dissabte, 8 d’abril del 2017

Lectura Freire, Tamara

Una experiència d’hort escolar ecològic
Idees principals:
·         Importància de trobar activitats que motivin als infants (en aquest cas construir un hort en un centre urbà).
·         Importància de valorar el medi natural.
·         Els aprenentatges entre iguals són més significatius.
Resum
Aquest article està basat en un projecte a l’escola infantil O Areal, al municipi de Baiona (Galícia). Aquest projecte es basa en la realització d’un hort ecològic dins l’escola perquè els infants treballin moltes coses, entorn a uns aprenentatges experimentals i vívids, sobretot, a través de la pràctica. La metodologia que utilitzen es basa sobretot en aprenentatges reals, significatius i vivencials: cada setmana hi dediquen una sessió a fer treballs específics de l’hort (si toca regar, reguen), també realitzen tasques d’investigació dins la mateixa aula en cas de no poder sortir a l’hort presencialment per temes meteorològics, i també treballen a partir de grups mixtos, és a dir, amb infants de diferents edats, d’aquesta manera els aprenentatges són més significatius.
En aquest hort s’hi treballen moltes més coses que els fruits que es poden treure de segons quines plantes, o de fer un cicle de reg per obtenir una hortalissa. En aquest hort no només s’aprenen coneixements teòrics, sinó que també ajuda a desenvolupar certs valors entre els infants: l’interès n’és un exemple, si els infants estan allunyats d’un medi més rural i a l’escola s’ofereix aquest hort, als infants els cridarà més l’atenció; la participació és un altre pilar fonamental per treballar a partir d’aquest projecte, ja que els infants són part activa del procés de manipulació de l’hort; també aprenen en educació ambiental i en respectar el medi natural que ens envolta. En aquest projecte es pot avaluar: el treball del professorat, el projecte en si i l’alumnat, pel qual es pot treure molt profit a l’hora de fer una pràctica reflexiva de tot el conjunt. I per acabar, la finalitat de plantar és obtenir aliments i promoure una alimentació saludable a tots els infants i les seves famílies.
Pregunta
-          Tota la comunitat educativa ha participat de la mateixa manera en aquest projecte?
Reflexió personal
Particularment m’ha semblat una lectura molt senzilla de seguir i molt interessant. Crec que l’hort és un dels projectes educatius dins l’educació infantil més interessants que es poden dur a terme, ja que a les grans ciutats no se solen veure gaires zones verdes on poder gaudir de la natura, mentre que l’escola està oferint als seus infants gaudir d’una experiència única. A més de tots els coneixements que els infants poden aprendre, de tots els valors que es poden treballar a partir d’aquest projecte i dels records que poden guardar els infants en la seva memòria, considero essencial el fet de trobar un tema d’interès per la gran majoria de l’alumnat de l’escola. Fer un hort escolar ecològic en una escola enmig de zones urbanes és un projecte on, possiblement, la gran majoria d’infants presentin una motivació sublima i transcendent.

Com a lectura ha estat molt amena i fàcil de seguir, però potser hi ha una carestia d’informació respecte a la metodologia a emprar a l’hora de treballar l’hort, però no puc jutjar-ho per desconeixement, ja que potser l’autora Tamara Freire tenia un màxim d’espai limitat i s’ha centrat a explicar el funcionament de l’hort a grans trets.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada