dimarts, 4 d’abril del 2017

Leer en família - Gema Paniagua

Idees clau:
- És important que deixem participar als infants en activitats quotidianes com, per exemple, fer la llista de la compra perquè així tendirà a tenir més interès per escriure i llegir, ja que ho aplicarà en activitats significatives.

- Veure els interessos dels infants per saber quin tipus de lectura els hi agrada.

-La lectura s’ha de veure com una activitat plaent i gratificant, que sigui significativa per l’infant.

Resum:
Amb aquest article l'autora Gema Paniagua ens vol fer veure la importància d'acompanyar als nostres fills i filles a descobrir la màgia de les paraules. És molt important que els infants vegin la lectura com una activitat plaent i no com una obligació.

Gema es fa unes preguntes sobre què fem perquè els infants aprenguin a llegir i a escriure i gaudeixin de la lectura, com els hi fem notar que aquesta activitat és plaent, quan són els millors moments per realitzar aquesta activitat i qui pot dur-la a terme amb els infants.

Primer de tot pensa amb què. Amb això vol dir que ens hem de fixar en què l'interessa a cada infant i veure quines són les seves reaccions segons el conte per saber si li expliquem el millor conte per ell. També, veure què podem fer perquè els infants trobin una motivació per intentar saber què posa en un paper, és per això que és important fer-los participar en activitats quotidianes com ho és escriure la llista de la compra. En segon lloc pensa en el com. Com fem que per als infants escriure i llegir sigui una activitat plaent i gratificant. Les famílies no han de pensar que fer lectura a casa és fer ells de mestres i com si la lectura fos una obligació, ho han de fer de manera en què els dos participants s'emocionin junts amb un conte. En tercer lloc pensa amb quan, és a dir, en quin és el millor moment per llegir un conte. Realment hi ha molts moments durant el dia i normalment mentre un progenitor li dedica més de temps a la lectura, l'altre li dedica més temps al joc i a activitats motores.

Per últim lloc, fa referència a tota l'explicació anterior i fa èmfasi en què hem d'encertar en el seu què, el seu com, el seu quan i el seu qui, per tal que tots els infants els hi pugui agradar compartir contes.

Preguntes a l'autora:
- Quin és el límit de no corregir-los quan llegeixen alguna cosa malament?

Comentari personal:
Aquesta lectura m’ha semblat força interessant. Mai havia pensat en què moltes vegades pensem en què la lectura a casa la fem com una obligació (sense generalitzar a totes les famílies) i no com un passatemps on l’infant pot gaudir i treure la seva imaginació. Crec que és important saber que els infants aprenen a llegir i a escriure a partir de fer-los partícips en les activitats quotidianes. Aquest fet fa que tinguin interès i que hi hagi un significat darrere d’aquell aprenentatge.


D’altra banda, en el seminari cada grup de lectura hem pogut compartir de què anava la nostra. He pogut veure alguna relació amb la lectura 1 sobre l’entrevista de Soler – Gallart i la lectura 4 de Pérez – Esteve (2013), ja que tracten sobre la interacció entre l’infant i la família i que els adults els hi hem d’oferir diferents activitats perquè tinguin més facilitat per llegir i escriure més endavant. I també que hem d’afavorir la creació de vincles entre infants i llibres i motivar-los perquè gaudeixin llegint.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada