divendres, 28 d’abril del 2017

LECTURA 7: LECTURA COMPARTIDA I ESTRATÈGIES DE COMPRENSIÓ LECTORA EN L'EDUCACIÓ INFANTIL - LLAMANZARES I ALONSO-CORTÉS (2016)

ERICA SERRANO ANTEQUERA

RESUM GLOBAL
Existeixen una sèrie d’estratègies de comprensió lectora a educació infantil, ja que s’ha vist que l’aprenentatge de la llengua escrita no s’aconsegueix únicament amb  activitats descontextualitzades sinó que la lectura és una bona eina perquè els infants aprenguin nous coneixements.
Podem diferenciar dos tipologies de lectures a l’hora de llegir: d’una banda la lectura compartida, és a dir, compatir una experiència de lectura amb algun familiar de manera que això ajuda al desenvolupament cognitiu de l’infant entre d’altres; i de l’altre, la lectura dialògica, aquesta es porta a terme dins de les aules fent que els infants interaccionin entre ells sobre el que s’ha llegit.
A més, podem veure com aquest text ens mostra un exemple d’un conte i a la vegada ens dona una sèrie d’estratègies abans, durant i després de la lectura per saber com actuar en cada moment i que fer quan llegim un conte. En primer lloc, abans de la lectura el que hem de fer és establir el propòsit i explicar el que farem per activar els coneixements dels infants. En segon lloc, durant la lectura, hem de realitzar inferències i de comprovar la comprensió dels infants per prendre decisions adequades en cada moment. I en tercer lloc, després de la lectura, hem de fer una recapitulació o resum del conte que acabem de llegir per veure si els infants ho han entès o no.
Finalment, podem destacar que dins de l’àmbit de la lectura existeixen dos grans components: la descodificació, que depèn fonamentalment del coneixement alfabètic; i la comprensió, que es troba vinculada a les habilitats lingüístiques orals. Davant d’aquests dos components, sorgeix un conflicte, ja que normalment es dona més importància a la descodificació encara que el component que aconsegueix el desenvolupament de les habilitats lectores és la comprensió d’aquesta.

PARAULES CLAUS
·         Lectura compartida
·         Estratègies
·         Alfabetització
·         Lectura dialògica
·         Descodificació i comprensió

PREGUNTES A L’AUTOR
·         Es podria posar en pràctica la lectura dialògica en l’àmbit familiar o únicament es fa servir en l’àmbit escolar?
·         Què podem fer perquè la gent prengui consciència que el component més important és la comprensió i no la descodificació?

COMENTARI PERSONAL
En aquest cas, al formar part del grup 4 de lectures de cada setmana, m’ha tocat escollir una de les dels altres grup. La veritat és que el fet que hagi triat aquesta (la del grup 3), ha sigut totalment a l’atzar encara que després de realitzar la lectura puc dir que estic contenta amb la meva elecció ja que considero molt interessant tot el que s’ha explicat en la lectura de Llamanzares però a la vegada molt profitosa perquè ens donen eines i estratègies reals que ens serviran en el nostre futur per saber com explicar un conte correctament i captar l’atenció dels infants que de vegades és el més difícil.

A més, he trobat directament relacionada aquesta lectura amb l’activitat que ens ha proposat el nostre professor, en Xavier, per la setmana vinent. L’activitat consisteix en escollir un conte i portar-lo preparat per explicar-lo o comentar-lo a les nostres companyes a l’aula. Per tant, és una manera de poder posar a la pràctica de manera real els conceptes i coneixements que he adquirit llegint aquesta lectura.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada