IDEES CLAU
-
El fet que les famílies llegeixin amb els infants potencia l’escriptura i
la lectura.
-
Els infants necessiten interaccions per construir l’interès per la lectura
i aprendre a descodificar els codis i a donar sentit als símbols escrits.
-
L'aprenentatge de la lectura no s'ha de fomentar només a l'escola, la
família, per exemple, també té un paper molt important.
-
Els infants procedents de famílies lectores solen demanar per llegir, molt
abans que els infants que procedeixen de famílies on la lectura es mostra
absent.
-
Els infants haurien de poder manipular i experimentar amb les lletres, els
sons i les paraules escrites des de ben petits. És important introduir la
lectura en edats primerenques.
RESUM
Aquesta lectura és una entrevista dirigida a Marta Soler, doctorada a
Harvard i professora de la Universitat de Barcelona. L’article està fet per
Cristina Elorza i Francisco Luna i va ser publicat a la revista Guix Infantil
al juliol del 2013. L’entrevista se centra a demostrar que els infants són
capaços d’aprendre, conèixer i realitzar mecanismes per saber llegir i
escriure.
En aquest article, Marta Soler defensa la importància de les interaccions
(de la mateixa manera que Vigotsky) durant el procés d’aprenentatge de la
lectura i l’escriptura posant èmfasi en la implicació de les famílies.
Considera que les interaccions són un dels aspectes claus perquè les criatures
esdevinguin lectores. Per tant, l’aprenentatge lector no és un procés
individual, sinó que mostra aspectes individuals i d’altres que s’han
d’aprendre de forma col·lectiva, a través de la interacció.
A més, la Marta Soler especifica que hi ha molts centres que organitzen
espais de lectura per a les famílies i els infants com, per exemple,
biblioteques tutoritzades o clubs de mares i pares que donen suport
acadèmic i també diu que aquestes propostes són molt beneficioses tant per a
les famílies no lectores, ja que les ajuda a potenciar aquest hàbit com per a
les famílies lectores per a enriquir-lo. El projecte del qual més parla la
Marta Soler és el projecte INCLUD-ED que intenta identificar estratègies
pedagògiques per a l’èxit en l’educació i la inclusió i promou la cohesió
social.
La nostra lectura ens explicava que els infants menors de 6 anys també
tenen la capacitat d’adquirir el llenguatge, i si el seu context fos ric en la
lecto-escriptura milloraria la seva predisposició a aquest aprenentatge.
D’altra banda hi ha molts autors amb una opinió diferent: els nens han
d’aprendre a llegir quan tinguin la motivació per aquest aprenentatge.
Per tant, no hi ha una clara opinió sobre si s’ha de potenciar un entorn
lector des de petits o no i com a docents, cadascú fa el que creu convenient o
el que es consensua en cada escola. Tot i això, en els primers anys de vida
dels infants és la família la que fa que l’infant se situï en un entorn lector
o en un no lector, i, per tant, si potencien l’aprenentatge del llenguatge des
que són nadons o no.
PREGUNTES PER A L’AUTOR:
-
Els serveis per a famílies que s’esmenten a l’article estan presents en
totes les escoles espanyoles? S’ofereixen de forma gratuïta?
-
Si ens trobéssim amb el cas d’una família analfabeta, quin recurs els hi
oferiríem?
REFLEXIÓ
Aquest
article m’ha fet reflexionar, de nou, sobre a enorme influència que tenen les famílies
en l’educació dels seus fills. La majoria d’infants se senten atrets per allò
que veuen a casa o per les actuacions que tenen els referents del seu entorn.
Segons aquest article, el mateix succeeix amb la lectura. Si un infant pot experimentar
a casa la passió per la lectura, segurament s’interessarà per saber llegir molt
abans que un infant que a casa seva no comparteixen aquesta afició.
A
més, aquest article afegeix que una persona es pot considerar lectora quan es
capaç de compartir els coneixements que n’ha extret de la lectura que ha dut a
terme.
Considero
que tots aquests aspectes esmentats amb anterioritat són encertats i importants
per poder treballar la lectura amb els infants. No obstant això, em plantejo
que també s’hauria de respectar la decisió personal d’escollir si llegir ens
agrada, o pel contrari, ens avorreix i ho detestem. Penso que la lectura és
molt bona pel desenvolupament dels infants, i fins i tot dels adults, però, hi
ha persones que no els agradar llegir i també s’hauria de respectar.
Jo,
per exemple, em costa llegir, no perquè no m’agradi, sinó perquè em costa
trobar llibres que m’interessin, em cridin l’atenció i em despertin les ganes
de seguir llegint. A més, cada cop tinc menys temps per dedicar a la lectura.
En
definitiva, penso que s’ha de potenciar la lectura des de l’escola, i
especialment des de casa, però sempre atenent a la diversitat de gustos i
entenent que no ens ha d’agradar el mateix a totes les persones. A més, cal
destacar i acceptar que cada família és un món i s’ha de conèixer i no jutjar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada