Paraules clau: Lectura, primera infància,
salut, famílies, entitats educatives.
Resum
La lectura d’aquesta setmana ha estat la
titulada “Nascuts per llegir: Projecte de promoció de la lectura per a la
primera infància” de l’autora Marta Roig que tracta sobre un projecte que
promou el gust per la lectura entre les criatures de 0 a 3 anys.
Aquest projecte és molt
interessant, ja que es treballa de forma cooperativa entre diferents entitats
públiques: l’ajuntament, els CAP’s i les biblioteques públiques. L’ajuntament, per tal de poder
iniciar el projecte ha de firmar un conveni i desprès a través dels centres de
salut s’informa a les famílies amb nadons o amb futurs nadons de les possibilitats
d’aquest programa. Després aquestes famílies van a la biblioteca on hi ha
muntat un espai per atenció a la primera infància per a fomentar la lectura en
els nadons i on poden trobar racons pels pares, contes pels infants i recursos
per a la lectura. Més enllà de l’activitat local, les famílies poden
gaudir també de materials, orientacions i propostes desenvolupades per la
mateixa coordinació del programa.
Aquest programa promou experiències
compartides entre pares i fills a partir del llibre i la primera literatura. L’objectiu que es planteja és
despertar el gust per la lectura des del primer mes de vida, ja que és una eina
fonamental pel desenvolupament integral dels infants. No pretén avançar aprenentatges sinó que intenta actuar
sobre els hàbits familiars perquè la lectura es gaudeixi amb normalitat i de
manera quotidiana.
Al final de l’article es donen unes
estadístiques de com està anant aquest programa tant a Catalunya com a Andorra
i es manifesta que s’està millorant per tal de multiplicar les famílies
beneficioses i continuar l’educació.
Com a conclusió, es podria dir que i tot
i que només es parli d’aquest projecte concret també n’hi ha d’altres i, per
tant, cada cop hi ha més possibilitats de lectura pels infants de 0 a 3 anys
cosa que és molt beneficiosa tant per a les famílies com pels infants.
Preguntes
- Penses que cada vegada trobarem més
aquest projecte a diferents poblacions i que des de l’escola podem
promoure que les famílies en facin ús?
- Per què creus que encara és tan poc
conegut aquest projecte tot i tenir un fons i uns objectius tan
interessants?
Reflexió:
Per començar,
crec que aquesta lectura ha sigut una mica densa i això no ha facilitat la
lectura. L’article es limita a parlar de l’organització dels recursos humans
del projecte i, personalment, m’hauria agradat que donés exemples, que parlés
de situacions viscudes en aquest projecte, a més, també hagués sigut
interessant que l’autora fes més referència al funcionament.
Tot i això, per
una altra banda, considero que es tracta d’un projecte molt interessant i molt
important, ja que permet fomentar la lectura des de ben petits. Així doncs, la
lectura és un element clau i, en aquest cas també s’implica a les famílies perquè
generin uns determinats hàbits i valors, i no solament que transmetin
coneixements.
En el següent enllaç ‘‘http://www.martaroig.com/identitat-professional/experiencia-projectes-realitzats/nascuts-per-llegir/’’,
l’autora Marta Roig parla de la seva experiència amb el projecte i les seves
sensacions en alguns moments determinats. Pel que he entès amb aquest últim
enllaç, el projecte es va haver de deixar de fer perquè no hi havia la
possibilitat de traspassar-lo a algú que li donés continuïtat. La pròpia autora
diu que si el projecte no pot ressorgir com s’ha plantejat en alguna ocasió té
la certesa de què inspirarà en altres projectes. Tot i que comparteixo opinió amb
l’autora, considero que aquest tipus de projecte són molt important i s’haurien
de potenciar molt més des dels Ajuntaments i el Govern.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada