diumenge, 2 d’abril del 2017

Alonso, P. (2012) Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil: criterios y pautes de actuación, Aula de infantil, 10, 1-4

Idees clau:

1.   L’infant ve predisposat per a l’adquisició del llenguatge, però aquest mecanisme innat de l’ésser humà depèn del subjecte més capaç per anar augmentant els valors verbals i no verbals perquè tinguin més riquesa.
2. Els infants des d’una edat molt primerenca senten interès per tenir una interacció constant amb el context que l’envolta.
3. És molt important com es dirigeix l’adult cap a l’infant, aquest determinarà en el desenvolupament del seu llenguatge.


Resum:

La lectura es centra en què el nen o la nena venen predisposats al llenguatge i que aquest serà major o menor segons les interpretacions i reaccions que ofereixi l’adult el qual el seu paper és molt important per tal que l’infant desenvolupi un nivell de llenguatge més o menys ric mitjançant una comunicació relaxada i donant suport en els jocs de rutina amb la finalitat que l’infant vagi adquirint poc a poc més fluïdesa amb el llenguatge.

És important que l’adult utilitzi un llenguatge adaptat a l’edat de l’infant, en el cas de la lectura ens parla de l’estil comunicatiu però, també inclou la manera en com es diuen les coses, un aspecte important per com pot interpretar el missatge l’infant, alguns d’aquests aspectes són la calidesa, l’afecte de les paraules, fredor...

A les escoles també es pot reforçar aquest llenguatge comunicatiu en un ambient de confiança. És a dir, si els infants es troben segurs en el lloc on passen la gran major part del seu dia: l’escola, és possible que aprenguin amb més facilitat i mitjançant algunes estratègies a l’hora de la intervenció que ens cita el text:

-       Qualsevol moment és bo per millorar la comunicació.
-       Utilitzar els mecanismes literaris com per exemple els contes per reforçar la comprensió.
-       Interacció en els moments més quotidians o assistencials (exemple: canviar bolquers).
-       Atribuir llenguatge als gestos dels infants o a les seves emocions perquè aprenguin a expressar oralment els seus sentiments.
-       És important oferir un clima de confiança i de seguretat.
-       Que l’infant aprengui que hi ha torns de paraula.

Preguntes a l’autor:

1.  Quines activitats es podrien fer des de l’escola per desenvolupar i fer més ric el llenguatge a un infant que té dificultats per aprendre el llenguatge?
2.     Què ha passat quan això s’ha a portat a la pràctica? I com s’ha posat a la pràctica?

Comentari personal:

La lectura m’ha semblat molt interessant i el fet de compartir-la amb les meves companyes ha estat significatiu, ja que ens hem recordat de l’assignatura de l’any passat: Desenvolupament de la personalitat (0-6 anys).

Moltes de les qüestions que s’han fet esment ja les sabíem del curs passat, per tant, m’ha semblat una lectura fàcil de seguir. Cal dir, però, que he trobat a faltar saber quina ha estat la pràctica d’allò teòric que diu a l’aula. Tot i així, m’ha agradat que faci referència a les famílies i no només a l’escola, ja que també són les impulsores del llenguatge que desenvolupen els seus fills i és evident que no només s’aprèn a les escoles sinó a tots els contextos que pugui estar l’infant (ja sigui a casa, a l’escola o al parc del costat).


Com a conclusió, considero que les famílies i l’escola han d’anar tots dos cap a un mateix objectiu: oferir a l’infant un model de llenguatge adequat i ric, en el cas de la lectura, entre altres. El treball en equip és la millor eina per a que les comunicacions dels infants es desenvolupin cada cop més i siguin mes riques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada