dijous, 27 d’abril del 2017

Lectura (7) II. La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo - Sánchez-Rodríguez, S y González-Aragón, C.

Sánchez-Rodríguez, S y González-Aragón, C. (2016) La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo. Revista Iberoamericana de Educación, 71, 133-150

1.     Tres idees claus que destacaríeu del text
-Importància dels mestres a l'assemblea: si el docent té una adequada gestió dins l'assemblea, els infants podran arribar a ser ciutadans autònoms. Per una altra banda, gràcies al coneixement professional, l'afectivitat i l'ètica, els mestres ofereixen un entorn formatiu que afavoreix el desenvolupament infantil. És per aquest motiu que han de saber escoltar i reaccionar als ritmes i les necessitats dels nens i nenes. A més, el repte dels docents tracta de no banalitzar la seva funció com espai pel desenvolupament de la competència social i cívica dels infants i, també, gestionar l'especificitat de la comunicació en el grup. Per tant, el docent ofereix un model comunicatiu als infants, els quals la seva competència lingüística està en desenvolupament. Així doncs, l'acompanyament dels adults és essencial en aquesta activitat.

-L'assemblea és molt rellevant pel desenvolupament de totes les competències: la realització d'aquesta activitat a classe suposa pels infants una oportunitat de desenvolupar a temps la seva competència en comunicació lingüística i la seva competència social i cívica. A més, gràcies a l'assemblea es pot desenvolupar l'autonomia moral, que és un procés d'educació social que ensenya a l'individu a col·laborar amb els altres i a respectar les regles socials, així com afavorir el desenvolupament de la personalitat i de la consciència de solidaritat.

-També és un bon moment per negociar les normes i resoldre conflictes a l'aula: a través de l'assemblea es promouen debats on els infants es poden expressar i pronunciar les seves opinions per establir les regles. A més, és un bon moment per discutir sobre el seu incompliment. Així doncs, és un procés que servirà de base perquè sigui més fàcil acceptar les normes i posar-les en pràctica.

2.     Paraules claus del text
Paraules clau: interacció a l’aula, assemblea, competència social i cívica, comunicació lingüística i autonomia.

3.     Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1- Com pots no caure en la rutina quan estàs fent una cosa cada dia?
2- Si els infants del primer cicle d’infantil encara no tenen adquirit el llenguatge, com es podrà desenvolupar i dinamitzar l’assemblea?

4.     Comentari personal
La lectura set ha estat molt interessant de llegir. Personalment, penso que l’activitat de l’assemblea és molt atractiva per portar-la a terme en una aula. En primer lloc, gràcies a aquesta dinàmica, els infants es poden expressar de manera oberta amb la resta de companys de l’aula. A més, és una bona oportunitat per socialitzar-se amb els seus iguals, i també amb l’adult.  
En segon lloc, vull destacar la idea de la negociació. A través de l’assemblea, els infants poden expressar i pronunciar les seves opinions per establir una sèrie de regles. A més, podran discutir de manera assertiva per tal d’acceptar totes les normes i per dur-les a terme.
En tercer lloc, en relació al tema de l’assemblea, he trobat una lectura on es parla d’aquesta dinàmica i penso que és força interessant: Seisdedos, M. (2004) La asamblea en la escuela infantil, Aula de infantil, 19, 1-4 . Si entreu en aquest enllaç, us podeu descarregar la lectura: http://aulainfantil.grao.com/revistas/aula-infantil/019-patios/la-asamblea-en-la-escuela-infantil .


Per acabar, el punt en comú que he trobat amb les altres lectures ha estat la interacció. En concret, a la lectura 1 podem veure com la construcció del coneixement es dóna amb la interacció i a la lectura 3 es practica la lectura a través de la interacció i la conversa amb els altres. Així doncs, en les tres lectures trobem espais en els quals es comparteixen moments per treballar i aprendre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada