:
Potenciar la comunicació en el primer cicle d’educació
infantil. Criteris i pautes d’actuació.
Idees clau:
·
La importància de la qualitat de la
comunicació
·
Els contes com a mitjà interactiu
entre infant i adult
Resum
Resum
En primer
lloc, la Pilar Alonso ens posa en situació referent al contacte entre infants i
adults, sobretot entre l’infant i la seva figura d’afecció. Ens explica la
importància de mantenir una comunicació amb l’infant, ja que li permet
interactuar i comunicar-se amb altres éssers humans, sigui quin sigui el nivell
cognitiu en el qual es troba. Ens explica que els infants, en els seus primers
mesos de vida, interactuen amb els adults a través de xerroteigs, ganyotes,
manifestacions de sorpresa, etc. És per això que són molt útils els jocs del
tipus repetitius, com per exemple: “cu, cu... tras”, perquè ajuden a l’infant a
construir-se com a persona i construir els seus propis esquemes d’interacció
social. Més endavant, però, ens diu que el que inicialment és un procés clarament
asimètric va canviant a poc a poc.
L’infant comença a agafar les regnes i comença a anticipar-se, fet que
provoca que l’infant vagi començant un camí cap a una interacció oral a través
del llenguatge adult.
Font |
Preguntes
a l’autora:
·
Com es pot treballar una
comunicació de qualitat des de casa?
·
Requereix una actitud pacient i un
temps que moltes vegades a casa no existeix. Es pot treballar de manera puntual
o requereix temps i constància per part de tots els adults?
Reflexió
personal
Personalment
crec que el conte és una bona eina per treballar l’oralitat a l’aula, però
trobo que hi ha altres mètodes que també poden ser igual o més útils que
l’estratègia que ens presenta aquesta autora. Els infants més petits els
encanten els contes, les històries de princeses, de prínceps, de monstres,
d’animals... Però també trobo una bona eina que escoltin música, però no
qualsevol. Amb aquest “qualsevol” no em refereixo al fet que només han
d’escoltar música infantil, destinada a infants d’aquella edat, sinó que han
d’escoltar de tots els estils possibles, amb lletres maques, agradables i
ritmes melodiosos i tranquils. Als més grans també els agrada escoltar com
expliquen contes, de fet, moltes vegades, són ells mateixos els que se’ls
expliquen els uns als altres, però no ens hem de quedar aquí, a través del
conte es poden fer titelles, poden
inventar-se històries, canviar les que ja coneixen, o inclús poden explicar la
seva pròpia història com si fos un conte més. Per concloure crec molt important
i molt útil l’aprenentatge de la llengua oral, ja no només per tenir
coneixements de les llengües (que també), sinó per socialitzar-se amb altres
persones.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada