diumenge, 2 d’abril del 2017

Lectura V (II) Nascuts per llegir...es neix lector o se'n fa?

Viera, A. i Barrios, J.L. Barrio (2012) Nascuts per llegir... es neix lector o se’n fa? Guix d’infantil, 67, 17- 21

IDEES CLAU
1. Llegir i escriure són les competències bàsiques en el nostre entorn social i cultural, i, necessàries per construir i ampliar el coneixement. 
2. Durant el procés d’adquisició de la lectura i l’escriptura, també oferim valors educatius que hem de tenir en compte.
3. Els infants aprenent interaccionant i amb el suport de persones més capaces. 

RESUM
Llegir i escriure són dues competències molt importants per l’adaptació en l’entorn per tal de construir i ampliar el coneixement que tenim sobre el món i per accedir a la cultura, entre d’altres.
Es parla d’iniciació a la llengua escrita al segon cicle d’educació infantil, encara que els infants aprenen a llegir i a escriure interaccionant activament de manera intel·ligent amb l’objecte d’aprenentatge en un medi organitzat per fer-ho.

Per aprendre la llengua escrita,  els infants necessiten relacionar-se amb la llengua escrita tal com es presenta a la societat, en suports i formats diferents.

Per aprendre la llengua oral, l’infant necessita interlocutors vàlids, persones «més capaces» amb les quals pugui conèixer els elements del sistema, analitzar-ne les normes de funcionament de
 manera compartida, descobrir-ne les funcions i experimentar- hi, trobar-hi similituds i diferències, detectar-hi regularitats, descobrir-hi normes i excepcions, etc., i això donarà lloc a un aprenentatge significatiu i funcional.

En parlar de l’ensenyament de la lectura i l’escriptura, el primer que hi associem quan pensem en la pràctica educativa són els mètodes. s’entén per mètodes els materials que proposen les diferents editorials especialitzades per al segon cicle d’educació infantil. Quan ens preguntem pel que fem a les aules d’educació infantil, ens estimem més preguntar-nos per les pràctiques docents en les quals utilitzem uns materials o uns altres. à En l’ensenyament de l’escriptura i la lectura, el més important no és el mètode sinó els valors educatius que promovem a l’hora d’ensenyar a llegir i escriure.

Els nens i nenes aprenen a llegir i a escriure de la mateixa manera que aprenen la resta de coneixements: interaccionant amb l’objecte d’aprenentatge en un entorn organitzat. N’aprenen atribuint significat personal, interpretant aquest mitjà de comunicació; n’aprenen relacionant les informacions que els va oferint la seva experiència amb el que ja saben.

No hi hauria d’haver gens de pressa per aconseguir que els infants aprenguessin a llegir i a escriure a educació infantil. Això no obstant, sí que hi hauria d’haver un gran interès per aconseguir que, a educació infantil, les nenes i els nens aprenguessin el sentit, la utilitat de llegir i escriure, la qual cosa s’aprèn llegint i escrivint amb ells.

PREGUNTES A L’AUTOR
1. Quan i com es desperta la curiositat d’un infant en llegir o escriure?
2. Et vas sentir pressionat per aprendre a llegir o escriure quan anaves a l’escola?
3. Quin mètodes facilitaries als docents per iniciar el treball de la lectura i escriptura en l’aula?

REFLEXIÓ
Els nens aprenen el mateix, se’ls ensenyi de la manera que se’ls ensenyi? Aquesta qüestió ens l’ha plantejat el Xavier al nostre grup, i de forma global hem estat d’acord amb què no, la forma d’ensenyar té molt valor en l’aprenentatge, ja que es té en compte la motivació, els valors, la transmissió... A partir d’aquesta resposta que li hem dit ens ha recomanat el llibre: Leer i escribir para vivir, de l’autora: Montserrat Fonts.

La lectura també m’ha fet veure la importància de què un mestre guiï i potenciï l’aprenentatge, ja que penso que no s’arriba al coneixement i a l’aprenentatge màxim i complet sense un guia.

La lectura realitzada l’he complementat amb la lectura del grup 1: Entrevista a Marta Soler Gallart (2013) Les interaccions són clau per aprendre a llegir, Guix d’infantil, 71, 35-39, que tracta sobre la importància de la interacció en l’aprenentatge de la lectura, i també donà molta importància a la relació família-escola, per treballar els mateixos objectius durant l’aprenentatge de la lectura.


Concloent la reflexió, penso que, el fet d’aprendre a llegir i escriure és un pas gran el qual obre moltíssimes portes als infants, en especial quant a la interacció amb l’entorn. Així doncs, des del meu punt de vista és un procés que s’ha de cuidar i exposar amb cura. No obstant això, s’ha de motivar moltíssim als infants i atendre a totes i cadascuna de les necessitats específiques que presentin, per tal d’anar més enllà i fer-los créixer.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada