IDEES CLAU:
1. La lectura en edats primerenques és una eina clau per
promoure la comunicació entre pares/mares i fills/es.
2. La
lectura afavoreix el desenvolupament integral dels infants.
3. La lectura permet que les famílies trobin un
moment per compartir i esbargir-se de l’atrafegada rutina en què es troben
immerses.
RESUM:
El text fa referència al programa Nascuts
per llegir, el qual pretén promoure el gust a la lectura en els infants de
0-3 anys, sorgit l’any 2005, inspirat en
la proposta italiana Nati per leggere,
i patrocinat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, amb el
suport de la Diputació de Girona.
Aquest projecte és una eina de comunicació entre pares/mares i
fills/es, ja que proporciona experiències emotives i positives als infants i familiars.
A més, aquesta proposta ajuda a que moltes famílies trobin el moment per poder
desconnectar de la rutina.
Aquesta proposta, però, depèn de la implicació de les famílies, de les
biblioteques públiques, dels ajuntaments i dels centres de salut d’atenció
primària.
Pel que fa a les biblioteques públiques, aquestes proporcionen espais
on les famílies puguin participar en aquest projecte, com és el cas del racó de
pares, espais amb contes seleccionats i materials orientatius, o tallers i
xerrades, entre d’altres.
D’altra banda, correspon als ajuntaments dels municipis que participen
al projecte la funció de subministrar materials per al desenvolupament d’aquest,
fent-se càrrec de les quotes durant 3 anys.
En relació als centres de salut, el projecte és presentat durant les
classes de prepart i postpart i, el/la pediatra és l’encarregat/da d’explicar a
les famílies els beneficis de la lectura en edats primerenques.
Per concloure el projecte, quan l’infant ha complert els 3 anys d’edat,
rep un diploma pel fet d’haver-hi participat.
Per acabar, podem veure que la lectura ajuda al desenvolupament de les
capacitats integrals de l’infant. Per tant, ens correspon als/les docents el
fet de conscienciar a les famílies dels recursos de què disposen i de la
importància de la lectura en edats primerenques, sense confondre aquesta idea
amb la recerca de lectors precoços i sobreestimulats, sinó fent de la lectura
una activitat quotidiana i enriquidora.
PREGUNTES A L’AUTORA:
1. Com es
pot fer arribar aquest tipus de propostes a les famílies que es troben més
aïllades o marginades de la cultura escolar predominant?
2. Per què es considera que un infant a l’edat
de 3 anys ja hauria de començar a llegir altres tipus de textos, fora dels
proposats al projecte Nascuts per llegir?
Per què es determina aquesta edat en comptes d'una altra?
OPINIÓ PERSONAL:
Trobo
especialment interessant el fet que l’autora del text remarqui la importància
de la lectura en aquestes edats, ja que sovint es considera que la lectura
esdevé rellevant a partir del moment en què l’infant comença a aprendre a
llegir pel seu compte, entenent per llegir el fet d’establir la relació
so-grafia.
De fet,
però, considero que els infants llegeixen des que neixen. Bé és cert que no
descodifiquen les lletres que hi ha, però la lectura va molt més enllà de la
simple descodificació. Els infants identifiquen els diferents colors d’un conte,
les seves imatges i les textures diverses que hi són presents. Per tant, estan
llegint el conte a la seva manera, és a dir, de manera més aviat sensorial.
A més, a
continuació adjunto un article he trobat a un blog dedicat a recomanacions per
a pares i mares inexperts/es i dubtosos/es en relació a la criança dels seus
fills/es. Aquest fa referència a la importància de la lectura en edats
primerenques i, d’acord amb un dels seus fragments, penso que quan es llegeix
un conte a un infant ben petit, no ens hauríem
de centrar tant en procurar que l’infant gaudeixi amb el missatge que es
transmet, sinó que hem de procurar que gaudeixi més aviat amb el to de veu que
emprem les persones que li estem explicant la historia, o amb les carícies que
li puguem estar fent durant el transcurs de la lectura.
Enllaç
article esmentat:
Font de la
imatge:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada