dimarts, 25 d’abril del 2017

Lectura 7:  El llenguatge com a medi de construcción social del coneixement en EI

PARAULES CLAU
Educació infantil, llenguatge, coneixement conjunt, docent, escola infantil, treball per projectes

Resultado de imagen de educación tradicional
RESUM
El principal objectiu de l’article es mostrar, des del desenvolupament d’un projecte de treball, com el llenguatge facilita la construcció social del coneixement en una aula d’infants de 5 anys.
Mostren com en educació infantil és possible aprendre des de l’interès dels infants. A partir del disseny de tasques i projectes de l’aula realitzats, expliquen com el diàleg i la conversació són l’eix vertebrador del dia a dia en les aules. Aquest diàleg permet la construcció de coneixement conjunt i de la metacognició per recrear situacions d’aprenentatge.
També es parla de què l’ensenyança en una societat multicultural i complexa ha de facilitar l’aprenentatge rellevant dels infants i despertar el seu interès per saber. Ha d’estimular l’experimentació, comptar amb la participació activa dels infants, propiciar situacions de treball comú que els permeti reflexionar conjuntament sobre múltiples aspectes dels problemes que es plantegin, i ajudar  els infants a reelaborar el pensament, els sentiments i l’experiència, així com integrar-los, relacionant les adquisicions de vida quotidiana amb les aportacions de les distintes fonts de la cultura.
Com a conclusió identifiquen als docents com el motor de canvi de les pràctiques d’ensenyança per canviar l’escola infantil.  Perquè aquestes pràctiques canviïn es requereix un professorat que analitzi i investigui sobre la seva pròpia pràctica, generant un espai d’intercanvi, debat i reflexió en relació als desafiaments que suposa avançar  cap a una educació inclusiva, de qualitat per a tots, en l’àmbit de les polítiques, la cultura i les pràctiques educatives.


PREGUNTES
-        Què es pot fer si un grup de professorat en una escola no vol canviar la seva manera de treballar?
-        Com establir els diàlegs en una classe de p3?


COMENTARI PERSONAL
La lectura d’aquesta setmana ha sigut una mica pesada, per la seva llargària. També l’he trobat una mica repetitiva a les altres però entenc la importància dels projectes i de la comunicació a l’aula. Tot i així, cap altra lectura havia parlat de forma paral·lela dels dos conceptes. M’he adonat que estan més lligat del que em pensava.

Un altre aspecte que deixa molt clar aquesta lectura és la gran importància de la pràctica docent. Primer ha de canviar aquesta perquè pugui canviar l’escola infantil, com diu l’article. El que veig difícil és que els docents que s’estan a punt de jubilar o tenen més edat i han estat instruïts professionalment perquè portin a terme una pràctica educativa tradicional canviïn la seva manera de fer d’un dia per l’altre. Clicant aquí podreu accedir a l’entrada d’un blog on podreu veure les comparacions entre una didàctica tradicional i una moderna perquè veieu la importància de fer una bona pràctica educativa innovadora.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada