dilluns, 24 d’abril del 2017

Lectura compartida i estratègies de comprensió lectora en educació infantil

Paraules clau:

Lectura compartida, alfabetització emergent, lectura dialògica, estratègies

Resultat d'imatges de lectura compartida

Resum:

L'article "Lectura compartida i estratègies de comprensió lectora en educació infantil" parla, en primer lloc, de l'alfabetització emergent, un procés que compromet a les habilitats, coneixements i actituds que se suposen precursores del desenvolupament de les formes convencionals de lectura i escriptura. Sabem que aquesta alfabetització no es dóna únicament a l'escola, sinó en altres contextos on participa l'infant.

Tot i així, les pràctiques pedagògiques sistemàtiques dels educadors han de garantir l'adquisició dels coneixements que entren en joc durant la lectura i l'escriptura. Una d'aquestes pràctiques és la lectura compartida, que en l'àmbit familiar es pot relacionar amb la lectura a falda; dins les aules, es tracta de situacions dialògiques, és a dir, de situacions en les quals els/les alumnes participen interaccionant entre ells i amb el mestre, per fer preguntes i donar respostes sobre el que llegeixen i mentre llegeixen. A més, aquesta pràctica té efectes positius sobre les habilitats d'expressió i comprensió oral, i perquè es pugui considerar efectiva, ha de realitzar-se amb grups petits, per tal de poder qüestionar-se més sobre el text i connectar idees i captar el sentit dels textos.

En aquesta lectura compartida, es donen tres moments importants: l'abans, el durant i el després. És bàsic establir uns coneixements previs i formular hipòtesis sobre el que succeirà al relat que es llegirà; a més, durant la lectura es poden fer prediccions parcials i és el moment de realitzar inferències i de comprovar la comprensió de cada infant; i finalment, cal tornar a fer una recapitulació o un resum del conte per deixar clares les idees.

En definitiva, quan els infants participen en la lectura interactiva de contes, guanyen experiències i habilitats que resulten crucials per sustentar les bases de la capacitat de comprensió lectora. Per tant, és importantíssim convertir la lectura compartida en una pràctica freqüent.

Preguntes als autors:
- Cal evitar totalment les pràctiques de lectura i escriptura més repetitives per pràctiques significatives o es pot combinar?

Reflexió personal:
El dia del seminari d'aquesta lectura no vaig poder assistir-hi i, per tant, no tinc el retorn de les altres lectures per poder comparar-les, per això em centraré únicament en aquesta lectura.

El tema que tracta em sembla molt interessant i crec que és molt important fer pràctiques de lectura compartida no únicament amb grups de Primària, sinó també a l'etapa d'Infantil, ja que és una estratègia que ajuda als nens i les nenes a adquirir més pensament crític, a
formular-se qüestions i saber anticipar el que succeirà.

Però no només és important fer-ho a l'escola, sinó també potenciar-ho en l'àmbit familiar, perquè és molt important que els infants vegin la lectura com un acte habitual dins la seva família per tal d'agafar l'hàbit lector; cal oferir situacions de lectura i d'escriptura quotidians, ja que per ells és molt més fàcil adquirir les habilitats lectoescriptores.

El link de la imatge ens porta cap a un blog molt interessant on ens parla sobre altres estratègies de lectura a l'aula, tant en grup com individuals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada