IDEES CLAU:
- L’infant ha de ser el protagonista del seu aprenentatge
- L’experimentació és imprescindible pel seu aprenentatge i la llibertat és clau perquè l’infant pugui fomentar la seva autonomia.
- És molt important que l’infant tingui temps per a repetir i per millorar el que ha fet quan s’ha equivocat.
RESUM:
La lectura ‘El treball de l’autonomia dels 3 als 6
anys’ escrita l’any 2013 per Dolors Blanch i Leonor March tracta sobre la
pedagogia del centre Montessori-Palau. En aquest article, les autores, mostren
diferents característiques imprescindibles de la metodologia Montessori, les
quals giren entorn fomentar l’autonomia dels infants i la participació de l’infant
en el seu propi aprenentatge, ja que seran els mateixos infants els que
decidiran els seus interessos o els recursos que volen utilitzar. Per tant, l’adult
tindrà el paper d’observador però també serà una guia i un model si l’infant ho
necessita.
Una altra característica que proposa la lectura és
que cada infant és únic, irrepetible i diferent, per tant, els docents han de
tenir en compte aquest aspecte a l’hora de proposar-los els materials i
recursos. En relació a aquest aspecte, també proposa que és imprescindible que
l’adult de referència proporcioni un ambient en el qual puguin aprendre i
desenvolupar-se amb autonomia, però per a fer-ho és necessari que ofereixi
recursos que els siguin d’utilitat.
Una altra característica de la qual parlen és sobre l’experimentació,
un element bàsic a l’hora de fomentar l’autonomia dels infants. Així doncs,
proposa que a partir de l’experimentació, l’infant, pot trobar dificultats, les
quals amb el temps necessari pot resoldre. En relació a aquest aspecte, si l’infant
s’equivoca, també podrà millorar el que ha fet.
PREGUNTES A
LES AUTORES:
- L’adult pot actuar o intervenir en algun moment?
- Que passa amb aquells infants amb TDAH, autisme, ceguesa...(que necessiten rutines)? Com s’ha d’actuar?
- Creus que en el futur hi haurà més escoles amb la pedagogia de Montessori?
REFLEXIÓ INDIVIDUAL:
Considero que ha estat una
lectura bastant completa, a diferència de les altres que hem llegit durant l’assignatura,
ja que m’ha donat la sensació que era bastant més detallada i posava els
exemples necessaris per a complementar el que explicava. Considero que la
metodologia de Maria Montessori és molt beneficiosa pels infants però em sorprèn
el fet que poques escoles segueixin aquesta metodologia. Segurament, aquest
aspecte és degut a la falta de recursos econòmics, ja que crec que la majoria
de les escoles que segueixen aquesta pedagogia són privades o concertades. Tot
i això, considero que s’hauria de treballar i, sobretot, invertir en l’educació
pública perquè, tant infants com famílies puguin gaudir d’aquesta metodologia a
les escoles públiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada