dijous, 27 d’abril del 2017

Lectura 8. Los proyectos de Trabajo y el aprender a aprender en educación infantil.

Los proyectos de trabajo y el aprender a aprender en educación infantil

Leonor Carbonell i María Gómez del Moral



Paraules claus: Pompeu Fabra, projectes pedagògics, aprenentatges, experimentació, racons, tallers.

Síntesi:

És necessari que  l'organització del currículum de manera que sigui possible aconseguir desenvolupar la competència d'aprendre a aprendre.

Al llarg de l'article s'exposa una part important del projecte pedagògic de l'escola Pompeu Farbra de Barcelona, parla dels aspectes més pedagògics i trets més distintius com són: objectius generals, metodologies, intervencions de l'adult, l'organització, projectes, racons, avaluació...

És una escola que gira entorn a l'infant, i aquest és el subjecte més important. L'aprenentatge és significatiu i parteix de l'experiència dels nens i nenes, ja que tenen total llibertat per fer i desfer i així aprendre mitjançant un mètode d'assaig-error, de manera que ells mateixos són els propis creadors del seu coneixement.

L'adult en tot moment intencionadament potencia el pensament individual i l'adquisició d'estratègies d'aprenentatge.

A més l'escola dóna gran importància a crear espais on sigui possible observar, explorar, experimentar per tal que els alumnes puguin elaborar sistemes de pensament i tinguin a l'abast el màxim d'elements de coneixement per poder actuar respecte a l'entorn.


Preguntes:
  • A partir de quin any s'imparteix aquesta metodologia i l'escola té aquests valors?
  • Els projectes que es realitzen es consulten prèviament amb els infants o es presenten directament decidit pels mestres -com és el cas del projecte de les tortugues-?
Reflexió personal:

M'ha agradat aquesta lectura ja que ha combinat la part teòrica -en la qual parla de la pedagogia que segueix el centre- i aquesta portada a la pràctica -el projecte de les tortugues-.

A més, m'ha recordat molt al centre educatiu en el qual aquest any vaig realitzar les meves pràctiques -Escola Bressol el Gronxador- ja que té una manera de fer i una visió de l'educació molt semblant.

Hi ha hagut una part amb la qual coincideixo totalment que diu el següent: "Per tant, hem de buscar escoles que potenciïn el pensament dels alumnes mitjançant espais adients, originar un diàleg constructiu i tenint en compte una bona organització del treball per part dels adults". Penso que aquest fragment recull bona part dels arguments aportats a la lectura on s'explica el projecte pedagògic de l'Escola Pompeu Fabra de Barcelona.

Tot el bon recull d'idees que he pogut observar en l'escola, he trobat en falta que els mestres prèviament a realitzar un projecte consultin amb els infants que volen aprendre, i en quins temes volen aprofundir, ja que teòricament si que el centre diu que ho fa però a la pràctica no hi ha cap tipus de pregunta cap als alumnes per una pressa de decisions, sinó que ja ve donada per l'equip docent.

Pel que fa al intercanvi de informacions amb les companyes que han treballat altres lectures, només he trobat punts comuns amb la lectura El desenvolupament de l'autonomia i Montessori escrit per Martín, G. (2013), ja que com tracta principalment les pedagogia de Montessori en varies ocasions fa referència als espais d'aprenentatge i a l'autonomia com a principal idea per desenvolupar-se.


Pàgina oficial de l'Escola Pompeu Fabra de Barcelona
http://agora.xtec.cat/ceippompeufabrasantadria/lescola/quim-som/




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada