Carbonell,
L. i Gómez, M. (1993) Los proyectos de Trabajo y el aprender a aprender en
educación infantil. Aula de innovación educativa, 11, 1-9
PARAULES CLAU (5)
Objectius
Pedagogia
Educació infantil
Projecte de treball
Planificació
RESUM + IDEES CLAU
En els diferents àmbits de decisió escolar, són molts i
diferents les alternatives que poden prendre's respecte als principis
d'intervenció, els objectius ha aconseguir i l'organització del treball.
Mestres de l'escola pública Pompeu Fabra entenen l'organització del currículum a través de
projectes de Treball. Pretenen que els seus alumnes siguin capaços d'aprendre a aprendre utilitzant totes les
estratègies lligades al seu pensament.
En Educació Infantil, per afrontar les qüestions el fet d’aprendre a aprendre i de les estratègies del pensament, hi ha els següents objectius:
En Educació Infantil, per afrontar les qüestions el fet d’aprendre a aprendre i de les estratègies del pensament, hi ha els següents objectius:
- Aprendre a diferenciar entre nivells de coneixements:
fantasia/ realitat, pensament/realitat.
- A partir de les estructures del procés intuïtiu, elaborar representacions de la realitat que tinguin en compte diferents continguts.
- A partir de les estructures del procés intuïtiu, elaborar representacions de la realitat que tinguin en compte diferents continguts.
- Iniciar-se en la utilització de diverses fonts
d'informació.
Aquests objectius han de poder ser concretats i portats a la
pràctica en diferents moments dins de les programacions de l'aula i de
l'organització de la classe.
El
mestre per potenciar el pensament dels nens ha de saber aprofitar qualsevol
situació que es plantegi,
facilitant condicions i moments en els quals tenir en compte,
recollir, valorar i potenciar el pensament que va aflorant. I respecte a l'organització del treball, hem de crear situacions col·lectives, individuals, en petits grups, per
garantir la comunicació, l'intercanvi..., i per tant l'aprenentatge.
recollir, valorar i potenciar el pensament que va aflorant. I respecte a l'organització del treball, hem de crear situacions col·lectives, individuals, en petits grups, per
garantir la comunicació, l'intercanvi..., i per tant l'aprenentatge.
Abans de començar a treballar, s'ha de tenir en compte i ben
marcat els objectius als quals volem arribar i els que volem desenvolupar en
l'acció, s'ha de tenir en compte el tema a treballar i estimular qualsevol
subtema que també es vulgui abastar.
PREGUNTES A L’AUTOR
1. Sempre has iniciat activitats tenint els objectius, que
faries si cap dels objectius es compleix?
2. Es poden treballar totes les matèries únicament amb els
projectes de treball? O posaries algun reforç en alguna matèria?
REFLEXIÓ
Per
un mestre l’organització i planificació del treball és molt important i més en
l’etapa d’educació infantil, ja que és l’etapa on el més important són els
aprenentatges potencials, i que aquests es puguin treballar de manera
transversal.
Per
tant, penso que pels infants tal com diu la lectura dels d’educació infantil, i
personalment ho allargaria a tota l’educació, els aprenentatges no s’han de
centrar en un tema i aprendre d’aquest sinó en com aprendre i treballar continguts
més globals. Per exemple, el que és important no és aprendre sobre les
tortugues i com viuen, o sobre els bombers i com treballen, sinó que el
realment important és saber com buscar informació, saber escoltar, saber
treballar en equip...
A
més, penso que aquesta lectura és de les més completes que he llegit, perquè explica
teoria i a més posa un exemple per com portar a la pràctica l’explicat. Això ha
estat molt enriquidor perquè he pogut lligar i entendre tot el llegit, gràcies
a la justificació i exemplificació. Podria afirmar doncs, que aquest text té un
molt bon esquema per entendre el què ens explica.
Per
últim, relaciono aquesta lectura amb la treballada anteriorment Roás (2000).
Estableixo la relació en què amb aquesta lectura esmentada es tractaven els
centres d’interès i en l’article tractat de forma indirecta també es tracta
aquest aspecte perquè parteix els aprenentatges dels interessos dels infants.
Així doncs, aquestes dues lectures m’han fet veure la importància de l’interès
dels infants en els temes per desenvolupar els seus aprenentatges.
RECOMANACIÓ:
Per tal de poder tenir els objectius plantejats prèviament a la realització de
les activitats, penso que el més primordial és saber que és un objectiu, quines
característiques té i com redactar-los, per això deixo aquest link d’interès
sobre el tema: http://xarxanet.org/projectes/noticies/com-hem-de-definir-els-objectius-d-un-projecte
Enllaç foto: http://sfernandezblog.blogspot.es/1479468528/ensenyament-aprenentatge-i-objectius-plantejats-a-l-hora-d-impartir-classes/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada