Paraules clau: Llenguatge, coneixement,
construcció del coneixement verbal, treball per projectes
Breu resum
Aquesta lectura ens explica com a
través del llenguatge es facilita la construcció del coneixement en un grup
d’infants de cinc anys, realitzat i comprovat gràcies a un projecte de treball
que ha durat 24 sessions.
Arran d’aquest projecte s’ha pogut
comprovar principalment que per tal de realitzar unes bones pràctiques dins
l’escola és prioritari que els propis docents siguin els primers a canviar i
millorar les seves pràctiques. L’article ens mostra com és possible
treballar sempre a partir de l’interès del propi infant, a través del diàleg i
la conversa és com es dóna un coneixement conjunt.
Aquest text destaca que treballar
per projectes és una forma de treballar des de la globalitat, a més la seva
metodologia consisteix a posar en practica les activitats adients perquè els
infants construeixen el seu coneixement, sempre amb el suport del llenguatge
oral. I també, dins d’aquests projectes son una base fonamental les preguntes,
ja que son el motor de l’aprenentatge.
Un altre aspecte important que
trobem dins aquest text és el fet que els infants ja venen a l’escola amb
una mena de coneixements, aquests destacats pel seu context més proper.
L’escola ha de ser l’encarregada de reconstruir aquests coneixements i a més,
compensar les diferències possibles. Per això, els mestres escollen un
ensenyament molt més qualitatiu abans que un de quantitatiu.
Per concloure, amb l’anàlisi final d’aquest
projecte han pogut observar que finalment l’aula és l’escenari comunicatiu
principal.
Interrogants
· Quina dificultat es pot trobar dia a dia dins l’escola en una aula on es
treballa per projectes?
· Com podem aconseguir que gairebé tots els infants de l’aula participin i
que no sempre siguin els mateixos qui parlen?
Comentari
personal
M’ha agradat molt llegir aquest
article, tot i en un principi semblar una mica xafogós pel seu alt volum de pàgines,
ja que és molt interessant tot el que explica, i no només que parli del
llenguatge com a eina de construcció de coneixement sinó també, parlar dels docents
i de les seves pràctiques. He trobat interessant el fet que en un principi de
l’article es parli sobre bones pràctiques i el canvi que han de fer els docents
per portar aquestes a terme, ja que justament fa poc que hem parlat d’això en
una altra assignatura. Per tant, el que més m’ha agradat de la lectura ha sigut
la importància que dóna al paper dels docents, tot i treballar per projectes. Ja
que, no significa que no hagin de “fer res”, sinó que tot docent ha d’estar
sempre en revisió i millora de les seves pràctiques. Per últim, crec que el
treball per projectes, encara que avui dia costa portar-ho a terme, és una bona
manera de treballar amb infants sobretot d’aquestes edats, i en un futur, m’agradaria
poder treballar en una escola on es portés a terme per veure altres realitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada