dilluns, 3 d’abril del 2017

Lectura 4 (II): Experiencia de trabajo a partir de centros de interés. Prácticas transferibles a otros contextos educativos

Roás J.M. (1994) Experiencia de trabajo a partir de centros de interés: pautas transferibles a otros contextos educativos, Aula de innovación educativa, 93-94, 1-3


Idees clau

- Els centres d'interès han de motivar als infants. 
- És importantíssima la cooperació dels pares. 
- Treballar a partir de centres d'interès és vàlid per al desenvolupament del curriculum i de la professionalització docent. 

                            Imatge relacionada

Resum

Aquesta lectura té com a tema principal els centres d’interès, que són temes sobre els quals es treballa tota una sèrie d’activitats (a un centre d'esplai). La lectura parla del funcionament i desenvolupament d’una activitat (realitzar un quadern d’animals; cada infant en treballa un i en fa una exposició) que correspon al centre d’interès “els animals” d’una escola ubicada a un barri perifèric sevillà.

El centre d’interès ha d’interessar als infants i, per tant, motivar-los. L’organització dels centres d’interès consisteix que, primerament, els infants escullen què volen saber del tema i què fer amb la informació. A continuació, el professor o professora elabora una guia per tal que els infants tinguin un suport o ajuda. El final ha de ser atractiu, per tal de donar un sentit al treball.

Resultat d'imatges de motivación

En els centres d’interès és molt necessària la participació dels pares; per tant, els pares també s’han d’implicar en totes les activitats a realitzar, per tal de donar suport a l’escola, als seus fills i filles i a la seva educació. Per això, és fonamental la cooperació i la comunicació entre pares i mestres.

Per acabar, cal dir que el fet d’organitzar el currículum a partir de centres d’interès es presenta com a forma vàlida per al desenvolupament d'aquest i de la professionalització docent.


Preguntes a l'autor

- He trobat a faltar alguna imatge que acompanyés el text. Tenia interès en veure alguna imatge sobre aquesta pràctica d'elaborar un quadern o algun vídeo en el qual aparegués el procés.  

- El text descriu una situació molt idílica, ja que dóna per suposat que tots els pares s'implicaran, quan a la realitat no és així. Què passaria amb la família en la qual els pares no poguessin o no volguessin participar-hi? Per tant, com es motiva les famílies a participar en una tasca així? 


Reflexió personal 

Penso que és un text que no m'ha aportat la suficient informació sobre el que són els centres d'interès. És un text força simple de contingut i que només es dedica a explicar una activitat en un centre en concret. 

Crec que falten bastants aspectes en aquest text com, per exemple, la definició dels centres d'interès, conèixer més a fons el funcionament d'aquests, conèixer altres tipus d'activitats, veure el funcionament dels centres d'interès a altres escoles... Malgrat això, m'ha semblat interessant poder llegir sobre aquest tema, ja que jo no n'havia sentit mai a parlar d'aquests centres.  

Per tal d'aportar més informació, he trobat aques link en el qual es pot veure què són els centres d'interès, què persegueixen, quines activitats es poden fer... 


He trobat un altre link que m'ha semblat molt interessant. M'ha fet entendre millor què són els centres d'interès i quins tipus d'activitats es duen a terme. És un vídeo sobre l'escola Joan Marquès Casals, de Terrassa i explica les activitats que realitzen sobre el seu centre d'interès, que és "els pirates". 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada