dilluns, 24 d’abril del 2017

LECTURA IV: GRUPS INTERACTIUS AL FINAL DE L’ETAPA

RESUM:

Idees clau:
-          grups interactius
-          aprenentatge dialògic
-          participació de famílies
-          voluntariat a l’aula
-          comunitats d’aprenentatge i educació infantil
El text ens parla de l’experiència de grups interactius amb nens i nenes de 5 anys, que es desenvolupa al centre públic Maiztegi, de Iurreta (Biscaia). Aquets grups consisteixen en organitzar l’aula possibilitant situacions riques en interaccions, variades en propostes d’activitat i que millorin el rendiment de tot l’alumnat.

Context i característiques generals del centre:
-          Municipi amb diversitat lingüística i conseqüentment en l’alumnat del centre.

Implicacions derivades de la transformació del CEP Maiztegi:
Transformació en comunitat d’aprenentatge:
-          Noves pràctiques docents basades en l’aprenentatge dialògic.
-          Participació més gran de tots els agents de la comunitat educativa.
Gràcies a la col·laboració dels diferents agents, el centre a posat en marxa diferents actuacions, com per exemple, tertúlies dialògiques literàries, aules tutoritzada o formació de familiars.

Com sorgeixen els grups interactius a l’educació infantil:
Durant el curs 2008-2009 van començar a organitzar grups interactius amb els infants de 5 anys.
Aquets consisteixen en, fer agrupacions l’alumnat de manera heterogènia, i es preparen diferents activitats per les quals passa tothom. D’aquesta manera s’aconsegueix un aprenentatge per mitjà del treball cooperatiu i dialògic. Cada grup comptarà amb l’ajuda o suport  d’un/a tutor/a i familiars voluntaris.



Organització i realització de grups interactius a les aules de 5 anys:
-          Comptem amb 2 aules de 5 anys (en cadascuna 3 grups de 5 infants).
-          La sessió es realitza una tarda a la setmana (durada 1’30h)

Preparació de la sessió i organització del professorat, l’alumnat i el voluntariat:
La tutora s’encarrega de fer grups heterogenis. És dissenya l’activitat depenen de la ràtio d’infants. Es treballa amb l’objectiu d’anar reforçant les àrees instrumentals, l’autonomia de l’alumnat, el coneixement del medi, la convivència, etc. Algunes d’aquestes activitats interactives són: jocs de matemàtiques i llenguatge, fitxes, receptes, contes, invitacions, etc.

Desenvolupament:
És presenta l’activitat i els diferents grups van passant per cada activitat que dura 20 minuts. La tutora i la persona voluntària estan presents durant l’activitat.

Avaluació:
Els aspectes que s’avaluen són, el treball, l’actitud i la interacció que ha tingut lloc en cada grup, com també l’activitat en si mateixa. Aquesta valoració és analitzada per la tutora, amb l’objectiu de millorar.

Formació en el procés:
Es realitza un procés de formació a tres nivells: professorat, voluntariat i alumnat.

Resultat de l’experiència:
Amb aquesta experiència es treballa la diversitat i la inclusió. Entre el grup d’infant, qui ajuda a aprendre reforça el seu propi aprenentatge i qui aprèn entén millor les estratègies d’algú de la seva mateixa edat que ho acaba d’aprendre.

PREGUNTES:

-          El fet que hi hagin famílies a les activitats no dificulta el desenvolupament de l’activitat?
-          Com podries treballar amb un infant amb necessitats especials?

REFLEXIÓ:
El text ens explica que dins del context on es troba l’escola, hi va haver molta immigració anys enrere, per això l’article constantment remarca molt el concepte de “grups heterogenis” a l’escola, ja que aquesta diversitat multicultural conseqüentment ha acabat a les aules, i fomenten molt la heterogeneïtat.
Per altra banda, m’agradaria fer esment de la duració d’aquestes activitats d’interacció. Els diferents grups d’alumnes s’estan 20 minuts per cada activitat i desprès van rotant per totes les altres. En la meva opinió l’alumne necessita estones d’esbarjo i de dur a terme activitats que no estiguin guiades, que pugui experimentar lliurement. També l’infant necessita estones d’estar sol si així ho prefereix. 
Aquest fet, està lligat amb es espais amb es que compte l’escola. Les activitats podrien realitzar-se en espais oberts i podries estar adaptades perquè fossin més atractives. És a dir, les activitats que realitzen podrien estar incloses en tot moment al currículum durant tota la jornada escolar, perquè la interacció entre els alumnes es constant. Si en aquest cas treballar des d’un esglaó mes alt, es poden dur a terme espais o àmbits on els alumnes facin activitats com aprendre a cuidar un hort, experimentació del medi natural, musicologia, teatre, etc. Activitats que en la meva opinió conviden més que, jocs de matemàtiques i llenguatge, fitxes, etc.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada