dilluns, 3 d’abril del 2017

Lectura IV - Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. Criterios y pautas de actuación. (Alonso, P.) - Ana Ruiz Muñoz

Idees clau:
  •          Els infants neixen amb predisposició a la interacció i la comunicació amb els adults.
  •      Importància de les estratègies comunicatives de la mare amb el fill/a i com això ha de servir d’exemple per a la pràctica educativa.
  •      No hi ha un model de comunicació universal.

Resum:

La lectura “Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. Criterios y pautas de actuación” ens parla sobre les conductes que utilitzen els infants quan es comuniquen durant els primers moments de vida, explicitant les estratègies naturals de les mares amb els seus fills i filles, i ens dóna pauta sobre criteris i recomanacions per potenciar el desenvolupament comunicatiu dels alumnes dins d’una aula.

L’autora ens explica que els nadons tenen unes conductes comunicatives que afavoreixen el contacte i la interacció amb els altres, i que els adults interpreten, donen un significat i donen resposta. Concretament, el text parla de les diverses estratègies naturals que es creen en la relació mare-fill/a i de com aquests “diàlegs” entre ells ajuden a l’infant a construir els seus primers esquemes d’interacció social i a la seva construcció com a persona. Però d’altra banda, exposa pautes que es poden posar en pràctica a l’aula d’una escola.

Durant la lectura es dóna molta importància a aquesta interacció que es crea entre mare i infant, i fa referència al fet que els adults són subjectes actius durant el procés. A més, explicita que la qualitat de la comunicació és un aspecte molt important a tenir en compte. Així doncs, exposa que és de molta importància el fet de tenir en compte aquestes estratègies dins del treball educatiu per intentar crear a l’aula un clima d’interaccions molt semblant al que s’estableix en el context familiar.  Per aquest motiu s’estableixen criteris i pautes d’intervenció on s’explicita que qualsevol moment de l’horari escolar és bo per potenciar la comunicació, que els moments més “assistencials” són molt educatius i rics, o la importància d’explicar contes (concretament sobre la capacitat de comprensió lectora), entre d’altres.

Com a mode de conclusió, l’autora expressa que no hem de pensar en què hi ha un únic model idoni de comunicació, però que aquells que es consideren més adequats són els que estimulen i animen a l’intercanvi de torns i iniciatives, i els que menys els que segueixen un esquema directiu o controlador.

Preguntes a l’autor:
  •           Què ha passat quan això s’ha portat a terme a la pràctica? Com s’ha posat a la pràctica?
  •           Passa el mateix amb infants que són molt diferents o tenen necessitats especials?


Comentari personal:

Aquesta ha estat una lectura que m’ha recordat molt a la teoria que donàvem l’any passat a l’assignatura Desenvolupament de la personalitat de 0 a 6 anys. Penso que és una lectura pràctica per saber-ne conceptes i teoria clau sobre la comunicació en els infants, però que falten exemples reals en els quals es pugui veure la posada en pràctica d’aquesta teoria. Una mancança que trobo és la falta d’exemples d’intervencions que es poden realitzar a l’aula per potenciar la comunicació i interacció entre els infants, més enllà de la lectura de contes.

Una de les coses que més m’ha agradat és el fet d’agafar a la mare i les estratègies naturals que utilitza per comunicar-se com a exemple a tenir en compte des de l’educació, perquè en moltes ocasions l’actuació de les famílies s’infravalora i en aquest cas, queda molt potenciada. Referent a aquest tema, penso que és de vital importància no únicament agafar aquestes actuacions com a exemple, sinó que a més s’ha de treballar conjuntament entre el context familiar i l’educatiu, per crear un clima adequat que fomenti un bon desenvolupament de l’infant.


Pel que fa a la relació entre les quatre lectures, durant el seminari hem arribat a la conclusió que l’oral és molt transversal, i que l’autonomia també fa que els nens parlen entre ells. En la lectura de la Pilar Alonso potser hi ha massa intervenció per part de l’adult, i en canvi, en la lectura de Blanch i March no hi ha tanta interacció i es dóna pas a l’autonomia dels infants, deixant-los que es comuniquin entre ells de manera natural. Hem de tenir en compte que sempre hi ha interacció i que la importància rau en la preparació del context, ja sigui amb unes estratègies molt pautades, o amb una metodologia més relacionada a l’aprenentatge lliure. Penso que el més adequat és no ser extremistes en un aspecte o un altre, sinó que hem de buscar l’equilibri entre ambdues pràctiques.  Amb les altres lectures trobar la relació ha sigut molt fàcil, ja que la lectura de Bikandi fa referència a la construcció de la llengua oral a través de la teoria de Piaget i Vigotsky, i la lectura de Roás ens parla sobre una pràctica educativa a través del centre d’interès sobre els animals i de com això fomenta el llenguatge dels infants. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada