Conceptes clau:
- Educació Infantil
- Grups interactius
- Comunitat d'aprenentatge
- Inclusió
- Treball amb famílies
Resum i idees
clau:
L’article Grups interactius al final
de l’etapa de Zugazaga i altres ens exposa un exemple real sobre els grups
interactius i les comunitats d'aprenentatge, concretament, d’un projecte
realitzat a les aules de P5 de l’escola Maiztegi, al País Basc.
El focus de la lectura rau sobre la metodologia dels grups interactius com
a forma d'organitzar l’aprenentatge a l’aula, on s’agrupa als infants de manera
heterogènia i es preparen diferents activitats que realitzen tots els i les
alumnes. L’aprenentatge té lloc de manera interactiva i per mitjà del treball
cooperatiu i dialògic, i cada grup disposa d’un dinamitzador/a voluntària, els
quals estan formats per les famílies dels infants. D’aquesta manera, es treballa
amb l’objectiu d’anar reforçant les àrees instrumentals, l’autonomia de
l’alumat, el coneixement del medi, la convivència, etc.
Per poder dur-lo a terme, s’ha hagut de tenir en compte el context concret
en el qual es troba l’escola. Els habitants del municipi han sofert una
transformació, sobretot amb l’arribada de moltes famílies d’altres comunitats
autònomes i països, fet que ha comportat diversitat lingüística entre l’alumnat
i que ha facilitat la iniciativa. És la tutora la responsable de dissenyar les
tasques i d’organitzar els grups heterogenis, sempre seguint la programació de
l’aula i fomentant la interacció entre l’alumnat. Els diferents grups realitzen
activitats durant vint minuts amb una dinamitzadora, i posteriorment canvia a
una altra activitat fins que passa per totes les zones de treball. Les
encarregades de realitzar l’avaluació són les dinamitzadores, que valoraran el
treball, l’actitud i la interacció de cada grup, així com l’activitat concreta,
sempre amb el vist final de la tutora. Per poder fer-ho, les dinamitzadores
realitzen un procés de formació, però no són les úniques, ja que el professorat i
l’alumnat també ho fan.
Finalment, l’article ens mostra el resultat de l’experiència, on conclouen
que els grups interactius són favorables en diferents aspectes, com una millor
resposta a la diversitat i la inclusió i es facilita el seguiment
individualitzat a cada infant, entre d’altres.
Interrogants:
- Es pot fomentar aquesta pràctica en diferents agrupacions, de manera que no siguin únicament grups de 4, sinó que hi hagi varietat de components?
- Es realitza aquesta dinàmica a més cursos?
- Quan hi ha mancança de famílies voluntàries, com funciona l’organització d’aquestes activitats?
- Durant l’article es diu que “les reticències i les pors inicials, tant per part de les famílies com del professorat, d’obrir l’aula al voluntariat per participar en aquestes sessions, han estat superades”, concretament amb quines dificultats s’han trobat a l’hora de posar en marxa el projecte?
Comentari
personal:
Com a conclusions
personals d’aquesta lectura, extrec que primerament s’ha de donar una molt bona
relació família-escola per poder realitzar aquest tipus de dinàmiques, però
únicament s’ha de tenir en compte el vincle tan fort entre ambdues parts, sinó
que les famílies han de tenir disponibilitat per poder assistir a les sessions
i això únicament pot passar depenent del context. És a dir, considero molt
important el fet que a la lectura se’ns pressenti el context en el qual es
troba l’escola per poder entendre que és gràcies a aquest que es pot realitzar
els grups interactius amb el suport de famílies voluntàries, potser en un
altre context no hi seria tan profitós.
Quan hem
realitzat els “grups d’experts” hem estat d’acord en el fet que un dels punts positius
d’aquestes pràctiques és l’atenció individualitzada que es proporciona als
infants, així com que totes les persones involucrades (professorat, voluntaris
i alumnes) rebin una formació prèvia. Com a contrapunt, trobem que el fet que
siguin les famílies les dinamitzadores de l’activitat, fa que es cregui una
dependència cap a la seva disponibilitat per assistir.
A més, hem parlat
sobre si les famílies podrien col·laborar en la planificació de l’activitat, no
únicament com a dinamitzadores, però entre nosaltres mateixes també hem arribat
a la conclusió que es faria necessària una altra formació prèvia a la qual
haurien de dedicar més temps, i per tant, més disponibilitat, però que sí que
podrien col·laborar aportant idees sobre els temes que es treballen a classe.
Com a incís, m’agradaria
adjuntar un enllaç d’un TFG que investiga en què consisteixen les comunitats d’aprenentatge
mitjançant l’aprenentatge dialògic, així com els beneficis dels grups
interactius. Es pot obrir el PDF clicant aquí.
Posteriorment,
hem realitzat grups de 4 persones per posar en comú totes les lectures. Hem
parlat sobre aspectes concrets de la lectura, entre els quals destacaria d’una
banda, la importància de la lectura a la primera infància, vista a la lectura "Nascuts per llegir" (Roig, 2012), ja que des que neixes s’ha
d’involucrar-los en el món lector, i és important que sigui la família la que
cregui aquest entorn, així com d’estimular la creativitat. A la lectura "El arte de conversar: escuchar, hablar y compartir en el corro" (Sogas, 2013) es dóna importància a què com
a mestres cal que s’ha de donar temps als infants i que han de tenir una mirada
tranquil·litzadora, els hem de transmetre calma, no hem de jutjar-los i els hi
hem de fer entendre als infants. Sobretot m’ha agradat el punt de vista que la
rotllana és un espai de comprensió i de reconeixement de les emocions, i que no
és únicament de les persones tranquil·les, sinó que hi tenen cabuda les
actituds nervioses i les emocions no tant “positives”. Em quedo amb una frase
que ens ha comentat una companya, citant a Francesco Tonucci, que deia “Com a mestres hem de prendre una decisió:
crear una autopista que vagi directament a l’objectiu, o crear camins
alternatius que tinguin obstacles naturals, i els infants s’hagin d’adaptar a
aquests obstacles i aprendre d’ells". La lectura "Comunicació i llenguatge parlat" (Ferrer i Sogas, 2013) parla sobre recurs perquè els infants desenvolupin la seva comunicació i que el mestre ha d’incidir
amb la mirada, amb la tonalitat de la veu, ha de tenir un llenguatge precís, ha
de parlar amb claredat, vocalitzant... Un aspecte important és la filmació per
avaluar-nos a nosaltres mateixos i veure el nostre treball.
Com a punt en
comú entre totes les lectures, considero que l’aspecte més important és la
comunicació i la importància d’aquesta per desenvolupar aprenentatges
significatius. Com a experiència pròpia,
m’hagués agradat treballar d’aquesta manera. El que considero més aproximat a l’aprenentatge
mitjançant comunitats d’aprenentatge, com a alumna, són treballs en grup els
quals havíem de fer a partir d’un tema concret, però no considero que siguin
grups interactius tal com s’expliquen a la lectura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada