dissabte, 8 d’abril del 2017

Lectura 5 (III). Llegir en família, Gema Paniagua (2013)



Idees principals:

  • Actitud de la família essencial perquè els infants s’interessin per la lectura.
  • Fonamental que els infants vegin la funció del llenguatge escrit en la vida quotidiana.
  • Adaptar-se als interessos dels infants per motivar-los.


Resum del text:

Aquest text parla sobre el desinterès per la lectura per part dels  infants en general, i com la família té un paper fonamental en ajudar a crear un interès per aquesta activitat. Per a combatre aquest problema dóna diferents estratègies: totes relacionades amb la col·laboració amb la família per fer que els infants estiguin motivats a l’hora d’emprendre aquesta activitat. Aquestes estratègies són adaptar-nos als interessos dels infants i a allò que els agrada llegir, i també mostrant-los que és una activitat social que està implícita en diverses situacions de la vida quotidiana.


Preguntes a l'autora:

  • Com involucrar a les famílies?
  • Com traslladar això a l’escola sense que llegir sembli una tasca de deures?


Reflexió:

He trobat que aquesta lectura és molt amena i interessant de llegir, ja que com a mestres hem de saber com podem motivar als nostres alumes a fer-ho. És essencial que col·laborem amb les famílies en aquest aspecte, i en molts d'altres, per tal de fomentar el bon desenvolupament dels nostres infants. Però com les podem involucrar? No totes les famílies disposen del temps necessari per a dedicar-ho a això, i d'altres no comparteixen la mateixa opinió.

Doncs, centrant-nos en els seus interessos dels nostres protagonistes, podem despertar aquest interès en la lectura. Sovint, a l'escola es presenta aquesta activitat com una obligació, on els nens i nenes han de llegir-se llibres que probablement ni els interessin. Per tant, l'única cosa que s'aconsegueix amb això és que els infants tinguin una visió negativa sobre la lectura. Si els deixéssim escollir a ells els llibres que volen llegir o els recomanem algun d'acord als seus interessos individuals, probablement aquesta idea sobre llegir canviaria totalment. Però quins altres recursos podríem utilitzar per a traslladar aquesta activitat a l'escola sense que sembli una tasca de deures? A continuació, us facilito un enllaç molt interessant que complementa la lectura de Gema Paniagua: http://criatures.ara.cat/Encomanar-gust-lectura_0_845915405.html

Pel que fa a la connexió amb els altres articles, veiem que el fil conductor de tots ells és la lectura. Tot i així, veiem més vincle amb unes que amb d'altres en diversos aspectes concrets, especialment amb l'entrevista "Les interaccions són clau per aprendre a llegir" a la Marta Soler. També fa referència a la importància de la col·laboració de les famílies en aquesta activitat, de manera que quan les famílies llegeixen amb els infants, els hi estan potenciant la lectura. Per tant, l'aprenentatge no s'ha de fomentar només a l'escola sinó que també a casa. En darrer lloc, és important destacar un altre punt en comú entre totes dues lectures: hem de saber trobar els interessos de cada infant. D'altra banda, la nostra lectura també es relaciona bastant amb l'article "Nascuts per llegir... es neix lector o se'n fa?" dels autors Viera i Barrio. En aquest text, ens comenta que tot i que necessitem una base per a ser lectors, és el mestre qui proporciona eines i espais adequats per a desenvolupar l'activitat de llegir. A més a més, afegeix que aprenem mitjançant la interacció, igual que afirma Gema Paniagua en la nostra lectura.

Llegir és un aspecte indispensable al nostre dia a dia, i no hem de forçar als nens i nenes perquè n'aprenguin sinó que el que hem de fer és despertar les seves ganes i aconseguir que ho vegin com una necessitat diària. D'aquesta forma, aconseguiríem motivar-los molt més, i per tant, obtindríem millors resultats. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada