Les interaccions són la clau per aprendre a llegir
Font extreta de: http://blocs.xtec.cat/biblioweb/dinamitzacions-lectores/
3 idees clau:
- · Des de edats ben primerenques ja tenim la capacitat de llegir i escriure
- · Interaccions sobre la lectura a nivell verbal fa que tinguem competència lectora.
- · Millora del procés lector amb projectes compartits entre família i escola.
SÍNTESI
El text ens parla sobre la lectura en
els infants i el seu procés
d’aprenentatge, de la importància de les interaccions per potenciar i donar
significat a la lectura. La problemàtica rau en que la lectura sempre s’ha vist
més aviat com un procés individual, per tant una persona lectora no només li ha
d’ agrada llegir, sinó també compartir el que ha llegit . D’altra banda també
es parla de que introduir la lectura col·lectivament, comunicant-nos verbalment
en edats primaverenques, és molt enriquidor per accelerar aquest procés. Per tant en aquestes edats no és
suficient només explicant contes. Com a estratègies que podríem desenvolupar,
sobretot, és potenciar múltiples interaccions amb el context en el que es
troben immersos els infants, però sobretot potenciar-ho partint com a punt
primordial: la lectura amb les familía i que aquestes portin els seus fills a
concerts, teatres, biblioteques... No obstant, en famílies desfavorides trobem
dificultats en treballar la lectura amb els infants ja que el context familiar
no la introdueix. Per aquest motiu l’autor troba necessari fer projectes amb
aquest perfil de famílies (exemple tertúlies literàries, biblioteques
tutoritzades..) potenciant primerament la lectura a les famílies. D’altra banda
quan realitzem aquests projectes amb les
famílies hem de confiar en elles perquè ens pot sorprendre el interès que tenen
cap a la lectura i el potencial que poden arribar a desenvolupar, si els hi
donem la oportunitat.
En conclusió si fem que l’alumne
tingui moltes interaccions, de manera més aviat col·lectiva, en el procés lector (en diferents contextos)
, la família ja presenti un gust per la lectura i ho comparteixi amb l’infant i
es potenciï ja des de edats ben primaverenques, l’infant té un munt de
probabilitats de tenir competències lectores, un bagatge cultural significatiu
i un alt nivell d’elaboració del llenguatge. Per tant és clau llegir contes i
poemes en aquestes edats ja que permeten que el nen s’introdueixi no només pel
gust a la lectura sinó en tot el procés que comporta.
OPINIÓ PERSONAL
Considero que el text es troba molt
ben estructurat entenent la seva intencionalitat, no obstant les tres últimes
preguntes que es fan a l’entrevista són poc clares i hi trobo manca de relació
amb el que s’ha estat esmentant anteriorment en el text. He trobat important
treure el tema de les famílies desfavorides ja que s’ha parlat que hem de
potenciar contextos perquè aquestes a més de poder entrar en el món de la
lectura, també tinguin la oportunitat d’enriquir-se de la cultura i el
llenguatge. També s’ha parlat de que aquest perfil de famílies tenen nivell
educatiu, un gran potencial i considero que també un gran interès per
l’educació, fins i tot, m’atreviria a dir, molt més que famílies amb un millor
nivell econòmic.
Si la família com a primer agent
socialitzador sent gust o respecte cap a una determinat aspecte, i en aquest
cas posem la lectura, hi ha altes probabilitats que l’infant també s’hi senti
atret. Per aquest motiu considero que els infants tenen més possibilitats de
tenir competència lectora si el context familiar es troba ja molt present la
lectura i escriptura.
En definitiva considero que en
aquestes edats no és qüestió de que els infants aprenguin únicament amb la
cal·ligrafia, o fer associacions teòriques, sinó que rebin estímuls i es comencin a introduir al món de
l’escriptura i la lectura.
Relació amb altres lectures
Lectura 2 molt relacionada nens ja predisposat a llegir i escriure ha
de tenir uns bons referents context a seguir. Les interaccions ajuden a
potenciar aquest procés de lectura. 1r aprenem a llegir i després llegim per
aprendre.
Lectura 3 la família ha d’
entrar en el món de la lectura juntament amb l’infant, potenciar-ho a l’àmbit
familiar i escolar i en altres àmbits. Afegir-lo en les activitats quotidianes.
Veure expressions i emocions envers el conte, saber escollir per motivar-lo.
Quin és el millor moment per plantejar l’activitat.
Lectura 4 no és tan important el format del llibre sinó el seu contingut. Es el que personalment et
provoca és com provoca vincles. Com el mestra presenta el llibre provoca uns
efectes o altres a l’infant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada