diumenge, 2 d’abril del 2017

Lectura (4) IV: Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil: criterios y pautas de actuación.

Alonso, P. (2012) Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil: criterios y pautas de actuación, Aula de infantil, 10, 1-4

1.Tres idees clau que destacaríeu del text

1.Els adults que interaccionen i estan a prop de l’infant, de forma espontània, desenvolupen una sèrie de conductes comunicatives que ajuden a facilitar el desenvolupament comunicatiu-lingüístic de l’infant.

2.Els infants mantenen una interacció amb els seus, i sobretot amb la mare, d’aquesta manera prepara el camí per a una comunicació més rica i eficient, i finalment pel desenvolupament del llenguatge.

3.És molt important actuar de forma intencional i sistemàtica per intentar crear a l’aula un clima d'interaccions que s’assembli molt al que s’estableix al context familiar.




2.Resum global i al màxim de detallat possible però de només 300 paraules

La lectura es basa principalment a descriure quines són les conductes comunicatives dels infants durant el seu primer cicle, i sobretot en com són les relacions comunicatives, posant èmfasi en la interacció amb la mare. Finalment, destaca el més positiu per poder treballar-ho a l’aula.

Així doncs, els nadons tenen unes conductes que afavoreixen la interacció amb els altres, i els adults interpreten aquestes conductes donant-les un significat. Per tant, en el text ens parla de les diverses estratègies comunicatives que es creen d’una mare cap al seu nadó. Però també ens determina unes pautes que hem de seguir per poder treballar-ho a l’escola.

Pel que fa al desenvolupament de la lectura, podem observar que dóna molta importància a la interacció amb la mare. Així doncs, manifesta que en el context escolar s’hauria de poder crear un clima que s'assemblees al context de familiar. És per aquest motiu, que descriu uns criteris i unes pautes d’intervenció a seguir, com ara; que durant tot l’horari escolar és un bon moment per potenciar la comunicació; els moments assistencials són els més importants; la comunicació es potencia a través dels contes, però sobretot si es fa a través de la comprensió lectora, etc.

Per acabar, m’agradaria destacar que crec que no hi ha un model concret ni ideal per comunicar-se, sinó que el més important és que s’estableixi una interacció favorable tant a casa com a l’escola. Així doncs, gràcies a aquests models els infants podran anar adquirint un llenguatge ric.

3.Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu  que requeririen més explicació

- A part dels contes, quins altres elements educatius com a estratègies es podrien portar a terme a l’aula per potenciar la comunicació?

-Com podríem adaptar aquestes estratègies comunicatives als infants amb necessitats educatives especials?

Comentari personal:

En relació a la lectura puc dir que no ha sigut una lectura molt interessant, ja que moltes de les qüestions que s’han esmentat ja les sabíem del curs passat. A més, tot el que descriu és molt teòric, i crec que falta més descripció per com posar-ho a la pràctica a una aula. Tot i això, m’ha agradat que faci èmfasi a les mares, ja que normalment a moltes lectures es critica a la família i es beneficia l’escola. Així doncs, en aquest cas és tot el contrari, per tant crec que també hem de poder confiar amb les famílies, i encara que no tinguin una base teòrica, de la mateixa experiència se n'aprèn molt més.

Finalment, després de posar-ho amb comú amb les altres companyes, hem pogut relacionar aquesta lectura amb la lectura de Roás, ja que és molt important la implicació i el treball en xarxa dels pares i mares per potenciar aquest desenvolupament de l’infant. I per acabar amb la lectura de Ruiz-Bikandi , perquè manifesta que diversos autors van descriure que els nens i les nenes ja venen al món amb una predisposició innata de viure en comunitat, i que per tant, si un infant no es troba en interacció constant, no es podrà desenvolupar comunicativament correcta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada