dissabte, 29 d’abril del 2017

Lectura (8) IV. El desenvolupament de l'autonomia i Montessori - Martín G. i altres.
Martín, G. i altres (2013) El desenvolupament de l’autonomia i Montessori, Guix d’infantil, 73, 11-14

PARAULES CLAU
  • Llibertat 
  • Ambient preparat 
  • Autonomia 
  • Observació 
  • Autoaprenentatge

RESUM


Aquesta lectura, titulada “El desenvolupament de l’autonomia i Montessori” publicada en la revista Guix Infantil, ens parla sobre el mètode Montessori que es va desenvolupar a Itàlia a principis del segle XX. 

El tema principal del text és el conjunt de característiques per treballar l’autonomia a l’aula. Aquest mètode ha tingut una gran influència al llarg de la història. Va aconseguir reunir a 130.000 escoles de tot el món en països com ara: Austràlia, Xina, Finlàndia, França, Espanya, Suïssa,etc.

Enllaç
La lectura es centra en autonomia que es proporciona en les aules Montessori. La pedagogia que va impulsar Maria Montessori formava part del Moviment de L’escola Nova, i va suposar un trencament amb l’estructura rígida de l’escola tradicional. Es donava a l’infant una llibertat de moviment, llibertat d’expressió i llibertat d’experimentació per tal de desenvolupar la seva autonomia personal. 

Un dels pilars principals de la seva pedagogia, és proporcionar llibertat als infants dins d’uns límits establerts per un ambient preparat. Per tal d’aconseguir-ho, es prepara l’ambient d’aula adequat a l’etapa de creixement dels infants, responent a les necessitats cognitives, afectives i motrius, compartint un espai de respecte per part de tots i totes. A més a més a les aules s’agrupen infants de diferents edats per tal que aprenguin els uns dels altres. Els infants augmenten la seva pròpia independència amb l’adquisició de noves capacitats a través de la llibertat d’acció. 

El més important és que a través d’un ambient preparat, organitzat i cuidat pels nens i les nenes es pugui potenciar l’autoaprenentatge i el seu creixement per tal que els infants aprenguin per ells mateixos. 

Finalment, l’article ens parla de la coherència entre la família i l’escola, del fet de donar importància als tallers i a la comunicació amb la família per tal de poder entendre els aprenentatges que es porten a terme a l’escola i els puguin incorporar en la seva vida diària.

PREGUNTES A L’AUTOR
  • De quina manera s’avalua als infants a través del mètode Montessori? 
  • Com ha de ser el paper de l’adult davant d’una problemàtica? Hi ha alguna estratègia a l’hora de posar límits?
REFLEXIÓ 

Personalment, aquesta lectura és una de les que més m’ha agradat fins ara. M’ha semblat de gran interès, ja que parlava sobre el mètode Montessori i el desenvolupament de l’autonomia dels infants. Les aules de les quals parla me les imagino boniques, estètiques i adaptades a les necessitats psicològiques dels infants en funció de l’edat. Admiro la metodologia de Maria Montessori ja que fa que el nen sigui el protagonista absolut del seu procés evolutiu. Penso que el seu mètode aporta molts beneficis en la vida dels infants, com per exemple: desenvolupar la seva autonomia i iniciativa personal, estimular la creativitat i la capacitat de prendre decisions, entre altres aspectes. 

En el seminari, hem parlat sobre les diverses lectures, i en concret, la lectura 1 que parlava sobre els jocs de representació i com s’estructuren, penso que a través d’aquests, els infants treballen activitats quotidianes on cada un d’ells adopta un rol diferent, i la representació és lliure. Tot i que Maria Montessori no parla de la fantasia, però sí que tracta amb un material ordenat i organitzat centrat en els sentits, a més pensa que el paper de l’educador és important, ja que organitza els materials en funció la seva capacitat i propicia un clima positiu i de respecte perquè es doni l’aprenentatge, respectant la llibertat i la individualitat de cada infant. 

La lectura es centra l’autonomia, en concret, a les aules de Montessori, per tant adjunto un document en el qual ens explica com es desenvolupa aquesta llibertat en les aules segons les etapes evolutives i les característiques psicològiques dels infants. A continuació deixo aquest enllaç d’interès sobre el tema: http://asociacionmontessori.net/pdf/congreso_filo_%20edu_2012.pdf

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada