Idees clau i
resum:
Importància dels mestres a l’assemblea: si el docent té una adequada gestió dins de l’assemblea, els infants
podran arribar a ser ciutadans autònoms. Per una altra banda, gràcies al
coneixement professional, l’afectivitat i l’ètica, els mestres ofereixen un
entorn formatiu que afavoreix el desenvolupament infantil. És per aquest motiu
que han de saber escoltar i reaccionar als ritmes i les necessitats dels nens i
nenes. A més, el repte dels docents tracta de no banalitzar la seva funció com
espai pel desenvolupament de la competència social i cívica als infants i,
també, gestionar l’especificitat de la comunicació en el grup. Per tant, el
docent ofereix un model comunicatiu als infants, els quals la seva competència
lingüística està en desenvolupament. Així doncs, l’acompanyament dels adults és
essencial en aquesta activitat.
L’assemblea és molt rellevant pel desenvolupament de
totes les competències: la realització
d’aquesta activitat a classe suposa pels infants una oportunitat de
desenvolupar a temps la seva competència en comunicació lingüística i la seva
competència social i cívica. A més, gràcies a l’assemblea es pot desenvolupar
l’autonomia moral, que és un procés d’educació social que ensenya a l’individu
a col·laborar amb els altres i a respectar les regles socials, així com
afavorir el desenvolupament de la personalitat i de la consciència de
solidaritat.
També és un bon moment per negociar les normes i resoldre
conflictes a l’aula: a través de l’assemblea es promouen debats
on els infants es poden expressar i pronunciar les seves opinions per establir
les regles. A més, és un bon moment per discutir sobres el seu incompliment.
Així doncs, és un procés que servirà de base perquè sigui més fàcil acceptar
les normes i posar-les en pràctica.
Paraules
clau:
Interacció a
l’aula, assemblea, competència social i cívica, comunicació lingüística i
autonomia.
Preguntes a
l’autor:
- Com no podem caure en la rutina quan estem fent una cosa cada dia?
- Si els infants del primer cicle d’infantil encara no tenen adquirit el
llenguatge, com es podrà desenvolupar i dinamitzar l’assemblea?
Comentari
personal:
En primer
lloc m’agradaria dir que, tot i ser una lectura molt interessant, se m’ha fet
una mica llarga i repetitiva.
Un cop
llegida puc afirmar la importància de l’assemblea a l’aula. Així doncs, és un
bon moment per desenvolupar el sentit crític dels infants. A més penso que el
fet de fer-los reflexionar sobre les
normes que s’han de posar a ells mateixos és un mètode que fa que el seu
compliment sigui més eficaç.
Com hem
pogut veure, el nostre paper com a mestres és molt important, no només per ser
un model lingüístic per als infants, sinó també perquè l’hem de saber gestionar
i dinamitzar de la millor manera possible. Així doncs, el nostre rol és
imprescindible si volem que els nostres alumnes esdevinguin ciutadans autònoms
i ètics.
M’agradaria
relacionar aquesta lectura amb una que vam llegir fa unes setmanes,
concretament amb la lectura 6: L’art de conversar. Escoltar, parlar i compartir
a la rotllana, on també es pot veure la importància del paper que té el mestre,
no només a l’hora de tractar els alumnes, sinó com a model lingüístic per tots
i cada un dels nens.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada