dimecres, 5 d’abril del 2017

Lectura 4 (II): Experiencia de trabajo a partir de centros de interés. Prácticas transferibles a otros contextos educativos

Lectura 4 (II): Experiencia de trabajo a partir de centros de interés. Prácticas transferibles a otros contextos educativos

Idees principals:

- La participació dels pares és indispensable pel correcte desenvolupament de l'activitat.

- El fet que es tracti d'una activitat d'interès dels infants és important perquè hi hagi una gran participació.

- Un disseny molt més complex de la mateixa activitat podria ser extrapolable a altres àmbits.

Resum:

El text analitzat avui tracta de l'aplicació d'un projecte innovador en una escola qualsevol. En aquest projecte Jose Manuel Roás Trivillo, qui va redactar l'article, parla de la necessitat de crear activitats que estiguin vinculades a alguna cosa que atregui l'atenció dels infants, com en aquest cas els animals.

Cada nen havia de pensar en un animal, buscar informació, i fer un dibuix i tot això posar-ho en un quadernet que després utilitzarien per a fer l'exposició oral que posaria punt final a l'experiència.

La implicació dels pares és indispensable per a dur a terme la proposta i és aquesta mateixa col·laboració la que fa que no només els nens s'interessin pel projecte sinó que, a més, mantinguin certa relació amb els seus progenitors.

L'exposició comptava amb una intervenció dels nens, moment en què ells eren el centre d'atenció) i un posterior torn de paraula per a acabar de tenir tota la informació.

Després de l'activitat els treballs dels nens s'enquadernarien en forma de volums i aquest es repartirien a la cerimònia de final de curs.

Tots els nens van fer l'exposició sense importar si eren més tímids o extravertits van aconseguir fer l'activitat, cosa que va demostrar que hi havia altres maneres d'aprendre que no eren les que es veuen cada dia. Les noves activitats, els nous projectes fomenten una rutina innovadora molt més autònoma per l'infant que a més fomenta les relacions familiars.

Finalment cal remarcar que l'autor posa especial èmfasi en el fet que la falta de temps ha estat un dels punts negatius però que millorant aquest punt l'experiència podria ser extrapolable a altres àmbits de l'educació.

Enllaç


Reflexió:

Personalment crec que aquest tipus de projectes són molt beneficiosos per als infants. Aquests trien el tema i per tant el seu interès ja és major un cop comença l'activitat. També, el fet de ser ells qui triïn el contingut fa que pensin que allò no és una classe sinó oci, però el que veritablement passa és que reben molta més informació de la que rebrien si fessin una classe purament teòrica al respecte.

La implicació per part dels nens és més gran perquè aprenen ells volen aprendre, i és aquesta mateixa implicació la que fa que els pares també s'interessin pel tema i participin en les activitats. Sí que és cert el que diu l'autor, que amb més temps l'activitat seria molt més rica i que si els pares poguessin ser part de l'aula en aquestes activitats, aleshores, tot seria molt més productiu; però la realitat és que no tots els pares tenen el temps necessari per a fer aquest tipus de coses. La implicació parental és un dels punts positius del treball per projectes però també ho és la implicació de tot el professorat, no només dels que estan fent l'activitat en aquell moment sinó de totes les altres àrees de coneixement.

Preguntes:

-Com motivaries a les famílies a participar?

-Que milloraries per actualitzar els teus projectes? 

Enllaços d'interés:

-El dret dels pares a l’educació dels seus fills (I)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada