dijous, 6 d’abril del 2017

Lectura 4 - "LA CONSTRUCCIÓN DE LA LENGUA ORAL"

SÍNTESI 
Segons Chomsky i la seva visió cognitiva sobre el desenvolupament del llenguatge, en néixer venim predeterminats per aprendre el llenguatge natural, ja que segons ell disposem d'un mecanisme mental genèticament transmès que ens permet fer-nos ràpidament amb la llengua -les llengües- del nostre entorn immediat. Aquest hipotètic mecanisme és el denominat  LAD (Language Acquisition Device), el qual disposaria de les dades necessàries per distingir la parla d'altres sons de l'ambient, i vindria dotat de les regles bàsiques que permetrien a la cria humana descobrir les pautes que organitzen la llengua natural que escolta, els mecanismes fonològics i sintàctics amb els quals està construïda. El mecanisme bàsic sobre el qual la parla es desenvolupa entorn de tres grans eixos:
L'existència i el caràcter dels mecanismes lingüístics innats. 
- La relació entre desenvolupament del llenguatge i desenvolupament cognoscitiu.
- La importància en el procés d'adquisició del llenguatge de les relacions adult-nen.
El que es discuteix és fins a on el que diu el nen és resultat dels seus mecanismes innats -lingüístics o intel·lectuals- o, per contra, fruit de la pràctica sociocultural a la qual està sotmès des que neix. Fins i tot els innatistes més convençuts reclamen l'imprescindible concurs del mitjà social perquè el llenguatge es desenvolupi; un nen a qui ningú li parla, no aprèn a parlar.

No obstant això, segons la visió constructivista de Piaget, la intel·ligència és el mecanisme que disposem els humans per adaptar-nos al mitjà, la manera que ens permet organitzar la nostra experiència. El coneixement resultant d'aquesta experiència ho guardem en la ment organitzat en esquemes. Així construïm, entre altres coses, la llengua. Dit d'una altra manera, per Piaget (1967) el llenguatge no disposa de cap òrgan especial, de cap mecanisme específic; és, simplement, el resultat del desenvolupament de la intel·ligència.

Els estudis de Vigotsky (1934) defensa el desenvolupament intel·lectual com a resultat de processos de socialització, d'interacció amb un medi que selecciona els coneixements que desitja transmetre a les generacions següents i que, amb l'auxili del llenguatge, ajuda a la cria humana a incorporar-se a la cultura; per tant, la influència del medi és determinant en el desenvolupament lingüístic de les criatures.

La comunicació primerenca entre mare i bebè va acompanyada de llenguatge oral (Vila, 1983). La clau del desenvolupament lingüístic es troba en l'adult, el qual ha d'oferir-li el mapa que guiï la seva construcció sintàctica.
El que la dotació genètica s'activi i es desenvolupi al màxim de les seves possibilitats, sembla determinat per les oportunitats que els nens tenen d'interactuar amb adults; per tant, aquests són els encarregats d'oferir models de pensament i llenguatge. L'escola rep al nen dotat dels rudiments del llenguatge i assumeix la responsabilitat de desenvolupar-ho.

PARAULES CLAU
Visió cognitiva, visió sociocultural, constructivisme, desenvolupament, adquisició del llenguatge.

PREGUNTES A L’AUTORS
- Totes aquestes teories o visions plantejades fins ara, tenen en compte als infants amb qualsevol tipus de discapacitat psíquica?
- Els “mètodes” presentats són aplicables a tots els infants per igual?

REFLEXIÓ PERSONAL
Ha estat per  a mi, aquesta vegada, una lectura feixuga plena de tecnicismes que m’he hagut de rellegir unes quantes vegades fins a acabar d’entendre tot allò que volia transmetre l’autor de l’article sobre les teories relacionades amb el desenvolupament del llenguatge plantejades. Però, finalment, comparteixo la idea que “La explicación actual de la adquisición del lenguaje combina factores innatos y culturales” de l’Uri Ruiz Bikandi (2002).
He pogut confirmar que l’escola i la figura de l’adult o expert tenen un paper fonamental en el desenvolupament del llenguatge. Els infants necessiten la interacció amb un adult que guiï els seus passos en el desenvolupament de la llengua i la comprensió del món. Aquest aprenentatge és llarg; comença a casa i aviat s’amplia a altres espais socials, entre els quals l’escola resulta central.
El que està clar és que el llenguatge dóna llibertat: llibertat de pensament i llibertat d’expressió. És impressionant l'originalitat, la rapidesa i l'enginy que demostren els petits en fer-se amb alguna cosa tan complexa com és la llengua.

Quan s’aprèn a parlar, s’aprèn a pensar, i tots nosaltres hem nascut per pensar, per ser lliures i volar. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada