Una experiència d’hort escolar
ecològic
Idees
principals:
·
Importància de trobar activitats
que motivin als infants (en aquest cas construir un hort en un centre urbà).
·
Importància de valorar el medi
natural.
·
Els aprenentatges entre iguals són
més significatius.
Resum
Aquest
article està basat en un projecte a l’escola infantil O Areal, al municipi de
Baiona (Galícia). Aquest projecte es basa en la realització d’un hort ecològic
dins l’escola perquè els infants treballin moltes coses, entorn a uns
aprenentatges experimentals i vívids, sobretot, a través de la pràctica. La
metodologia que utilitzen es basa sobretot en aprenentatges reals,
significatius i vivencials: cada setmana hi dediquen una sessió a fer treballs
específics de l’hort (si toca regar, reguen), també realitzen tasques d’investigació
dins la mateixa aula en cas de no poder sortir a l’hort presencialment per
temes meteorològics, i també treballen a partir de grups mixtos, és a dir, amb
infants de diferents edats, d’aquesta manera els aprenentatges són més
significatius.
En aquest
hort s’hi treballen moltes més coses que els fruits que es poden treure de
segons quines plantes, o de fer un cicle de reg per obtenir una hortalissa. En
aquest hort no només s’aprenen coneixements teòrics, sinó que també ajuda a
desenvolupar certs valors entre els infants: l’interès n’és un exemple, si els
infants estan allunyats d’un medi més rural i a l’escola s’ofereix aquest hort,
als infants els cridarà més l’atenció; la participació és un altre pilar
fonamental per treballar a partir d’aquest projecte, ja que els infants són
part activa del procés de manipulació de l’hort; també aprenen en educació
ambiental i en respectar el medi natural que ens envolta. En aquest projecte es
pot avaluar: el treball del professorat, el projecte en si i l’alumnat, pel
qual es pot treure molt profit a l’hora de fer una pràctica reflexiva de tot el
conjunt. I per acabar, la finalitat de plantar és obtenir aliments i promoure
una alimentació saludable a tots els infants i les seves famílies.
Pregunta
-
Tota la comunitat educativa ha
participat de la mateixa manera en aquest projecte?
Reflexió
personal
Particularment
m’ha semblat una lectura molt senzilla de seguir i molt interessant. Crec que l’hort
és un dels projectes educatius dins l’educació infantil més interessants que es
poden dur a terme, ja que a les grans ciutats no se solen veure gaires zones
verdes on poder gaudir de la natura, mentre que l’escola està oferint als seus
infants gaudir d’una experiència única. A més de tots els coneixements que els
infants poden aprendre, de tots els valors que es poden treballar a partir d’aquest
projecte i dels records que poden guardar els infants en la seva memòria,
considero essencial el fet de trobar un tema d’interès per la gran majoria de l’alumnat
de l’escola. Fer un hort escolar ecològic en una escola enmig de zones urbanes és
un projecte on, possiblement, la gran majoria d’infants presentin una motivació
sublima i transcendent.
Com a
lectura ha estat molt amena i fàcil de seguir, però potser hi ha una carestia d’informació
respecte a la metodologia a emprar a l’hora de treballar l’hort, però no puc
jutjar-ho per desconeixement, ja que potser l’autora Tamara Freire tenia un
màxim d’espai limitat i s’ha centrat a explicar el funcionament de l’hort a
grans trets.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada