dimecres, 5 d’abril del 2017

Lectura 5 (I) Les interaccions són la clau per aprendre a llegir (Marta Soler)




Resultat d'imatges de niños leyendo
IDEES CLAU

1.    Des del naixement, hem de permetre als nostres infants manipular i experimentar amb el món escrit, a l’igual que ho fem amb la resta de sabers. Degut a que aquests, són capaços d’aprendre a: associar una grafia a un so, reconèixer la paraula i identificar el significat, abans dels 6 anys.  
2.    L’element clau del procés d’aprenentatge són les interaccions. Els infants que tindran més èxit són aquells que viuen en un context familiar i quotidià on hi ha un interès per treballar la lectura des dels 0 anys.
3.    Es pot generar l’hàbit lector, encara que a les famílies no existeixi l’entorn de lectura.

RESUM

Aquest cinquena lectura, és la transcripció de l’entrevista que van realitzar al 2013, Cristina Elorza i Francisco Luna, a la doctora, professora i directora del centre d’investigació CREA1, Marta Soler Gallart.

Totes les preguntes que es van formular i les respectives respostes, recollides en aquest article, giraven entorn el tema dels processos de lectura en infants de 0 a 3 anys. Un període, que molts consideren immadur i primerenc per desenvolupar o aprendre aprenentatges tant complexos com la consciencia fonològica o la descodificació. Els quals els identifiquen amb edats al voltant dels 6 anys, més avançades.

Per contra, Marta Soler, defensa que des del moment del naixement, hem de permetre als nostres infants manipular i experimentar amb el món escrit, a l’igual que ho fem amb la resta de sabers. I ho justifica, exemplificant el fet que els infants, són capaços d’aprendre a: associar una grafia a un so, reconèixer la paraula i identificar el significat, abans dels 6 anys. Com en el cas dels noms dels companys  i companyes.

Aquesta prematura immersió a la lectura, té com a única finalitat, fomentar l’èxit futur dels alumnes, convertint-los en individus lectors, amb alt nivell d’elaboració del llenguatge i amb un bagatge cultural molt ric.  

Però, per assolir la fita anterior, cal tenir en compte, que el procés és col·lectiu. I que per tant, necessitem un element clau, les interaccions. És a dir, si volem que els infants esdevinguin lectors i interioritzin aquest hàbit, hem de propiciar-li un gran ventall d’entorns i relacions de caràcter lector.

I què fer amb l’alumnat que viu en llars on no té lloc aquest entorn de lectura? Ens desentenem? Una pregunta complicada, a la que Marta Soler, ens respon mostrant-nos diverses estratègies per oferir a les famílies espais organitzats on llegir amb els infants i on a més poden rebre suport escolar. Els quals, aniran generant l’hàbit lector. Tals com: tertúlies literàries dialògiques sobre obres clàssiques, biblioteques tutoritzades, clubs de mares i pares... 

En resum, cal introduir la lectura entre els infants des del minut 0. I per fer-ho, ambdós agents, família i escola, hem de tenir una veritable intenció de col·laboració, confiança i respecte mutu. Per així, oferir als menors infinitat de contextos amb un veritable interès per treballar la lectura, que el permetin fer seva aquesta habilitat.  

PREGUNTES
- També serien rics projectes per fomentar la lectura amb altres infants?
- I què podem fer si les famílies mostren una actitud reticent a adqurir aquest hàbit lector?

REFLEXIÓ
El tema tractat en aquesta entrevista, és complicat, degut a l’elevat nombre d’opinions i punts de vista contradictoris que genera. Però Marta Soler, ha estat capaç de defensar la seva posició, aportant arguments sòlids i contrastats.
I és que, té raó, infravalorem, massa sovint, les infinites capacitats dels infants, emmascarades en uns cossos menuts i aparentment fràgils. Hem d’aprendre a evadir aquest afany protector, arriscar-nos a deixar distància perquè descobreixin el món per sí sols. Un món que engloba molts sabers, no només el sensorial.    
Més, cal tenir present, que la nostra participació, no és indiferent. Hem d’estar al costat de l’infant, per oferir-lo, no només, un model de referència sinó contextos que el permetin entrar en contacte amb el món lector. Acompanyant-lo sempre en el seu extens viatge.
En definitiva, ha resultat una lectura profitosa, en el sentit que únicament s’ha remés a transmetre informació sinó que alhora ens ha proposat projectes diferents per tractar un tema molt desatès, la lectura. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada