dijous, 27 d’abril del 2017

LECTURA 7 – L’assemblea de classe a educació infantil: un espai per créixer en grup

Idees clau i resum:
Importància dels mestres a l’assemblea: si el docent té una adequada gestió dins de l’assemblea, els infants podran arribar a ser ciutadans autònoms. Per una altra banda, gràcies al coneixement professional, l’afectivitat i l’ètica, els mestres ofereixen un entorn formatiu que afavoreix el desenvolupament infantil. És per aquest motiu que han de saber escoltar i reaccionar als ritmes i les necessitats dels nens i nenes. A més, el repte dels docents tracta de no banalitzar la seva funció com espai pel desenvolupament de la competència social i cívica als infants i, també, gestionar l’especificitat de la comunicació en el grup. Per tant, el docent ofereix un model comunicatiu als infants, els quals la seva competència lingüística està en desenvolupament. Així doncs, l’acompanyament dels adults és essencial en aquesta activitat.
L’assemblea és molt rellevant pel desenvolupament de totes les competències: la realització d’aquesta activitat a classe suposa pels infants una oportunitat de desenvolupar a temps la seva competència en comunicació lingüística i la seva competència social i cívica. A més, gràcies a l’assemblea es pot desenvolupar l’autonomia moral, que és un procés d’educació social que ensenya a l’individu a col·laborar amb els altres i a respectar les regles socials, així com afavorir el desenvolupament de la personalitat i de la consciència de solidaritat.
També és un bon moment per negociar les normes i resoldre conflictes a l’aula: a través de l’assemblea es promouen debats on els infants es poden expressar i pronunciar les seves opinions per establir les regles. A més, és un bon moment per discutir sobres el seu incompliment. Així doncs, és un procés que servirà de base perquè sigui més fàcil acceptar les normes i posar-les en pràctica.

Paraules clau:
Interacció a l’aula, assemblea, competència social i cívica, comunicació lingüística i autonomia.

Preguntes a l’autor:
-       Com no podem caure en la rutina quan estem fent una cosa cada dia?
-       Si els infants del primer cicle d’infantil encara no tenen adquirit el llenguatge, com es podrà desenvolupar i dinamitzar l’assemblea?

Comentari personal:
En primer lloc m’agradaria dir que, tot i ser una lectura molt interessant, se m’ha fet una mica llarga i repetitiva.
Un cop llegida puc afirmar la importància de l’assemblea a l’aula. Així doncs, és un bon moment per desenvolupar el sentit crític dels infants. A més penso que el fet de fer-los  reflexionar sobre les normes que s’han de posar a ells mateixos és un mètode que fa que el seu compliment sigui més eficaç.
Com hem pogut veure, el nostre paper com a mestres és molt important, no només per ser un model lingüístic per als infants, sinó també perquè l’hem de saber gestionar i dinamitzar de la millor manera possible. Així doncs, el nostre rol és imprescindible si volem que els nostres alumnes esdevinguin ciutadans autònoms i ètics.

M’agradaria relacionar aquesta lectura amb una que vam llegir fa unes setmanes, concretament amb la lectura 6: L’art de conversar. Escoltar, parlar i compartir a la rotllana, on també es pot veure la importància del paper que té el mestre, no només a l’hora de tractar els alumnes, sinó com a model lingüístic per tots i cada un dels nens.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada