dimarts, 4 d’abril del 2017

Nascuts per llegir... es neix lector o se'n fa?

Idees claus:
- Cada infant és un món i té un ritme d'aprenentatge personal.
- A través de la interacció constant amb el que ens envolta, aprenem a llegir i escriure, habilitats imprescindibles en el nostre entorn (polític, social, cultural, econòmic...).

Resum:
L'article "Nascuts per llegir... es neix lector o se'n fa?" de l'Ana Viera ens parla principalment de l'adquisició de la lectura en els infants.
Resultado de imagen de niños leyeno
Una cosa tenim molt clara i és que llegir i escriure són dues competències necessàries al nostre entorn, ja que estem envoltats de lletres i textos. El text ens explica que els infants no aprenen a llegir i escriure des de zero amb l'educador/a a segon cicle, sinó que durant la seva curta, però intensa vida ha anat creant un desenvolupament ampli de la llengua oral gràcies a la interacció constant amb el medi que l'envolta. Aquest interès pel qual els envolta els fa fixar-se en les lletres de les paraules i a reconèixer-les en altres contextos.
El text ens diu que no s'aprèn la lectura i l'escriptura de cop, sinó que es necessiten alguns aspectes que potenciïn aquest aprenentatge com: interlocutors vàlids, analitzar les normes de funcionament de manera compartida, descobrir les funcions, similituds i diferències, regularitats, normes, excepcions, significats de les paraules... Tots aquests requisits poden donar lloc a un aprenentatge significatiu i funcional, és a dir, han d'aprendre amb sentit, entendre el sistema i interpretar-ne els codis i no solament associar-los, memoritzar-los i reproduir-los.

A més, es planteja un tema molt interessant sobre les causes de l'aprenentatge la lectura i l'escriptura, sent aquestes no només els factors biològics que condicionen als infants, sinó també les activitats funcionals i guiades que els docents ofereixen als alumnes.
També ens parla de tres models de pràctiques docents a l'aula dels mestres de l'estat espanyol:

o Pràctiques situacionals: presenten freqüència d'escriptura autònoma i d'aprenentatge significatiu.

o Pràctiques instruccionals: instrucció explícita del codi i als productes d'aprenentatge.
o Pràctica multidimensionals: els altres dos en conjunt.
Com a conclusió, crec que l'autora vol reflectir la importància de crear activitats que despertin la curiositat dels infants per la lectura i l'escriptura i a partir d'allà potenciar-ho amb la relació del món que els envolta per despertar aquestes ganes per aprendre.

Preguntes:
- Si considerem que cada infant és un món, com podríem respectar-lo en l'escola per iniciar lectoescriptura quan ell tingui la necessitat i no quan estigui establert pel currículum.
- Qui ha marcat que els infants a aquesta edat, la majoria ja saben llegir o escriure o estan preparats per aprendre-ho?

- Tenim un nen que s'ha passat dos cursos sencers omplint fixes de lectoescriptura i no aconsegueix llegir bé perquè diu que s'avorreix. Què podríem fer per "enamorar-lo" de llegir i escriure?

REFLEXIÓ:

Aquest article l'hem elaborat entre tres membres del grup que pertanyem a la lectura dos. Ens ha resultat fàcil posar-nos d'acord, ja que anàvem redactant i ens anàvem millorant unes a altres les propostes a escriure. Fins i tot, a vegades les companyes ens ajudàvem quan algú tenia la idea però no trobava les paraules adequades. Crec que almenys per a mi ha sigut molt enriquidora aquesta nova manera de treballar.
Pel que fa al text, hem reflexionat sobre coses molt interessants. Totes estàvem d'acord que per fomentar la lectura a l'aula s'ha de crear una situació interessant i un context adequat, perquè tot i que creiem que aprendre la llengua i comunicar-nos és innat, si no es crea un context adequat, no es podrà desenvolupar amb èxit.,
Resultado de imagen de llegir i escriure per viure
Aquesta relació amb el context, ho remarca molt la Montserrat Fonts en el seu llibre "llegir i escriure per viure", justament el que ens estem llegint a l'assignatura de llenguatges i currículum de primària. "Per viure autònomament i responsablement en la nostra societat no solament necessitem llegar i escriure, sinó que també necessitem ser lectors i escriptors" (Font,1999, p. 28)
Amb relació a les lectures de les companyes, com sempre amb la lectura 1 hem tingut en comú que les dues remarquen la importància de la interacció i el context. També amb la lectura 4 hi havia la relació de conduir a l'infant, no deixar-lo sol en un acte tan complicat, sinó facilitar-li a través de les accions i context per poder potenciar les ganes de llegir i aprendre.
Per últim, vull acabar amb una gran frase que vam extreure les tres companyes i crec que és molt interessant:
DE PETITS APRENEM A LLEGIR I DESPRÉS LLEGIM PER APRENDRE

referència:

Font, M. (1999) Llegir i escriure per viure. Barcelona. La Galera Sau Editorial



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada