Idees
clau:
- És important que deixem
participar als infants en activitats quotidianes com, per exemple, fer la
llista de la compra perquè així tendirà a tenir més interès per escriure i
llegir, ja que ho aplicarà en activitats significatives.
- Veure els interessos dels
infants per saber quin tipus de lectura els hi agrada.
-La lectura s’ha de veure com una
activitat plaent i gratificant, que sigui significativa per l’infant.
Resum:
Amb
aquest article l'autora Gema Paniagua ens
vol fer veure la importància d'acompanyar als nostres fills i filles a
descobrir la màgia de les paraules. És molt important que els infants vegin la
lectura com una activitat plaent i no com una obligació.
Gema es
fa unes preguntes sobre què fem perquè els infants aprenguin a llegir i a
escriure i gaudeixin de la lectura, com els hi fem notar que aquesta activitat
és plaent, quan són els millors moments per realitzar aquesta activitat i qui
pot dur-la a terme amb els infants.
Primer
de tot pensa amb què. Amb això
vol dir que ens hem de fixar en què l'interessa
a cada infant i veure quines són les seves reaccions segons el conte per saber
si li expliquem el millor conte per ell. També, veure què podem fer perquè els
infants trobin una motivació per intentar saber què posa en un paper, és per
això que és important fer-los participar en activitats quotidianes com ho és
escriure la llista de la compra. En segon lloc pensa en el com. Com fem que per
als infants escriure i llegir sigui una activitat plaent i gratificant. Les
famílies no han de pensar que fer lectura a casa és fer ells de mestres i com
si la lectura fos una obligació, ho han de fer de manera en què els dos
participants s'emocionin junts amb un conte. En tercer lloc pensa amb quan, és
a dir, en quin és el millor moment per llegir un conte. Realment hi ha molts
moments durant el dia i normalment mentre un progenitor li dedica més de temps
a la lectura, l'altre li dedica més temps al joc i a activitats motores.
Per
últim lloc, fa referència a tota l'explicació anterior i fa èmfasi en què hem d'encertar en el seu què, el seu
com, el seu quan i el seu qui, per tal que tots els
infants els hi pugui agradar compartir contes.
Preguntes a l'autora:
- Quin és el límit de no
corregir-los quan llegeixen alguna cosa malament?
Comentari
personal:
Aquesta lectura m’ha semblat força
interessant. Mai havia pensat en què moltes vegades pensem en què la lectura a
casa la fem com una obligació (sense generalitzar a totes les famílies) i no
com un passatemps on l’infant pot gaudir i treure la seva imaginació. Crec que
és important saber que els infants aprenen a llegir i a escriure a partir de
fer-los partícips en les activitats quotidianes. Aquest fet fa que tinguin
interès i que hi hagi un significat darrere d’aquell aprenentatge.
D’altra banda, en el seminari cada
grup de lectura hem pogut compartir de què anava la nostra. He pogut veure
alguna relació amb la lectura 1 sobre l’entrevista de Soler – Gallart i la
lectura 4 de Pérez – Esteve (2013), ja que tracten sobre la interacció entre
l’infant i la família i que els adults els hi hem d’oferir diferents activitats
perquè tinguin més facilitat per llegir i escriure més endavant. I també que
hem d’afavorir la creació de vincles entre infants i
llibres i motivar-los perquè gaudeixin llegint.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada