dijous, 6 d’abril del 2017

Sogàs, M.T. (2013) "L'art de conversar: Escoltar, parlar i compartir a la rotllana"

Tres idees clau que destacaríeu del text

-        L’acte de parlar i conversar és un acte espontani de creativitat individual que es comparteixen amb la resta dins la rotllana

-        El gust per parlar i comunicar neix de la llibertat que els oferim

-        Donar temps i espai per impulsar, gestionar, nodrir enllaçar... les paraules dins l’intercanvi, produït a la rotllana, és recuperar l’essència d’una bona pràctica allunyada de la rigidesa de la programació i els horaris.


Resum global i al màxim de detallat possible però de només 300 paraules

L’art de conversar i parlar s’exercita gràcies a l’espontaneïtat dels nens i nenes que s’aboquen a la rotllana i comparteixen experiències de la seva vida quotidiana.

Així doncs, cal dir que a la rotllana es comenta una gran varietat de temes personals i vivencials, mentre alhora es desenvolupen capacitats. Com per exemple, respectar el torn, els silencis i escoltar als altres.

Per tant, podem dir que la conversa i la parla són fruit de l’espontaneïtat i desig de compartir què predisposa l’infant, però també de la lliure expressió que facilita el/la docent al grup classe.  Considerant així aquest diàleg en rotllana com un acte de creativitat individual i espontani.

També cal destacar que cada grup d’infants és diferent i que a cadascú presenta un ritme maduratiu diferent, el qual s’ha de respectar. D’aquesta manera, aportem seguretat a l’infant, fet que l’animarà a participar i a continuar desenvolupant capacitats.

Per últim, cal ressaltar que la conversa a la rotllana és una pràctica que a més de fomentar l’intercanvi i recupera l’essència d’una bona pràctica allunyada de la rigidesa causada per la programació i els horaris que impossibiliten gaudir de l’aquí i l’ara.


Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació

-        Seguint l’exemple del Brahim (infant marroquí amb dificultats amb l’idioma), en aquest cas si l’infant s’endarrereix molt i es cohibeix tant que no participa, com ho solucionaries?

-        Si et trobes amb un grup classe molt inquiet i amb el qual no pots estar més de dos minuts conversant, com ho solucionaries? Quina alternativa buscaries per continuar treballant la parla i comunicació?



COMENTARI PERSONAL

Personalment, em posiciono d’acord amb l’opinió de Maria Teresa Sogàs, ja que també penso que tant la parla com la conversa són la base de la comunicació i un aspecte molt important dins el desenvolupament integral de l‘infant.

A més, crec que aquesta comunicació lliure i espontània a l’aula no esdevindrà sense la figura del docent com a facilitador de la lliure expressió. Amb això em vull referir al fet què tots els docents hauríem de proporcionar aquest espai i temps ideal per tal d’oferir als infants l’oportunitat per impulsar el desenvolupament de la seva parla dins l’aula de forma còmoda i segura.




FONT: http://ferdemestres.blogspot.com.es/2014_02_01_archive.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada