Paraules clau:
-
Lectura compartida
-
Comprensió lectora
-
Situacions dialògiques
-
Estratègies de lectura
- Alfabetització
Resum:
Aquest article comença explicant què és l'alfabetització emergent la qual és molt
importat i es dóna tant a l'aula com amb les famílies amb materials escrits i
pràctiques lletrades. Bàsicament l'alfabetització
emergent és un procés que compromet les habilitats, coneixements i actituds
que afavoriran el desenvolupament de la consciència fonològica i les destreses lingüístiques
orals dels infants.
El que ens volen comentar aquestes autores és que hi
ha dues tipologies de pràctiques d'alfabetització,
aquestes són la lectura compartida (en l'àmbit familiar s'anomena lectura de
falda) i la lectura dialògica,
les quals són molt beneficioses pel desenvolupament cognitiu i lingüístic dels
infants.
En el llarg de l'article parlen sobre la importància de
la lectura compartida i és així, ja que a casa té un paper significatiu per tal
que els infants adquireixin habilitats i eines per una posterior
descodificació, ortografia i comprensió lectora; i a l'aula, es donen
situacions més dialògiques on els infants cooperen en la tasca de llegir i
d'aprendre, és a dir, participen interaccionant entre ells i amb el mestre.
D'aquest últim aspecte cal dir que unes investigacions han revelat que els
infants que participen en situacions escolars de lectura compartida gaudeixen
de més beneficis que els que només participen en situacions de lectura en veu
alta convencionals. Per altra banda, en la lectura compartida hi ha tres
moments essencials que són l'abans,
el durant i el després.
En conclusió, la lectura compartida és molt important
en aquesta etapa d'infantil, ja sigui a l'aula com a casa. Amb aquesta lectura
interactiva els infants guanyen experiència i habilitats per fomentar la base
de la capacitat de comprensió lectora. És per això que aquestes lectures
compartides dialògiques siguin una pràctica freqüent a les aules d'educació
infantil, ja que són una bona oportunitat per començar el desenvolupament de
les estratègies de comprensió lectora.
Preguntes a
les autores:
- És important anar més enllà de la lectura?
Comentari
personal:
Primer de tot dir que m'ha semblat molt interessant
l'article tot i que se m'ha fet una mica feixuc per tots els exemples que posava,
ja que encara que fossin enriquidors per completar la teoria que s'explicava,
feien que sembles més feixuga. Tot i així, com deia m'ha semblat important
saber quan d'essencial és dur a terme la lectura compartida tant a casa com a
l'escola, la qual és més dialògica i fa que els infants participin i dialoguin
entre ells. He pogut aprendre diferents estratègies per dur a terme aquest
tipus de lectura i sobretot els diferents moments possibles d'aprenentatge que
té una lectura, és a dir, anar més enllà de la portada, del text, del final.
No puc fer cap comparació amb cap lectura, ja que
aquesta vegada no ens ha donat temps de compartir les diferents lectures amb la
resta de companyes però s'assembla molt
a la que vaig llegir de Gema Paniagua (2013) que també tractava sobre la
lectura, més concretament de la lectura en família i com l'havien de fer veure
com una activitat plaent i agradable.
És un article que recomanaria llegir a moltes de les
mestres d'educació infantil que encara no facin ús o no sàpiguen de l'existència
d'aquestes estratègies de les quals parla el text per poder dur-les a terme a
l'aula amb els seus infants i poder anar més enllà del conte.
Per últim, m'agradaria deixar a l'abast de les companyes un post on parla sobre la lectura dialògica en relació amb el desenvolupament del llenguatge dels infants el qual es diu Lectura dialógica para el desarrollo del lenguaje.
Per últim, m'agradaria deixar a l'abast de les companyes un post on parla sobre la lectura dialògica en relació amb el desenvolupament del llenguatge dels infants el qual es diu Lectura dialógica para el desarrollo del lenguaje.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada