divendres, 7 d’abril del 2017

Lectura (6) II: L’art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana

Síntesi - Idees clau:
Aquesta lectura tracta de la importància de fer que l'infant s'expressi a la rotllana. És un mètode molt beneficiós, tant per la mestra com per l'alumne. A la rotllana, aprofitant cada intervenció de l'infant, la mestra aprofita per fer-li saber que li importa el seu benestar i que li agrada cada intervenció i tot allò que l'infant expressa, destacant així que és important respectar el ritme i el temps de cada criatura per tal d'apropiar-se de la nova realitat i fer-la seva.

El fet de seure en rotllana és una situació familiar i que els infants saben interpretar, fent així possible que els nens col·laborin i participin en la rotllana, expressant les seves opinions, pensaments i comentaris. La rotllana permet que els infants s'expressin segons el seu propi ritme i és una eina molt favorable per poder evolucionar des del punt de vista lingüístic. La participació en la rotllana és important per tal de rebre influències pel que fa a l'articulació, la riquesa i l'estructura del llenguatge per part dels models que tenim al nostre entorn. I no només la paraula és important en la rotllana. Les mirades, els gestos també comuniquen, com és el cas d'un infant vingut de Marroc que no coneix encara l'idioma i es comunica a partir de mirades amb la mestra i es fa entendre.

Per acabar, la lectura diu que l'acte de parlar i conversar s'erigeix com un acte de creativitat individual que compartim i que adquireix la seva plena dimensió humana a la rotllana i dins la vida quotidiana.


Paraules clau: rotllana, diàleg, aprenentatge, comunicació, socialització

Preguntes:

  • Si ens trobem amb un infant tímid que participa poc, que podem fer per animar-lo a participar
  • De quina manera es pot aplicar la rotllana a cursos posteriors? Seria útil de la mateixa manera?


Reflexió personal:
Arran de la lectura, m'he posat a pensar en la meva pròpia experiència a la rotllana, tant d'alumne com d'estudiant en pràctiques a P3 i a primer de primària.
Durant l'etapa d'infantil, sí que recordo haver fet rotllana de manera diària i parlàvem d'allò que havíem fet la tarda anterior o durant el cap de setmana. Després, al llarg de tota la primària i secundària, no recordo haver fet cap rotllana amb els meus companys.
Quan vaig començar a fer pràctiques a P3, vaig trobar la semblança que també feien rotllanes de manera diària: al matí per fer el "bon dia" i a la tarda, per tal d'acomiadar-nos fins l'endemà al matí. A més, vaig poder comprovar que en aquella escola, es feia rotllana a tots els cursos.
Després, a les pràctiques a primer de primària, vaig veure que tot i ser una escola innovadora, amb treball per projectes, deixaven de banda aquesta vessant de la rotllana i que en poques ocasions la feien.
Com a conclusió, crec que la rotllana és una activitat molt important, que permet crear vincle entre els alumnes i no s'hauria de perdre a mesura que es va creixent. A més, com diu la lectura, penso que és una activitat molt enriquidora en l'àmbit lingüístic.

M'agradaria deixar un enllaç a un altre blog que és un recull de recursos, reflexions i experiències a l'educació infantil escrit per una mestra retirada. L'enllaç, redirigeix a l'entrada que parla de la rotllana, de les activitats que s'hi poden fer i les que en deriven d'ella.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada