IDEES CLAUS:
- Llegir és una bona eina per potenciar el desenvolupament integral dels infants.
- La lectura compartida fomenta no només l’amor i l’afecte dels fills cap als pares sinó que ajuda a la desconnexió d’aquests de la quotidianitat.
- És molt important la coordinació entre diferents serveis com ho poden ser: les biblioteques, les famílies, els centres d’atenció primària i els centres d’EI.
Paraules clau: coordinació, lectura, vincles, compartir, serveis.
És un programa de
salut i cultura que promou el gust per la lectura entre les criatures de 0 a 3
anys que promou experiències entre fills i pares per aconseguir despertar el
gust per la lectura des del primer mes de vista. Per a aconseguir-ho es
coordinen les famílies, biblioteques i
els centres d’atenció primària amb l’ajuntament i es signa un conveni. Aquest
projecte es va iniciar l’any 2005 gràcies al patrocini del Departament de
Cultura de la Generalitat i a la col·laboració de la Diputació de Barcelona i
de Girona.
Dins dels centres
de salut d’atenció primària, es fan presentacions i s’habiliten espais amb
pòsters sobre el projecte i, a més els pediatres i infermeres informen sobre el
projecte. A la biblioteca, es troben racons de pares, fons de Nascuts per
llegir, materials d’orientació i un calendari d’activitats per fomentar el
projecte. Finalment, quan a l’ infant se li dóna “’alta” se’ls lliura un
diploma a la biblioteca que els acredita com a infants lectors. En relació a
amb els centres d’EI, s’han començat vies de treball conjuntes amb les
biblioteques.
A través d’aquesta
lectura compartida es fomenta no només la lectura sinó la percepció per part de
l’infant de l’afecte i l’amor dels seus pares així com la possibilitat de que
aquests puguin desconnectar de la realitat.
Actualment, aquest
programa és una realitat a 37 municipis de Catalunya i d’Andorra.
PREGUNTES
- Per què no se li dóna un "paper principal" a l'escola bressol i sí a els serveis d'atenció primària, a les biblioteques i a l'ajuntament?
- Seria possible que aquest projecte s'integrés en altres municipis?
- Com es pot captar l'atenció de més famílies perquè formin part d'aquest projecte?
REFLEXIÓ
Aquesta lectura m'ha estat més complicada de llegir perquè crec que és molt més fàcil l'enteniment dels objectius que es volen assolir a través d'exemples i experiències. Crec que és molt important el fet de, no només mostrar teories que es volen utilitzar per propiciar la lectura sinó de mostrar vivències reals que mostrin "l'efectivitat" d'aquests projectes o propostes. També, cal dir, que m'ha sorprès moltíssim la interacció que es dóna amb altres institucions com ho són la biblioteca i els serveis d'atenció primària i com es deixa en un segon pla a l'escola bressol. Per tant, penso que també seria interessant donar un paper més rellevant a l'escola bressol ja que, d'aquesta manera, aquest projecte podria arribar a més famílies.
En relació a la meva experiència personal, mai havia sabut que existien aquest tipus de projectes. Per tant, penso que és molt interessant que projectes com aquest, que uneixen l'entorn amb les famílies a trvés de la lectura.
Fent referència a les lectures de la resta de companyes, em va costar trobar la relació. Tot i això, després d'haver debatit amb les companyes i amb el professor, penso que a més de que totes estan enfocades en la lectura de la franja d'edat de 0 a 3 anys, busquen propiciar aquesta lectura a través de la interacció, on aquesta és ha de ser la "més natural". No ens hem de prendre la interacció com a una estratègia en sí, sinó que hem de saber buscar estratègies que ajudin a donar un bon entorn als infants per a poder fer activitats com la lectura.
A través de youtube, he trobat un projecte que es va dur a terme a l'Eixample al 2014, el qual s'anomena "suport a la lectura": https://www.youtube.com/watch?v=oLR1_QzeD50
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada