dimecres, 5 d’abril del 2017

L’art de conversar

Idees clau


  • La rotllana, com a estructura organitzativa a laula, recull les veus i les presències dels infants, dels mestres i dels familiars en el camí de ser, daprendre i de créixer dins la col·lectivitat.
  • Facilitem la lliure expressió de linfant en tot moment, regulant els espais despera quan calgui i generant la certesa que les seves paraules, més tard o més dhora, sempre són recollides i compartides.
  • Donar espai i temps per recollir, impulsar, acompanyar, gestionar, nodrir, enllaçar... les paraules, dins del meravellós regne de lintercanvi que representa la rotllana és honorar també la nostra essència que recupera el bagatge de la mirada reposada, aquietada i receptiva que sovint es perd amb les presses de fer o de produir, seguint el protocol dunes programacions que obliden lessència de ser present en el que sesdevé ara i aquí.
  • Lacte de parlar i de conversar serigeix com un acte de creativitat individual que compartim i que adquireix la seva plena dimensió humana a la rotllana i dins la vida quotidiana.

Imatge relacionada

Resum

Penso que la idea principal que lautora ens vol transmetre és que, tot i que els estudis demostren que els nens aprenen fent, la llengua és el que estructura el coneixement i això fa que aquesta sigui un eina indispensable a les aules.
Concretament a la lectura ens parla de la rotllana: una estructura organitzativa de laula on es dona cabuda a tots els infants, mestres i familiars i on sels escolta i respecta. A la rotllana no cal forçar un tema o la participació, sinó que la conversa simplement esdevé i evoluciona amb cada intervenció, i la feina de la mestra és fomentar aquest espai de reflexió i respecte en el qual tots els infants es sentin partícips. Però alhora hem de ser conscients que això pot fer que, de vegades, la direcció de la rotllana canviï, per tant la mestra també ha de ser capaç de reconduir latenció dels infants i adonar-se de quan cal donar per finalitzada la rotllana, deixant així portes obertes per a que en un altre moment sorgeixi de nou un espai de conversa.
Per últim magradaria destacar que considero que respectar als infants també inclou respectar la seva decisió de no participar a la rotllana, ja que lacte de parlar i conversar és un acte de creativitat individual que linfant decideix compartir en un moment donat, i això no es pot forçar.

Preguntes per a l’autor

Com podem fomentar que participin tots els alumnes i que no ho facin sempre els mateixos?

Reflexió

Realment penso que és molt important crear un espai de conversa amb un ambient tranquil a l'aula, ja que així fomentem que tots els infants puguin expressar-se i en certa manera facilita la convivència a l'aula. A més els espais com les rotllanes milloren la competència social dels infants, ja que han d'aprendre a respectar els torns de paraula i a escoltar raonant allò que els companys diuen per a poder donar una resposta coherent.
D'altra banda també penso que aquest tipus de propostes no són tan fàcils de portar a la pràctica com explica l'autora del text, ja que es molt difícil crear un espai on absolutament tots els alumnes se sentin còmodes i disposats a parlar. A més, encara que un mestre aconsegueixi crear-lo, sempre ens trobem que hi ha nens que parlen molt i d'altres que són més callats i els hi costa entrar en la dinàmica. Enfront aquesta situació la posició del mestre és molt complicada, ja que evidentment pots convidar a participar a aquells alumnes que més els hi costa, però no pots demanar als alumnes que volen parlar que callin. Però tot i això penso que treballar amb espais com la rotllana és molt positiu dins l'aula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada