EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL
CONOCIMIENTO EN EDUCACIÓN INFANTIL- Mª del Pilar Fernández Martínez y Isabel M.
Gallardo Fernández.
IDEES
CLAU
- - S’han de canviar les pràctiques
docents per poder canviar l’escola. El professorat ha de saber indagar sobre la
pròpia pràctica reflexionant sobre aquesta.
- - L’aula és un escenari comunicatiu.
- - Els nens són els protagonistes
dins l’aula i, per tant, del seu aprenentatge.
- - S’ha de despertar l’ interès per
saber dels infants on ells en siguin els protagonistes (experimentant, per
exemple), a més, s’ha d’ensenyar per la comprensió de les altres persones, ja
que ens trobem en una societat multicultural.
RESUM
Aquest article
parla sobre un projecte d’investigació que indaga sobre les seqüències
didàctiques per escriure textos expositius a EI. L’article mostra com és
possible aprendre des de l’ interès dels infants i com el llenguatge facilita
la construcció social del coneixement a l’aula. L’escola ha de facilitar la construcció de
coneixements i les pautes de conducta que el nen ha adquirit abans d’arribar a
ella i compensar les diferències d’aprenentatges entre els infants. És per això
que la metodologia qualitativa és la més adequada per mostrar aquestes
evidències dins les aules d’ EI i les seves complexes situacions. Els participants de l’estudi van ser un grup
de 23 nens i nens i l’observació es va basar en 24 sessions, on diferents
fragments demostren que el llenguatge es el mitjà de construcció social del
coneixement a EI.
L’estudi va
consistir en la divisió de les 24 sessions estudiades en quatre fases:
-
FASE I: en aquesta es va
contextualitzar el projecte, és a dir, es va decidir l’elecció del tema a
partir del que els infants volien aprendre.
-
FASE II: la mestra pregunta als
infants què volen saber sobre el tema. En aquesta fase es vol saber els
coneixements que ja tenen els infants sobre el tema i contribuir a avançar en
aquests coneixements.
-
FASE III: Cerca d¡informació. Els
infants busquen la informació a través de preguntes a les seves famílies i cadascú busca sobre el
que havia preguntat i la posen en comú.
-
FASE IV: presenten la informació i
què han après. En aquesta fase fan una reelaboració de la informació. La mestra
prepara la composició del text mitjançant la lectura oral de la informació
aportada i continua el procés ajudant a planificar el text.
A les conclusions
que s’arriben mitjançant aquest estudi són principalment que els treballs amb
projectes pretenen potenciar la comprensió i el gaudir d’aprendre ja que educar
es també comunicar actituds, emocions i afectes. A més, aquest estudi, en tot
moment defèn l’aula com a escenari
comunicatiu.
PARAULES
CLAU: projecte,
aula, llenguatge, infants, multiculturalitat, comunicació i aprenentatge.
PREGUNTES A L’AUTOR
-
Tot i que sempre em faig la
mateixa pregunta, crec que és important tenir-la clara... Fins a quin punt les
educadores podem intervenir o no, és a
dir, en el cas de que un infant no participi, com podem aconseguir propiciar la
seva participació?
-
Com podríem aconseguir instaurar
aquests mètodes en professionals que des de sempre fan ús dels “mètodes
tradicionals” per ensenyar?
REFLEXIÓ PERSONAL
A partir de la
lectura profunda d’aquest estudi m’ha quedat molt més clares algunes idees que
no sabia. Dins de l’aula, els nens han d’actuar d’una manera activa i la mestra
ha de saber justificar tot allò que fa i diu per a que els infants se sentin
partícips mantenint, a la vegada, la seva atenció. Penso que és molt important
que, com a futures professionals, aconseguir un clima dins l’aula on cadascun
dels infants es sentin segurs per a poder experimentar de manera autònoma, de
poder decidir i, finalment, de poder madurar. Crec que el treball per projectes
aconsegueix establir totes aquestes característiques que calen dins de l’aula
(a més de l’actitud adequada del mestre/a), ja que ajuda a que els infants, per
sí mateixos, siguin capaços de trobar respostes a les seves pròpies preguntes a
través de la COMUNICACIÓ i de la REFLEXIÓ amb sí mateixos i amb els companys.
D’aquest projecte
vull destacar que penso que és molt important que els infants vegin una
finalitat en els seus actes, és a dir, la cerca d’informació finalment es
convertirà en un llibre per la biblioteca dins de l’aula i crec que, per als
infants, aquest fet els ajuda a motivar-los per a dur a terme la seva tasca.
Per últim, crec que
el que mencionen les autores en el text sobre el projecte és molt cert ja que
diuen que el paper com a educadors ha de facilitar activitats, experiències,
interessos i motivacions als nens i nens perquè els ajudin a aprendre i a
desenvolupar- se com a ciutadans crítics i reflexius.
Aquí deixo un enllaç d'un blog on es parla de la importància de parlar amb els infants i que aquests rebin informació: http://criatures.ara.cat/opinio/Cal-parlar-als-nadons_0_1580841902.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada