RESUM:
Idees clau:
-
grups interactius
-
aprenentatge dialògic
-
participació de famílies
-
voluntariat a l’aula
-
comunitats d’aprenentatge i
educació infantil
El
text ens parla de l’experiència de grups interactius amb nens i nenes de 5 anys,
que es desenvolupa al centre públic Maiztegi, de Iurreta (Biscaia). Aquets
grups consisteixen en organitzar l’aula possibilitant situacions riques en
interaccions, variades en propostes d’activitat i que millorin el rendiment de
tot l’alumnat.
Context i característiques generals del centre:
-
Municipi amb diversitat
lingüística i conseqüentment en l’alumnat del centre.
Implicacions derivades de la transformació del CEP Maiztegi:
Transformació
en comunitat d’aprenentatge:
-
Noves pràctiques docents basades
en l’aprenentatge dialògic.
-
Participació més gran de tots els
agents de la comunitat educativa.
Gràcies
a la col·laboració dels diferents agents, el centre a posat en marxa diferents
actuacions, com per exemple, tertúlies dialògiques literàries, aules
tutoritzada o formació de familiars.
Com sorgeixen els grups interactius a l’educació infantil:
Durant
el curs 2008-2009 van començar a organitzar grups interactius amb els infants
de 5 anys.
Aquets
consisteixen en, fer agrupacions l’alumnat de manera heterogènia, i es preparen
diferents activitats per les quals passa tothom. D’aquesta manera s’aconsegueix
un aprenentatge per mitjà del treball cooperatiu i dialògic. Cada grup comptarà
amb l’ajuda o suport d’un/a tutor/a i
familiars voluntaris.
Organització i realització de grups interactius a les aules de 5 anys:
-
Comptem amb 2 aules de 5 anys (en
cadascuna 3 grups de 5 infants).
-
La sessió es realitza una tarda a
la setmana (durada 1’30h)
Preparació de la
sessió i organització del professorat, l’alumnat i el voluntariat:
La tutora
s’encarrega de fer grups heterogenis. És dissenya l’activitat depenen de la
ràtio d’infants. Es treballa amb l’objectiu d’anar reforçant les àrees
instrumentals, l’autonomia de l’alumnat, el coneixement del medi, la
convivència, etc. Algunes d’aquestes activitats interactives són: jocs de
matemàtiques i llenguatge, fitxes, receptes, contes, invitacions, etc.
Desenvolupament:
És presenta
l’activitat i els diferents grups van passant per cada activitat que dura 20
minuts. La tutora i la persona voluntària estan presents durant l’activitat.
Avaluació:
Els aspectes que
s’avaluen són, el treball, l’actitud i la interacció que ha tingut lloc en cada
grup, com també l’activitat en si mateixa. Aquesta valoració és analitzada per
la tutora, amb l’objectiu de millorar.
Formació en el
procés:
Es realitza un
procés de formació a tres nivells: professorat, voluntariat i alumnat.
Resultat de
l’experiència:
Amb aquesta
experiència es treballa la diversitat i la inclusió. Entre el grup d’infant, qui
ajuda a aprendre reforça el seu propi aprenentatge i qui aprèn entén millor les
estratègies d’algú de la seva mateixa edat que ho acaba d’aprendre.
PREGUNTES:
-
El fet que hi hagin famílies a les
activitats no dificulta el desenvolupament de l’activitat?
-
Com podries treballar amb un infant
amb necessitats especials?
REFLEXIÓ:
El text ens explica
que dins del context on es troba l’escola, hi va haver molta immigració anys
enrere, per això l’article constantment remarca molt el concepte de “grups
heterogenis” a l’escola, ja que aquesta diversitat multicultural conseqüentment
ha acabat a les aules, i fomenten molt la heterogeneïtat.
Per altra banda,
m’agradaria fer esment de la duració d’aquestes activitats d’interacció. Els
diferents grups d’alumnes s’estan 20 minuts per cada activitat i desprès van
rotant per totes les altres. En la meva opinió l’alumne necessita estones
d’esbarjo i de dur a terme activitats que no estiguin guiades, que pugui
experimentar lliurement. També l’infant necessita estones d’estar sol si així
ho prefereix.
Aquest fet, està
lligat amb es espais amb es que compte l’escola. Les activitats podrien
realitzar-se en espais oberts i podries estar adaptades perquè fossin més
atractives. És a dir, les activitats que realitzen podrien estar incloses en
tot moment al currículum durant tota la jornada escolar, perquè la interacció
entre els alumnes es constant. Si en aquest cas treballar des d’un esglaó mes
alt, es poden dur a terme espais o àmbits on els alumnes facin activitats com
aprendre a cuidar un hort, experimentació del medi natural, musicologia,
teatre, etc. Activitats que en la meva opinió conviden més que, jocs de
matemàtiques i llenguatge, fitxes, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada