Enllaç Web |
1. Tenir en compte que els adults només orientem als infants no els encaminem.
2. L'infant com a protagonista del seu aprenentatge.
3. Per desenvolupar l'autonomia cal tenir llibertat controlada.
Resum
Aquesta lectura de Leonor March i Dolors Blanch tracta sobre com treballar l'autonomia a l'aula amb infants de 3 a 6 anys. La lectura se centra sobretot en com es treballa l'autonomia des de la perspectiva del mètode Montessori.
La lectura explica com treballa aquesta autonomia a partir de les observacions que un dels centres basats en Montessori ha pogut realitzar a l'aula, el centre Montessori-Palau.
En un primer moment en la lectura s'exposen les principals idees de la metodologia Montessori que són que cada infant és un individu únic i cal que li brindem un ambient adequat perquè pugui aprendre i desenvolupar-se, que el coneixement que cada infant assoleix es veu influenciat per l'entorn on viu i es mou i que s'ha de tenir molt en compte que els infants no perceben la realitat de la mateixa manera que ho fem els adults.
A continuació, s'explica que l'experimentació és bàsica perquè els infants puguin descobrir el món que els rodeja i perquè ells mateixos puguin resoldre conflictes o dificultats que trobin o demanar ajuda per resoldre-ho si ho necessiten.
Després, explica diferents factors que s'han de tenir en compte a l'hora d'organitzar l'aula com són el factor temps, les normes de convivència i respecte que hi ha d'haver consensuades a l'aula o l'ús de materials autocorrectius per a facilitar la tendència i la motivació dels infants per autosuperar-se i material preparat per a les capacitats dels infants que està pensat només per a ells.
Enllaç Web |
Per tant, per finalitzar, es podria dir que l'autonomia de l'infant passa perquè nosaltres com a adults li oferim recursos amb els quals pugui experimentar i manipular per tal de conèixer el seu entorn i que estiguin pensats perquè cadascun dels infants pugui desenvolupar les seves capacitats i autosuperar-se, desenvolupar-se i créixer com a persona.
Preguntes
Encara que no es facin servir els càstigs si en algun moment algun infant trenqués les normes de la classe o ferís emocionalment o físicament a un altre infant se'l podria castigar?
Si en general s'usa l'experimentació com a mètode per aprendre i descobrir i per tant no pot haver-hi cap activitat dolenta que necessiti correcció perquè hi ha d'haver material autocorrectiu?
Reflexió personal
Crec que aquesta lectura està molt bé per a conèixer com treballar en una aula el tema de l'autonomia però crec que l'exemple d'escola que explica no és el més assertiu per a explicar la realitat al món educatiu, ja que la realitat d'aquesta escola sembla molt idíl·lica i no té res a veure amb la realitat d'altres escoles.
És a dir, crec que el mètode Montessori és un dels millors que de moment he conegut i m'agrada molt la visió que té de l'educació però no totes les escoles treballen segons aquest mètode i, com a futura docent, crec que estaria bé poder veure diferents realitats o almenys alguna realitat d'escoles que no tinguin una visió tan idíl·lica de l'educació.
Fent el debat a classe, hem estat parlant i m'ha semblat interessant el que s'ha dit sobre la lectura 2 en què es deia que totes les activitats han de crear un interès, ja que crec que en la lectura que m'he llegit parla poc de la motivació externa i més de la pròpia interna dels infants que tenen per aprendre, però jo crec que com a docent també has d'intentar generar una motivació externa per aprendre per exemple a partir d'un centre d'interès.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada