Idees clau
- La rotllana, com a estructura organitzativa a l’aula, recull les veus i les presències dels infants, dels mestres i dels familiars en el camí de ser, d’aprendre i de créixer dins la col·lectivitat.
- Facilitem la lliure expressió de l’infant en tot moment, regulant els espais d’espera quan calgui i generant la certesa que les seves paraules, més tard o més d’hora, sempre són recollides i compartides.
- Donar espai i temps per recollir, impulsar, acompanyar, gestionar, nodrir, enllaçar... les paraules, dins del meravellós regne de l’intercanvi que representa la rotllana és honorar també la nostra essència que recupera el bagatge de la mirada reposada, aquietada i receptiva que sovint es perd amb les presses de fer o de produir, seguint el protocol d’unes programacions que obliden l’essència de ser present en el que s’esdevé ara i aquí.
- L’acte de parlar i de conversar s’erigeix com un acte de creativitat individual que compartim i que adquireix la seva plena dimensió humana a la rotllana i dins la vida quotidiana.
Resum
Penso que la idea principal que l’autora ens vol transmetre és que, tot i que els estudis
demostren que els nens aprenen fent, la llengua és el
que estructura el coneixement i això fa que
aquesta sigui un eina indispensable a les aules.
Concretament a la lectura ens
parla de la rotllana: una estructura organitzativa de l’aula on es dona cabuda a tots els infants, mestres i
familiars i on se’ls escolta i respecta. A la
rotllana no cal forçar un tema o la participació, sinó que la
conversa simplement esdevé i
evoluciona amb cada intervenció, i la
feina de la mestra és fomentar aquest espai de
reflexió i respecte en el qual tots
els infants es sentin partícips. Però alhora hem de ser conscients que això pot fer que, de vegades, la direcció de la rotllana canviï, per tant la mestra també ha de ser capaç de reconduir l’atenció dels
infants i adonar-se de quan cal donar per finalitzada la rotllana, deixant així portes obertes per a que en un altre
moment sorgeixi de nou un espai de conversa.
Per últim m’agradaria
destacar que considero que respectar als infants també inclou respectar la seva decisió de no participar a la rotllana, ja que l’acte de parlar i conversar és un acte de creativitat individual
que l’infant decideix compartir en
un moment donat, i això no es
pot forçar.
Preguntes per a l’autor
Com podem fomentar que participin tots els alumnes i que no
ho facin sempre els mateixos?
Reflexió
Realment penso que és molt important crear un espai de conversa amb un ambient tranquil a l'aula, ja que així fomentem que tots els infants puguin expressar-se i en certa manera facilita la convivència a l'aula. A més els espais com les rotllanes milloren la competència social dels infants, ja que han d'aprendre a respectar els torns de paraula i a escoltar raonant allò que els companys diuen per a poder donar una resposta coherent.
D'altra banda també penso que aquest tipus de propostes no són tan fàcils de portar a la pràctica com explica l'autora del text, ja que es molt difícil crear un espai on absolutament tots els alumnes se sentin còmodes i disposats a parlar. A més, encara que un mestre aconsegueixi crear-lo, sempre ens trobem que hi ha nens que parlen molt i d'altres que són més callats i els hi costa entrar en la dinàmica. Enfront aquesta situació la posició del mestre és molt complicada, ja que evidentment pots convidar a participar a aquells alumnes que més els hi costa, però no pots demanar als alumnes que volen parlar que callin. Però tot i això penso que treballar amb espais com la rotllana és molt positiu dins l'aula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada