LECTURA 7: LECTURA COMPARTIDA I ESTRATÈGIES DE COMPRENSIÓ LECTORA EN L'EDUCACIÓ INFANTIL - LLAMANZARES I ALONSO-CORTÉS (2016)
ERICA SERRANO ANTEQUERA
RESUM GLOBAL
Existeixen una sèrie d’estratègies
de comprensió lectora a educació
infantil, ja que s’ha vist que l’aprenentatge de la llengua escrita no s’aconsegueix
únicament amb activitats
descontextualitzades sinó que la lectura és una bona eina perquè els infants
aprenguin nous coneixements.
Podem diferenciar dos
tipologies de lectures a l’hora de llegir: d’una banda la lectura compartida, és a dir, compatir una experiència de lectura
amb algun familiar de manera que això ajuda al desenvolupament cognitiu de l’infant
entre d’altres; i de l’altre, la lectura
dialògica, aquesta es porta a terme dins de les aules fent que els infants
interaccionin entre ells sobre el que s’ha llegit.
A més, podem veure com
aquest text ens mostra un exemple d’un conte i a la vegada ens dona una sèrie d’estratègies abans, durant i després
de la lectura per saber com actuar en cada moment i que fer quan llegim un
conte. En primer lloc, abans de la
lectura el que hem de fer és establir el propòsit i explicar el que farem
per activar els coneixements dels infants. En segon lloc, durant la lectura, hem de realitzar inferències i de comprovar la
comprensió dels infants per prendre decisions adequades en cada moment. I en
tercer lloc, després de la lectura,
hem de fer una recapitulació o resum del conte que acabem de llegir per veure
si els infants ho han entès o no.
Finalment, podem destacar
que dins de l’àmbit de la lectura existeixen dos grans components: la descodificació, que depèn fonamentalment
del coneixement alfabètic; i la comprensió,
que es troba vinculada a les habilitats lingüístiques orals. Davant d’aquests
dos components, sorgeix un conflicte, ja que normalment es dona més importància
a la descodificació encara que el component que aconsegueix el desenvolupament
de les habilitats lectores és la comprensió d’aquesta.
PARAULES CLAUS
·
Lectura
compartida
·
Estratègies
·
Alfabetització
·
Lectura
dialògica
·
Descodificació
i comprensió
PREGUNTES A L’AUTOR
·
Es podria posar
en pràctica la lectura dialògica en l’àmbit familiar o únicament es fa servir
en l’àmbit escolar?
·
Què podem fer
perquè la gent prengui consciència que el component més important és la
comprensió i no la descodificació?
COMENTARI PERSONAL
En aquest cas, al formar
part del grup 4 de lectures de cada setmana, m’ha tocat escollir una de les
dels altres grup. La veritat és que el fet que hagi triat aquesta (la del grup
3), ha sigut totalment a l’atzar encara que després de realitzar la lectura puc
dir que estic contenta amb la meva elecció ja que considero molt interessant
tot el que s’ha explicat en la lectura de Llamanzares però a la vegada molt
profitosa perquè ens donen eines i estratègies reals que ens serviran en el
nostre futur per saber com explicar un conte correctament i captar l’atenció
dels infants que de vegades és el més difícil.
A més, he trobat directament
relacionada aquesta lectura amb l’activitat que ens ha proposat el nostre
professor, en Xavier, per la setmana vinent. L’activitat consisteix en escollir
un conte i portar-lo preparat per explicar-lo o comentar-lo a les nostres
companyes a l’aula. Per tant, és una manera de poder posar a la pràctica de
manera real els conceptes i coneixements que he adquirit llegint aquesta
lectura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada