diumenge, 23 d’abril del 2017

EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO EN EDUCACIÓN INFANTIL- Mª del Pilar Fernández Martínez y Isabel M. Gallardo Fernández.

EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO EN EDUCACIÓN INFANTIL- Mª del Pilar Fernández Martínez y Isabel M. Gallardo Fernández.

IDEES CLAU
-        -  S’han de canviar les pràctiques docents per poder canviar l’escola. El professorat ha de saber indagar sobre la pròpia pràctica reflexionant sobre aquesta.
-       -   L’aula és un escenari comunicatiu.
-       -   Els nens són els protagonistes dins l’aula i, per tant, del seu aprenentatge.
-      -    S’ha de despertar l’ interès per saber dels infants on ells en siguin els protagonistes (experimentant, per exemple), a més, s’ha d’ensenyar per la comprensió de les altres persones, ja que ens trobem en una societat multicultural.
RESUM
Aquest article parla sobre un projecte d’investigació que indaga sobre les seqüències didàctiques per escriure textos expositius a EI. L’article mostra com és possible aprendre des de l’ interès dels infants i com el llenguatge facilita la construcció social del coneixement a l’aula.  L’escola ha de facilitar la construcció de coneixements i les pautes de conducta que el nen ha adquirit abans d’arribar a ella i compensar les diferències d’aprenentatges entre els infants. És per això que la metodologia qualitativa és la més adequada per mostrar aquestes evidències dins les aules d’ EI i les seves complexes situacions.  Els participants de l’estudi van ser un grup de 23 nens i nens i l’observació es va basar en 24 sessions, on diferents fragments demostren que el llenguatge es el mitjà de construcció social del coneixement a EI.
L’estudi va consistir en la divisió de les 24 sessions estudiades en quatre fases:
-          FASE I: en aquesta es va contextualitzar el projecte, és a dir, es va decidir l’elecció del tema a partir del que els infants volien aprendre.
-          FASE II: la mestra pregunta als infants què volen saber sobre el tema. En aquesta fase es vol saber els coneixements que ja tenen els infants sobre el tema i contribuir a avançar en aquests coneixements.
-          FASE III: Cerca d¡informació. Els infants busquen la informació a través de preguntes  a les seves famílies i cadascú busca sobre el que havia preguntat i la posen en comú.
-          FASE IV: presenten la informació i què han après. En aquesta fase fan una reelaboració de la informació. La mestra prepara la composició del text mitjançant la lectura oral de la informació aportada i continua el procés ajudant a planificar el text.
A les conclusions que s’arriben mitjançant aquest estudi són principalment que els treballs amb projectes pretenen potenciar la comprensió i el gaudir d’aprendre ja que educar es també comunicar actituds, emocions i afectes. A més, aquest estudi, en tot moment defèn l’aula com a escenari comunicatiu.

PARAULES CLAU: projecte, aula, llenguatge, infants, multiculturalitat, comunicació i aprenentatge.

PREGUNTES A L’AUTOR

-          Tot i que sempre em faig la mateixa pregunta, crec que és important tenir-la clara... Fins a quin punt les educadores podem intervenir o  no, és a dir, en el cas de que un infant no participi, com podem aconseguir propiciar la seva participació?
-          Com podríem aconseguir instaurar aquests mètodes en professionals que des de sempre fan ús dels “mètodes tradicionals” per ensenyar?

REFLEXIÓ PERSONAL

A partir de la lectura profunda d’aquest estudi m’ha quedat molt més clares algunes idees que no sabia. Dins de l’aula, els nens han d’actuar d’una manera activa i la mestra ha de saber justificar tot allò que fa i diu per a que els infants se sentin partícips mantenint, a la vegada, la seva atenció. Penso que és molt important que, com a futures professionals,  aconseguir un clima dins l’aula on cadascun dels infants es sentin segurs per a poder experimentar de manera autònoma, de poder decidir i, finalment, de poder madurar. Crec que el treball per projectes aconsegueix establir totes aquestes característiques que calen dins de l’aula (a més de l’actitud adequada del mestre/a), ja que ajuda a que els infants, per sí mateixos, siguin capaços de trobar respostes a les seves pròpies preguntes a través de la COMUNICACIÓ i de la REFLEXIÓ amb sí mateixos i amb els companys.
D’aquest projecte vull destacar que penso que és molt important que els infants vegin una finalitat en els seus actes, és a dir, la cerca d’informació finalment es convertirà en un llibre per la biblioteca dins de l’aula i crec que, per als infants, aquest fet els ajuda a motivar-los per a dur a terme la seva tasca.
Per últim, crec que el que mencionen les autores en el text sobre el projecte és molt cert ja que diuen que el paper com a educadors ha de facilitar activitats, experiències, interessos i motivacions als nens i nens perquè els ajudin a aprendre i a desenvolupar- se com a ciutadans crítics i reflexius.







Aquí deixo un enllaç d'un blog on es parla de la importància de parlar amb els infants i que aquests rebin informació: http://criatures.ara.cat/opinio/Cal-parlar-als-nadons_0_1580841902.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada