Ana Viera i J. Lino Barrio (2012) Nascuts per llegir... es neix lector o se'n fa? Guix d'infantil 67, 17-21
Paraules clau
- Llegir - Escriure - Experiència - Capacitats - Ritmes d'aprenentatge - Maneres diferents d'ensenyar -Interacció -Mestre/a com a guia de l'aprenentatge
Resum i idees clau
El text parla sobre la importància de la llengua
escrita en l'educació infantil; per tant, parla de dues competències
essencials, que han de ser potenciades, com són llegir i escriure.
Llegir i escriure és essencial per tal que els
infants es desenvolupin de manera correcta i plena. Són dues competències necessàries per:
primerament, construir i ampliar el coneixement sobre el món i, en segon lloc,
per accedir al patrimoni cultural compartit. Hem de dir que són dues competències
molt necessàries al nostre entorn.
Cada infant és únic: presenta diferents capacitats, estils i
ritmes d'aprenentatge i, per tant, una
experiència diferent sobre la llengua escrita. No podem dir que tots els infants
parteixen des d'una mateixa base; cadascú ha viscut coses diferents i, per
tant, ha après coses diferents. Per això, necessitem que el professorat ensenyi de forma
diferent a cada infant, ja que cadascun té unes necessitats i unes
característiques que el fan únic.
Els infants aprenen en interacció amb el món que els envolta i gràcies al suport
dels docents i els adults; és a dir, els infants aprenen a llegir i escriure
interaccionant de manera intel·ligent amb l'objecte d'aprenentatge (llengua
escrita) en un medi organitzat per fer-ho i, a més, aquests descobreixen,
demanen suport a l'adult i aquest els presenta nous terrenys per
descobrir.
A més, és molt important saber que el mestre o la mestra ha de ser un/a guia en l'aprenentatge dels infants, per tal d'acompanyar-los i ajudar-los. No n'hi ha prou a deixar els infants que facin ells sols, sinó que és necessari que els i les mestres posin els recursos addients a l'abast dels infants i que els ofereixin el suport que necessita cadascun.
Per últim, podem dir que és important és
redescobrir diàriament amb els infants el sentit de llegir i escriure perquè
continuin el seu camí al llarg dels anys i no hem de tenir pressa per tal que
els infants aprenguin aaquestes dues competències, ja que cadascun ho aprendrà
quan estigui preparat.
Preguntes als autors/es
-Com es desperta la curiositat de l'infant en llegir i escriure?
-Quins mètodes proposaries per tal que els docents fomentin aquest gust per la lectura?
-Com es desperta la curiositat de l'infant en llegir i escriure?
-Quins mètodes proposaries per tal que els docents fomentin aquest gust per la lectura?
Reflexió personal
Aquesta lectura m'ha semblat molt interessant, ja que parla de la importància de la lectura i l'escriptura, tot i que ho fa de forma massa teòrica. He trobat a faltar alguna situació real (alguna pràctica de lectura i escriptura) en la qual es puguin observar les estratègies que usaria el mestre o la mestra per tal d'ensenyar als infants.
Penso que la lectura i l'escriptura no són només tècniques o procediments, sinó que ens ajuden a participar en la societat, ens ajuden a acostar-nos al món, al nostre entorn. És important que els infants es trobin amb moltes situacions riques de lectura i escriptura, ja que això els ajudarà en un futur a l'hora de produir o comprendre textos.
La lectura defensa que no és suficient deixar als infants, sinó que els mestres i les mestres hem de ser guies en l'aprenentatge dels infants; hem d'acompanyar als infants en aquest procés. Crec que és molt necessari, ja que tot i que els infants estiguin predisposats a aprendre i estiguin interessats en el món lletrat, els adults sabem com funciona aquest món i el que hem de fer és peoporcionar moltes situacions relacionades amb la lectura i l'escriptura.
A més, a partir d'una pregunta del Xavier Fontich, que ens ha dit que si creiem que els infants aprenen el mateix sigui quina sigui la metodologia emprada, hem pogut reflexionar i negar la seva qüestió, ja que cada infant és diferent; per tant, necessitarà diferent metodologia i aprendrà coneixements i habilitats diferents. Aquesta idea lde fa podem veure al llibre de la Montserrat Fons, anomenat "Llegir i escriure per viure". És un llibre molt complet, que inclou les estratègies que ha de tenir el mestre o la mestra per tal que els nens i nenes atinguin interès en l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, entre d'altres aspectes molt rellevants. Seria una molt bona ampliació d'aquest article.
És un llibre molt interessant de llegir i et fa tenir una idea més clara de la importància de llegir i escriure. Deixo el link per tal que pugueu veure quin llibre és.
Llibre "Llegir i escriure per viure", Montserrat Fons.
He trobat un link que es tracta d'una eina digital per tal de treballar la lectura i l'escriptura a l'aula.
Edu365
Aquesta lectura m'ha semblat molt interessant, ja que parla de la importància de la lectura i l'escriptura, tot i que ho fa de forma massa teòrica. He trobat a faltar alguna situació real (alguna pràctica de lectura i escriptura) en la qual es puguin observar les estratègies que usaria el mestre o la mestra per tal d'ensenyar als infants.
Penso que la lectura i l'escriptura no són només tècniques o procediments, sinó que ens ajuden a participar en la societat, ens ajuden a acostar-nos al món, al nostre entorn. És important que els infants es trobin amb moltes situacions riques de lectura i escriptura, ja que això els ajudarà en un futur a l'hora de produir o comprendre textos.
La lectura defensa que no és suficient deixar als infants, sinó que els mestres i les mestres hem de ser guies en l'aprenentatge dels infants; hem d'acompanyar als infants en aquest procés. Crec que és molt necessari, ja que tot i que els infants estiguin predisposats a aprendre i estiguin interessats en el món lletrat, els adults sabem com funciona aquest món i el que hem de fer és peoporcionar moltes situacions relacionades amb la lectura i l'escriptura.
A més, a partir d'una pregunta del Xavier Fontich, que ens ha dit que si creiem que els infants aprenen el mateix sigui quina sigui la metodologia emprada, hem pogut reflexionar i negar la seva qüestió, ja que cada infant és diferent; per tant, necessitarà diferent metodologia i aprendrà coneixements i habilitats diferents. Aquesta idea lde fa podem veure al llibre de la Montserrat Fons, anomenat "Llegir i escriure per viure". És un llibre molt complet, que inclou les estratègies que ha de tenir el mestre o la mestra per tal que els nens i nenes atinguin interès en l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, entre d'altres aspectes molt rellevants. Seria una molt bona ampliació d'aquest article.
És un llibre molt interessant de llegir i et fa tenir una idea més clara de la importància de llegir i escriure. Deixo el link per tal que pugueu veure quin llibre és.
Llibre "Llegir i escriure per viure", Montserrat Fons.
He trobat un link que es tracta d'una eina digital per tal de treballar la lectura i l'escriptura a l'aula.
Edu365
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada