dilluns, 3 d’abril del 2017

El treball de l'autonomia dels 3 als 6 anys

Idees claus: 

- L'infant és el protagonista. 
- Deixar temps necessari per els diferents ritmes dels infants 
- Experimentació és bàsica en l'aprenentatge, ja que poden aprendre de les seves pròpies limitacions i resoldre els problemes per un mateix. 

Resum: 

Partim del fet que, a l'aula, la criatura és la protagonista. Nosaltres, les educadores, som les guies i proporcionem ajuda als infants, orientem i els deixem actuar. El coneixement que assoleixin els infants dependrà de la cultura pròpia del lloc on visquin. L'interès per aprendre serà l'energia que les portarà cap a l'autonomia, sempre amb l'ajut de la persona adulta. Per fomentar l'autonomia és important un ambient adequat i disposar de materials preparats per a les seves necessitats que siguin diversos i reals. Només mitjançant la manipulació i la pràctica la riatura en treurà conclusions, les seves conclusions. L'experiència és bàsia, l'infant es troba davant de conflictes i de dificultats que ha de resoldre per ell mateix. Nosaltres els objservarem i serem un model a seguir que fomentarà valors bàsics: respecte (a un mateix i als altres), el gust pel diàleg, oferiment d'ajuda, acceptació de les altres persones i acceptació dels propis errors. 
La totalitat dels materials utilitzats i de les activitats proposades tenen el control de l'error com a part del mateix treball. Els infants repetiran les tasques realitzades per intentar millorar-ne els resultats.  D'altra banda, alliberar a la criatura la neessitat de rebre aprovació per part de la persona adulta i així provocar independència emocional.
Des del punt de vista de la pedagogia Montessori, el treball està orientat a les capacitats del nen o nena i pensat només per a ell/a. Tot el material de l'aula està preparat perquè l'infant tingui oportunitats il·limitades de manipular-lo i no s'avorreixi. 



Preguntes: 

- Com educadores, podem corregir la conducta inadecuada d'un infant? Podem corregir diversos problemes que pugui tenir, per exemple, la pronuncia erronia en la parla? 

- Els materials autocorrectius es troben en els mateixos materials i activitats utilitzats per propiciar l'autonomia i la independència de l'infant? És diferent per a cada situació i infant? 


Reflexió: 
Des de fa temps ens documentem molt sobre la pedagogia Montessori i els avanços que va aportar Maria Montessori en l'educació. Concretant, va donar un model d'escola molt diferent al tradicional i que avui en dia és l'ideal per a moltes de nosaltres, futures professores. El meu negit és saber aplicar aquesta pedagogia en tots els contextos i en totes les situacions que viuen els infants i ajustar-nos a les necessitats individuals de cadascú. Moltes escoles encara no segueixen aquest model, i fins i tot, hi ha un altre mètode pedagogic que s'està iniciant que és l'escola nova 21. Aleshores, se sap que no se està fent bé utilitzant, com en moltes escoles de la nostra actualitats, mètodes antics que només miren en direcció a una educació  autoritaria, unidireccional, el professor com l'únic protagonista i només en té el coneixement, etc. i se segueixen deixant fer. No només hem de lluitar nosaltres pel canvi en les nostres aules, s'hauria de fer un canvi en tot el sistema d'educació espanyol. 
D'altra banda, el paper de l'educador penso que ha d'anar més enllà d'aquest mètode. És a dir, l'infant necessitarà que l'adult li respongi els seus dubtes com a coneixedor de continguts i conceptes més complexes. Per tant, no només ha de tenir un paper d'observador i guia, sinó que hi haura moments en el procès d'ensenyament -aprenentatge que haurem d'utilitzar altres mètodes i buscar el millor de cada un dels que tenim a l'abast.





 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada