Llegir a la pantalla
Idees
principals
·
Ens hem d’adaptar a la nostra
societat canviant.
·
Hem d’ensenyar als infants a
aprendre a través de les noves tecnologies.
·
Hem d’aprendre i ensenyar a
diferenciar les fonts fidedignes de les que no ho són.
Resum:
Inicialment
cal dir que la Pilar Pérez Esteve no es posiciona a favor o en contra de cap de
les dues opcions que ens presenta, únicament realitza un text descriptiu sobre
el tema: Llegir a la pantalla.
A grans
trets, l’autora ens parla sobre les dificultats que suposa aprendre a llegir a
l’aula. Antigament el recurs utilitzat era el paper, és a dir, els llibres,
però actualment el recurs didàctic més utilitzat són les pantalles digitals.
Ens explica que ambdós recursos tenen coses positives i negatives, i que cap
opció és millor que l’altre. Per la Pilar, aprendre a llegir és qüestió de
discutir, d’interactuar, de parlar, de relacionar-se amb els nens i no de si
aquest aprenentatge es realitza de manera tradicional (en paper) o de manera digital.
Per tant,
tot i que fins ara els llibres han sigut la base dels nostres aprenentatges i ens
han ensenyat a viure altres vides i a entendre els nostres sentiments, ens hem d’adaptar al present, en l’actualitat,
i aprendre a utilitzar les noves tecnologies. Els infants cada cop tenen més a
l’abast la informació a través d’internet, per tant els hem d’ensenyar a
buscar-la i a destriar quina és la realment important. Hem d’ensenyar-los a
adaptar-se a la societat actual en la qual estem envoltats de, cada cop, més
tecnologia.
Preguntes:
·
¿Els llibres, en l’ensenyament,
acabaran desapareixent?
·
¿És més fàcil treballar amb la
pantalla digital que amb llibres? ¿O a la inversa?
Reflexió
personal:
Aquesta
lectura ens proporciona informació que realment vivim de primera mà, perquè ja
no cal conèixer a nens petits per adonar-te’n d’aquesta realitat. Anant en
transport públic, veus com l’infant que vol aconseguir quelcom que no pot
obtenir, de seguida els adults els faciliten pantalles com tauletes o mòbils, perquè estiguin distrets i no facin una
rebequeria. Més endavant sorgeix una controvèrsia amb el tema dels telèfons mòbils
(a quina edat s’han de regalar), i és realment una controvèrsia, ja que si cada
vegada que estan avorrits o la seva única distracció i distracció són les
pantalles, normal que més endavant vulguin un telèfon mòbil com abans millor. Deixant
de banda aquest tema, crec que si se saben utilitzar bé, les noves tecnologies
ens poden permetre molts avantatges que els papers i llibres no ens permetien,
com l’exemple que ens descriu la Pilar, quan ens parla que als llibres ara
podem sentir la veu de l’Alícia o la xerrameca d’en Polzet.
També és
ben cert, que hem d’educar als infants en relació a l’avenç del nostre voltant,
estem en una societat líquida, una societat canviant, on tot evoluciona per
moments, i més encara en àmbits de tecnologia.
Si haig de
posicionar-me en algun parer, no sabria ben bé amb què quedar-me, perquè les
possibilitats de les eines TIC són infinites, però personalment penso els llibres
són més reals. El tacte, l’olor, el sentiment... només ho comparteixes amb
aquell llibre, amb una tauleta en canvi, compartiràs molts tipus d’emocions
perquè llegiràs molts tipus de llibres, per tant en aquest sentit opino que crees
la nostàlgia amb el conjunt de les pàgines, el protagonista, el context, fins i
tot l’autor... però no només amb la història. Per tant, no hauríem de deixar de
banda aquests magnífics trossos d’arbres amb ànimes, històries, colors,
sentiments i personatges.
Fent clic aquí, podreu
accedir a un article, publicat per la mateixa autora, anomenat “pàgina 10. Exercici 3. Analitza sintàcticament
i morfològicament” Fins quan? En aquest article menciona al professor d’aquesta
assignatura, en Xavier Fontich. És un article realment molt recomanable per
tots aquells companys/es que se’l vulguin mirar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada