dissabte, 29 d’abril del 2017

Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora - Mª Teresa Llamazares Prieta i Mª Dolores Alonso-Cortés Fradejas

Paraules clau:
- Lectura compartida
- Comprensió lectora
- Situacions dialògiques
- Estratègies de lectura
- Alfabetització

Resum:
Aquest article comença explicant què és l'alfabetització emergent la qual és molt importat i es dóna tant a l'aula com amb les famílies amb materials escrits i pràctiques lletrades. Bàsicament l'alfabetització emergent és un procés que compromet les habilitats, coneixements i actituds que afavoriran el desenvolupament de la consciència fonològica i les destreses lingüístiques orals dels infants.  

El que ens volen comentar aquestes autores és que hi ha dues tipologies  de pràctiques d'alfabetització, aquestes són la lectura compartida (en l'àmbit familiar s'anomena lectura de falda) i la lectura dialògica, les quals són molt beneficioses pel desenvolupament cognitiu i lingüístic dels infants.


En el llarg de l'article parlen sobre la importància de la lectura compartida i és així, ja que a casa té un paper significatiu per tal que els infants adquireixin habilitats i eines per una posterior descodificació, ortografia i comprensió lectora; i a l'aula, es donen situacions més dialògiques on els infants cooperen en la tasca de llegir i d'aprendre, és a dir, participen interaccionant entre ells i amb el mestre. D'aquest últim aspecte cal dir que unes investigacions han revelat que els infants que participen en situacions escolars de lectura compartida gaudeixen de més beneficis que els que només participen en situacions de lectura en veu alta convencionals. Per altra banda, en la lectura compartida hi ha tres moments essencials que són l'abans, el durant i el després.

En conclusió, la lectura compartida és molt important en aquesta etapa d'infantil, ja sigui a l'aula com a casa. Amb aquesta lectura interactiva els infants guanyen experiència i habilitats per fomentar la base de la capacitat de comprensió lectora. És per això que aquestes lectures compartides dialògiques siguin una pràctica freqüent a les aules d'educació infantil, ja que són una bona oportunitat per començar el desenvolupament de les estratègies de comprensió lectora.

Preguntes a les autores:
- És important anar més enllà de la lectura?

Comentari personal:
Primer de tot dir que m'ha semblat molt interessant l'article tot i que se m'ha fet una mica feixuc per tots els exemples que posava, ja que encara que fossin enriquidors per completar la teoria que s'explicava, feien que sembles més feixuga. Tot i així, com deia m'ha semblat important saber quan d'essencial és dur a terme la lectura compartida tant a casa com a l'escola, la qual és més dialògica i fa que els infants participin i dialoguin entre ells. He pogut aprendre diferents estratègies per dur a terme aquest tipus de lectura i sobretot els diferents moments possibles d'aprenentatge que té una lectura, és a dir, anar més enllà de la portada, del text, del final.

No puc fer cap comparació amb cap lectura, ja que aquesta vegada no ens ha donat temps de compartir les diferents lectures amb la resta de companyes però s'assembla molt  a la que vaig llegir de Gema Paniagua (2013) que també tractava sobre la lectura, més concretament de la lectura en família i com l'havien de fer veure com una activitat plaent i agradable.

És un article que recomanaria llegir a moltes de les mestres d'educació infantil que encara no facin ús o no sàpiguen de l'existència d'aquestes estratègies de les quals parla el text per poder dur-les a terme a l'aula amb els seus infants i poder anar més enllà del conte.

Per últim, m'agradaria deixar a l'abast de les companyes un post on parla sobre la lectura dialògica en relació amb el desenvolupament del llenguatge dels infants el qual es diu Lectura dialógica para el desarrollo del  lenguaje.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada