dissabte, 8 d’abril del 2017

Lectura 6. Grups interactius al final de l'etapa

Idees principals:

·         Els grups interactius poden atendre millor les necessitats individuals, els infants poden ajudar-se entre iguals i compatir coneixements

·         Per portar a terme grups interactius és necessària l’ajuda de persones externes, que en aquest cas són pares i mares

·         Hi ha diferents fases per poder portar a terme els grups interactius a l’aula: planificació, organització, avaluació, formació...


Resum:

Aquesta lectura ens mostra una manera diferent de realitzar les classes a l’escola. En aquest cas han presentat els grups interactius amb els quals fomenten la interacció entre iguals per millorar el rendiment de l’alumnat.

Per poder instaurar aquesta nova manera d’agrupació, s’ha de tenir en compte el context i les característiques generals del centre, és a dir, no a qualsevol centre i ciutat es pot posar en marxa els grups interactius perquè es necessita que els mestres i famílies modifiquin alguns aspectes de l’educació.

Les transformacions que han suposat implementar aquesta nova manera d’aprendre han estat: implementar noves pràctiques docents basades en l’aprenentatge dialògic; i una participació més gran dels agents de la comunitat educativa.

Per una banda, les noves pràctiques docents han donat lloc a què l’aprenentatge sigui interactiu a partir del treball cooperatiu dels infants i aquesta nova manera de fer per part dels docents s’ha après amb una formació continuada que ha portat a terme l’escola.

Per una altra banda, han aconseguit més implicació d’adults de la comunitat educativa perquè els han fet partícips en l’educació dels infants. És a dir, les pors d’obrir les aules han estat superades.
Les fases per desenvolupar els grups interactius: la mestra/e organitza i planifica les tasques que realitzaran a les mares/pares voluntàries, posteriorment realitzen aquestes activitats en grups. Al final de la sessió, les dinamitzadores avaluen el treball, l’actitud i la interacció. A més, tant mestres com dinamitzadores realitzen un procés de formació amb la intenció de millorar.  

Com a resultat de l’experiència, expliquen que els grups interactius afavoreixen una resposta a la diversitats dels infants, ja que tots s’enriqueixen al comunicar i aprendre altres maneres de fer.

Preguntes a l’autora:

ü  Es podria fer amb agrupaments individuals per tal de treballar la reflexió personal o el treball individual? Jo modificaria aquests grups interactius afegint espais on els infants puguin estar en parelles o individualment per aconseguir que els infants que tenen més dificultats es puguin tenir més confiança per expressar-se i a la vegada ajuda a què cada infant reflexioni personalment.

ü  Si no hi ha disponibilitat dels pares/mares, aquests grups interactius com funcionarien i qui desenvoluparia el paper de dinamitzador?

ü  Aquests grups interactius es porten a terme a altres cursos de l’escola?

Comentaris personals:

Aquesta nova manera d’agrupar és una bona idea perquè ajuda a què els infants que tenen més dificultats es puguin enriquir d’altres punts de vista i a poder compartir coneixements entre igual perquè moltes vegades, com a alumnes, entenem més a una persona que està en la mateixa situació que jo (alumne) que no una altra que està a un altre nivell (mestre/a).

Els inconvenients que veig serien: per una banda, que només hi ha un tipus d’agrupament i no deixa l’oportunitat a què nens que prefereixen treballar individualment ho puguin fer; i per una altra banda, aquests grups no es podrien portar a terme a qualsevol escola perquè no totes tenen tanta implicació de la comunitat educativa i no hi hauria personal suficient per atendre a tots els infants de manera individualitzada; per tant, aquesta planificació de les classes es podria realitzar depenent del context en què es trobi l’escola.

En relació a altres articles que han llegit les companyes, aquesta lectura podria anar relacionada amb la primera i segona lectura, ja que ambdós promouen l’ús de la llengua i la implicació de les famílies per dedicar temps a desenvolupar la parla.


Per últim, he trobat a la pàgina web de la Generalitat de Catalunya una pestanya que diu “projectes” on s’expliquen actuacions d’èxit i hi ha diversos exemples on s’han portat a terme grups interactius. Considero que és interessant per a les escoles que ho volen implantar i no tenen molt clar com fer-ho: enllaç

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada