divendres, 28 d’abril del 2017

Lectura 8: Los juegos de representación, una herramienta para favorecer el desarrollo del lenguaje - Natàlia Martínez Ortega

Lectura 8: los juegos de representación, una herramienta para favorecer el desarrollo del lenguaje – Ma Claustre Cardona


5 paraules clau:
-          Infants
-          Llenguatge
-          Jocs de representació
-          Adults
-          Educació infantil

Resum de 250-300 paraules:
Els jocs de representació són situacions que possibiliten els coneixement i el creixement lingüístic. Quan comencen el segon cicle d’infantil, ja tenen un llenguatge suficientment desenvolupat per establir relacions amb el seu entorn (lingüísticament). Allà, aprendrà més coses que incrementarà el seu vocabulari, estructures lingüístiques més complexes, canvis socialment parlant (paper com interlocutors, torns de paraula, adonar-se si l’entenen o no...), etc. Els adults utilitzaran el llenguatge no únicament per expressar l’immediat, sinó per comprendre histories, seguir instruccions, argumentar i justificar.
A més, parla dels jocs de representació, que són un recurs didàctic que utilitza les rutines i les activitats de representació per facilitar el ús del llenguatge en contextos familiars. Al aprendre una llengua també s’aprèn un medi de representar els coneixements sobre els objectes i esdeveniments, un contingut. Els infants organitzen les seves experiències del món en representacions mentals. Per exemple, els adults tenim un esquema del que implica menjar en un restaurant, que inclou una sèrie d’accions com demanar, menjar i pagar, a més, implica cambrers, clients i caixer.
El joc consta de dos moments: el primer de motivació i coneixement del script, i el segon que correspon a la representació. També són un recurs ideal per aquells infants que no segueixen una evolució correcta. El paper de l’adult és primordial i és imprescindible l’ús d’estratègies comunicatives i lingüístiques semblants a les que utilitzen els pares i mares en els primers anys.
En conclusió, els jocs de representació són un bon recurs per millorar el coneixement i ús del llenguatge, ja que ho fan des d’un marc funcional i significatiu.

2 preguntes per l’autor:
-          Quins altres exemples de la vida quotidiana dels infants podries posar per a que sigui més clar què són els jocs de representació?
-          Si un infant no vol participar, què hauríem de fer?

Valoració personal:
És una de les lectures més interessants fins ara, tot i que és una mica densa, ja que ens parla del dia a dia dels infants que fa que aprenguin millor el llenguatge, com és en aquest cas els jocs de representació, cosa que no sabia què significava. És molt enriquidor saber tot això perquè, en un futur quan siguem pares/mares i inclús professors/es, podem aplicar tots aquests coneixements.
Tot i això, m’hagués agradat llegir més exemples de la vida quotidiana on s’apliquen tots aquests coneixements, encara que l’exemple de la sabateria ha estat molt bé i clarificador. A més, és un text que s’entén molt bé i fàcil de llegir, ja que t’enganxa a saber-ne més del tema.
Comparant-lo amb altres textos o lectures que he llegit, segueixo pensant que el punt d’unió entre tots (o entre la majoria) són els moments d’interacció, ja sigui entre infants o infants-adult, ja que penso que sense aquesta seria impossible o molt difícil l’adquisició del llenguatge, i com he dit en anteriors lectures, el diàleg entre adult i infant és fonamental. A més, la importància de la vida quotidiana, que també està present en quasi totes les lectures, per exemple en la 4, 6 i 7. Crec que aquesta té molt valor perquè els infants jugaran a allò que veuen en el seu dia a dia, en la seva quotidianitat. Per tant, i per això he triat el següent enllaç, els jocs de representació té molt a veure amb això i tot ajuda a l’adquisició del llenguatge: la vida quotidiana i els jocs.

No només ajuda a desenvolupar el llenguatge, sinó que també a relacionar-se amb els altres, a la seva imaginació i creativitat. Sistemes a l’aula per a que juguin a aquests jocs són els petits racons a la classe o fer petites obres de teatre, per exemple. D’aquesta manera també desenvolupen diversos valors, com l’empatia, simpatia, emocions, posar-se en el paper d’un altre, etc. 

He triat aquest enllaç que parla de la vida quotidiana dels infants d’una escola de Vilanova del Vallès, ja que al text li dóna importància al dia a dia dels infants. Per tant, aquest document ens explica la unitat de programació d’aquesta escola i, en concret, l’hora del dinar. En tots aquests moments es poden donar moments de jocs de representació.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada