dijous, 27 d’abril del 2017

Lectura 7 (III) Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en educación infantil, Llamazares i Alonso-Cortés (2016)

IDEES CLAU:
Per començar, cal que parlem sobre l’alfabetització emergent, un procés que posa en dubte les habilitats, coneixements i actituds convencionals per al bon desenvolupament de la lectura. Dins d’aquestes pràctiques d’alfabetització emergent, se situa la lectura compartida, gràcies a la qual els infants poden desenvolupar habilitats i eines per a la bona comprensió lectora. Tanmateix, la lectura compartida incrementa la complexitat del llenguatge oral dels infants i les seves habilitats narratives. Tot i així, no hem de confondre aquest tipus de lectura amb llegir en veu alta pel simple fet de tractar-se de situacions dialògiques. La lectura compartida va molt més enllà, ja que requereix interacció, reflexió i compartir experiències entre alumnes i mestres.

En relació a això, destaquem tres moments essencials de la lectura compartida: abans, durant i després. És molt important que abans d’iniciar la lectura, compartim entre tots els nostres coneixements previs, hipòtesi o propòsits que tinguem. En segon lloc, al llarg de l’activitat, haurem de comprovar la comprensió dels alumnes, per exemple, a través de preguntes que els porti a la reflexió. I per últim, un cop finalitzada la lliçó, seria convenient portar a terme una discussió on els infants posin en comú les idees i reflexions que hagin extret de la lectura.  

Per últim, un factor clau en el desenvolupament de la lectura compartida és el paper que tingui l’adult: ha de respondre als interessos, experiències, concepcions i coneixements dels infants. Ha de trobar les tècniques i estratègies de lectura adequades per a cada infant i situació. Per a aconseguir això, cal que es formin als futurs mestres perquè aprenguin a desenvolupar un coneixement procedimental més conscient i menys automatitzat sobre els processos de lectura. D’aquesta manera, aconseguiríem el nostre objectiu: desenvolupar lectors actius.


PARAULES CLAU: Lectura compartida, comprensió lectora, estratègies, alfabetització emergent, reflexió


PREGUNTES:
Com podem aprendre a fer preguntes que generin reflexió en els nostres infants?


COMENTARI DEL TEXT:
En primer lloc, considero que el tema principal de la lectura és molt interessant, ja que ens recorda la importància d’una bona base lectora per al posterior bon desenvolupament de la lectura i la comprensió lectora. I com ja sabem, si la lectura és compartida, ens ofereix un ventall encara més ampli de beneficis, tant individuals com col·lectius. Tot i així, m’agradaria dir que se m’ha fet una mica feixuga en el moment que analitza el conte de “El tonto de mi pueblo”.

En compartir l’experiència amb les companyes i el mestre, ens hem adonat que la idea principal que ens volen transmetre Llamazares i Alonso Cortés és que és essencial compartir el procés. El que podem guanyar això és que els infants no només interactuïn entre ells, sinó que aconsegueixin fer-ho amb ells mateixos.
En aquest cas, com a enllaç utilitzaré un llibre que ens va recomanar el professor: “Tell me”, d’Aidan Chambers. En aquesta obra, Chambers defensa la lectura compartida. Tanmateix, diu que fer preguntes als infants no és tan fàcil com sembla, ja que acostumem a preguntar aspectes que donen lloc a respostes massa tancades, i que per tant, no els porta a la reflexió. Per aquest motiu, proposa que fem crear hipòtesi als infants per tal de compartir idees col·lectivament.

Per últim, m’agradaria vincular l’article de Llamazares i Alonso Cortés amb la resta de lectures d’avui. En primer lloc, la lectura de Fernández i Gallardo, on comenten que el procés de la lectura està sostingut per la interacció, ja que ningú aprèn sol, i a més, s’aprenen valors conjuntament. Pel que fa a la relació amb l’article de Sánchez i González, també ho connectem amb la interacció conjunta, ja que diu que a través de l’assemblea podem fer una construcció conjunta del procés.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada