IDEES CLAU:
Per començar, cal
que parlem sobre l’alfabetització emergent, un procés que posa en dubte les
habilitats, coneixements i actituds convencionals per al bon desenvolupament de
la lectura. Dins d’aquestes pràctiques d’alfabetització emergent, se situa la lectura compartida, gràcies a la qual
els infants poden desenvolupar habilitats i eines per a la bona comprensió
lectora. Tanmateix, la lectura compartida incrementa la complexitat del
llenguatge oral dels infants i les seves habilitats narratives. Tot i així, no
hem de confondre aquest tipus de lectura amb llegir en veu alta pel simple fet
de tractar-se de situacions dialògiques. La lectura compartida va molt més
enllà, ja que requereix interacció, reflexió i compartir experiències entre
alumnes i mestres.
En relació a això, destaquem tres moments essencials de la
lectura compartida: abans, durant i després. És molt important que abans d’iniciar
la lectura, compartim entre tots els nostres coneixements previs, hipòtesi o propòsits
que tinguem. En segon lloc, al llarg de l’activitat, haurem de comprovar la
comprensió dels alumnes, per exemple, a través de preguntes que els porti a la
reflexió. I per últim, un cop finalitzada la lliçó, seria convenient portar a
terme una discussió on els infants posin en comú les idees i reflexions que hagin
extret de la lectura.
Per últim, un factor clau en el desenvolupament de la
lectura compartida és el paper que tingui l’adult: ha de respondre als
interessos, experiències, concepcions i coneixements dels infants. Ha de
trobar les tècniques i estratègies de lectura adequades per a cada infant i
situació. Per a aconseguir això, cal que es formin als futurs mestres perquè aprenguin
a desenvolupar un coneixement procedimental més conscient i menys automatitzat
sobre els processos de lectura. D’aquesta manera, aconseguiríem el nostre
objectiu: desenvolupar lectors actius.
PARAULES CLAU:
Lectura compartida, comprensió lectora, estratègies, alfabetització emergent,
reflexió
PREGUNTES:
Com podem aprendre
a fer preguntes que generin reflexió en els nostres infants?
COMENTARI DEL TEXT:
En primer lloc,
considero que el tema principal de la lectura és molt interessant, ja que ens
recorda la importància d’una bona base lectora per al posterior bon desenvolupament
de la lectura i la comprensió lectora. I com ja sabem, si la lectura és
compartida, ens ofereix un ventall encara més ampli de beneficis, tant
individuals com col·lectius. Tot i així, m’agradaria dir que se m’ha fet una
mica feixuga en el moment que analitza el conte de “El tonto de mi pueblo”.
En compartir l’experiència
amb les companyes i el mestre, ens hem adonat que la idea principal que ens volen
transmetre Llamazares i Alonso Cortés és que és
essencial compartir el procés. El que podem guanyar això és que els infants no
només interactuïn entre ells, sinó que aconsegueixin fer-ho amb ells mateixos.
En
aquest cas, com a enllaç utilitzaré un llibre que ens va recomanar el professor:
“Tell me”, d’Aidan Chambers. En
aquesta obra, Chambers defensa la lectura compartida. Tanmateix, diu que fer
preguntes als infants no és tan fàcil com sembla, ja que acostumem a preguntar
aspectes que donen lloc a respostes massa tancades, i que per tant, no els
porta a la reflexió. Per aquest motiu, proposa que fem crear hipòtesi als
infants per tal de compartir idees col·lectivament.
Per
últim, m’agradaria vincular l’article de Llamazares i Alonso Cortés amb la
resta de lectures d’avui. En primer lloc, la lectura de Fernández i Gallardo,
on comenten que el procés de la lectura està sostingut per la interacció, ja
que ningú aprèn sol, i a més, s’aprenen valors conjuntament. Pel que fa a la
relació amb l’article de Sánchez i González, també ho connectem amb la
interacció conjunta, ja que diu que a través de l’assemblea podem fer una construcció
conjunta del procés.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada