PARAULES
CLAU
Educació
infantil, llenguatge, coneixement conjunt, docent, escola infantil, treball per
projectes
RESUM
El principal
objectiu de l’article es mostrar, des del desenvolupament d’un projecte de
treball, com el llenguatge facilita
la construcció social del coneixement en una aula d’infants de 5 anys.
Mostren com en
educació infantil és possible aprendre des de l’interès dels infants. A partir del
disseny de tasques i projectes de l’aula realitzats, expliquen com el diàleg i
la conversació són l’eix vertebrador del dia a dia en les aules. Aquest diàleg
permet la construcció de coneixement
conjunt i de la metacognició per recrear situacions d’aprenentatge.
També es parla de
què l’ensenyança en una societat multicultural i complexa ha de facilitar
l’aprenentatge rellevant dels infants i despertar el seu interès per saber. Ha
d’estimular l’experimentació, comptar amb la participació activa dels infants,
propiciar situacions de treball comú que els permeti reflexionar conjuntament
sobre múltiples aspectes dels problemes que es plantegin, i ajudar els infants a reelaborar el pensament, els
sentiments i l’experiència, així com integrar-los, relacionant les adquisicions
de vida quotidiana amb les aportacions de les distintes fonts de la cultura.
Com a conclusió
identifiquen als docents com el
motor de canvi de les pràctiques d’ensenyança per canviar l’escola infantil. Perquè aquestes
pràctiques canviïn es requereix un professorat que analitzi i investigui sobre
la seva pròpia pràctica, generant un espai d’intercanvi, debat i reflexió en
relació als desafiaments que suposa avançar
cap a una educació inclusiva, de qualitat per a tots, en l’àmbit de les
polítiques, la cultura i les pràctiques educatives.
PREGUNTES
-
Què es pot fer si
un grup de professorat en una escola no vol canviar la seva manera de treballar?
-
Com establir els diàlegs
en una classe de p3?
COMENTARI
PERSONAL
La lectura d’aquesta setmana ha sigut una mica pesada, per la seva
llargària. També l’he trobat una mica repetitiva a les altres però entenc la importància
dels projectes i de la comunicació a l’aula. Tot i així, cap altra lectura
havia parlat de forma paral·lela dels dos conceptes. M’he adonat que estan més
lligat del que em pensava.
Un altre aspecte que deixa molt clar aquesta lectura és la gran importància
de la pràctica docent. Primer ha de canviar aquesta perquè pugui canviar l’escola
infantil, com diu l’article. El que veig difícil és que els docents que s’estan
a punt de jubilar o tenen més edat i han estat instruïts professionalment perquè
portin a terme una pràctica educativa tradicional canviïn la seva manera de fer
d’un dia per l’altre. Clicant aquí podreu accedir a l’entrada d’un blog on
podreu veure les comparacions entre una didàctica tradicional i una moderna
perquè veieu la importància de fer una bona pràctica educativa innovadora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada