principi semblar una mica xafogós pel seu alt volum de pàgines, ja que és molt interessant tot el que explica, i no només que parli del llenguatge com a eina de construcció de coneixement sinó també, parlar dels docents i de les seves pràctiques. He trobat interessant el fet que en un principi de l’article es parli sobre bones pràctiques i el canvi que han de fer els docents per portar aquestes a terme, ja que justament fa poc que hem parlat d’això en una altra assignatura. Per tant, el que més m’ha agradat de la lectura ha sigut la importància que dóna al paper dels docents, tot i treballar per projectes. Ja que, no significa que no hagin de “fer res”, sinó que tot docent ha d’estar sempre en revisió i millora de les seves pràctiques. Per últim, crec que el treball per projectes, encara que avui dia costa portar-ho a terme, és una bona manera de treballar amb infants sobretot d’aquestes edats, i en un futur, m’agradaria poder treballar en una escola on es portés a terme per veure altres realitats. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada