dilluns, 3 d’abril del 2017

LECTURA 5: LES INTERACCIONS SÓN LA CLAU PER APRENDRE A LLEGIR - ENTREVISTA A MARTA SOLER

IDEES CLAU:
  • Una de les claus perquè els infants siguin lectors és multiplicar les interaccions lectores amb altres persones.
  • És essencial no només explicar contes als infants sinó llegir-los contes o poemes, perquè així estan interaccionant amb el procés de lectura, amb un text escrit. 




RESUM:

La lectura d’aquesta setmana és una entrevista feta a la Marta Soler Gallart, doctora per la Universitat de Harvard i professora de la Universitat de Barcelona, dirigeix el centre d’investigació CREA d’aquesta mateixa universitat i és experta en processos de lectura. L’entrevista tracta sobre les interaccions enfocades a l’aprenentatge de llegir pels infants.

Soler ens diu que els nens i les nenes se’ls ensenya a llegir molt abans dels tres anys a partir de manipulació de lletres, els sons, les paraules escrites i els significats que tenen, entre d’altres. Així mateix, comenta que una idea molt interessant que s’ha de començar abans dels tres anys és aprenentatge d’associació i reconeixement de grafies i sons, i posteriorment a les paraules i al significat. Tot i això, aquests processo no serien útils sense l’ajuda de la interacció per part dels adults. Gràcies a aquestes múltiples interaccions les criatures esdevenen lectores, ja no tan sols en les aules sinó en altres espais del context escolar, com a casa. 

Seguidament, Soler ens parla que una altra clau en aquest procés seria la formació i la implicació de les famílies, ja que està demostrat un aprenentatge millor de la lectura i escriptura està directament relacionat amb el fet que les mares i els pares llegeixin amb les criatures a casa. Una altra investigació que comenta és que els infants que tindran més èxit són aquells que viuen en un context familiar i quotidià on hi ha un interès per treballar la lectura des dels 0 anys.

Per acabar, la Marta Soler explica una mica que és el projecte INCLUD-ED, un projecte que té com a finalitat identificar les estratègies pedagògiques concretes que contribueixen a afavorir l’èxit en l’educació i la inclusió, i que promouen la cohesió social al llarg de les diverses etapes de l’ensenyament. 


PREGUNTES A L'AUTORA:

  • Què fer quan un infant està verdaderament desmotivat per la lectura?
  • Què fer amb aquelles famílies que diuen que no tenen temps per llegir als seus fills contes, i no mostren interès per canviar la situació? 

REFLEXIÓ:

L'article d'aquesta setmana no m'ha agradat molt, ja que el format entrevista no m'atreu, i em sembla que es dóna menys informació i s'aprofundeix menys que en un article normal. Tot i això el tema del qual parla l'article em sembla molt interessant, ja que estic totalment d’acord en el fet que la interacció és essencial perquè els infants esdevinguin lectores. Així mateix, m'ha agradat el fet en què dóna maneres de poder treballar amb famílies sense recursos les quals estan interessades en la formació i millora dels seus fills.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada