dimecres, 26 d’abril del 2017

LA ASSAMBLEA DE CLASE EN EDUCACIÓN INFANTIL: UN ESPACIO PARA CRECER COMO GRUPO


Paraules claus
- Estereotips en l’educació
- Assemblea
- Límits de la intervenció

Idees claus
- Educació infantil i primària deixin de tenir estereotips: el text ens diu que en cada etapa hi recau estereotips com ara, en l'educació infantil l'etiqueta d'una etapa assistencial i preparatòria per l'educació primària i aquesta com a etapa acadèmica. Això fa que es creïn expectatives equivocades sobre l'acció educativa en cadascuna. Per tant, reivindica la creació d'una escola infantil de qualitat i impulsa una coordinació entre els professionals dels dos cicles per potenciar la identitat educativa, és a dir, ens parla de deixar de considerar l'educació infantil com a una pràctica exclusivament assistencial, per fomentar la comunicació lingüística, social i cívica entre els infants a través de les assemblees.
- Assemblea com a espai educatiu. Aprofitant els moments de comunicació compartida que es generen entre els infants, proposen l'activitat d'assemblea per oferir als infants un context ric i significatiu, on poden compartir vivències viscudes dins i fora de l'aula amb els altres amb l'objectiu d'un desenvolupament integral de l'infant. Es recalca que ha de ser un lloc on saber gestionar la comunicació. Una assemblea que no es realitzi diàriament  perquè pot perdre el sentit sinó setmanalment o de tant en tant, on poder tractar aspectes que afecten la vida de l'aula.
A més, aquesta assemblees potencia l'autonomia moral, on l'infant participa amb els altres a elaborar normes socials per superar l'egocentrisme i ser capaç de posar-se al lloc de l'altre.
-Límits de la intervenció: El text ens parla de la incertesa d’on estan els límits de la intervenció d’un docent, ja que si no intervens en l’activitat ja és una manera d’intervenir, i ens fa reflexionar sobre aquest aspecte.

PREGUNTES
- Treballar i tenir converses a primària, s'utilitza la distribució de l'assemblea conjunta?
- Podries fer assemblees d'infantil i primària?
- Separació d'infantil com a 0-3 I 3-6: món de diferència entre els dos cursos? No haurien d'estar connectats per aprendre dels altres?
REFLEXIÓ
L'article ressalta molt la importància de crear aquest espai de conversa en forma de rotllana. Aquesta rotllana és molt important, ja que és una manera molt adequada de distribuir als infants a l'espai per permetre que tots i totes es vegin, es puguin mirar als ulls quan parlen, veure com es mouen, com s'expressa el seu cos.. Crec que tota la comunicació no verbal també és molt important i no es té massa en compte.
Resultado de imagen de asamblea niñosA més, creiem que com hem comentat totes les integrants del grup l'assemblea pot ser molt beneficiosa per tractar la part més emocional dels infants. Actualment està molt present que s'ha de treballar l'educació emocional amb els infants com deia Hendriiicks, un professor intel·lectual i escriptor estatunidenc: "L'ensenyament que deixa empremta no és el que es fa de cap a cap, sinó de cor a cor." Howard G. Hendriicks. (1924-2013). Per tant, no es tracta de crear coses noves per poder treballar les emocions amb els infants, sinó poder transformar i canviar el que estàvem fent per introduir aquesta part més emocional i propera a emocionar als infants i motivar-los per deixar en elles experiències que puguin recordar tota la vida i les puguin utilitzar al llarg de la seva vida.
Amb el grup hem estat discutint un aspecte que ens parla al final de la lectura on ens parla dels límits o les normes bàsiques que es posen per fer que l'assemblea funcioni, és a dir, ens diu que hem de tenir clar que hi ha d'haver uns límits com respectar als infants quan parlar, respectar les opinions, seguir un ordre de paraula... Hem arribat a la conclusió que és molt necessari aquest punt, ja que negociar amb els infants les normes a seguir pot ser un punt positiu per motivar-los a què les compleixin i a més, si ho comparem a un altre context com és la família. En aquesta, també hi ha unes normes pactades que es van construint en concordança del context i situació.
Per tant, acabaríem dient que la negociació és molt important, ja que imposar una norma sense haver-ho parlat ni negociat són rebudes negativament des de l'infant.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada