divendres, 7 d’abril del 2017

Lectura 6: "Grups interactius al final de l'etapa"


Grups interactius al final de l'etapa 

Resum
A l’escola Maiztegi, de Lurreta (Biscaia), actualment desenvolupen l’experiència de grups interactius amb els infants de P-5. Les grans transformacions econòmiques, que ha patit en les darreres dècades el municipi, han provocat l’arribada de moltes famílies d’altres comunitats autònomes i països. Com a conseqüència tenen un alumnat amb una diversitat lingüística més gran. Degut a això, l’escola ha hagut d’adaptar-se i ha patit transformacions.
Un d’aquests canvis ha estat la implementació dels grups interactius a l’educació infantil. En aquesta nova organització creen espais d’interacció entre els alumnes on els agrupen de manera heterogènia i preparen diferents activitats per les quals ha de passar tothom i on l’aprenentatge té lloc per mitjà del treball cooperatiu i dialògic. Aquestes activitats estan tutoritzades per una persona adulta voluntària. Actualment en el projecte participen  les dues tutores del curs i a més, quatre mares voluntàries. Aquesta nova forma de funcionar, treballa per aconseguir una major implicació de les famílies en la vida escolar dels seus fill/es.
Les sessions de grups interactius es realitzen una tarda a la setmana durant una hora i mitja. A cada aula de P-5, és fan tres grups de 5 infants de manera que cadascun tingui una barreja d’infants amb la llengua materna, el sexe, la capacitat, la manera de ser i l’actitud diferents.  Gràcies a la creació d’aquests grups es treballa l’autonomia, el coneixement del medi i la convivència.  
Per avaluar l’eficàcia d’aquest projecte, les dinamitzadores realitzen una avaluació per mitjà d‘una plantilla, que els entrega la tutora, on valoren el treball, l’actitud, la interacció, i també l’activitat en sí mateixa.
Per concloure, l’escola afirma que els grups interactius afavoreixen una resposta millor a la diversitat, perquè fan una proposta d’organització més inclusiva on els diferents interessos, capacitats i maneres d’aprendre i de comunicar conflueixen i s’enriqueixen entre si.


Paraules clau
Interacció, participació de les famílies, grup d’iguals, aprenentatges compartits i treball en equip.


Preguntes
  • Que succeeix quan un infant no vol realitzar alguna de les activitats o no està conforme amb el seu grup?
  • D’on sorgeix la idea de treballar en grups interactius i no realitzar les tasques d’una altra manera?
  • Per què només es realitza amb els infants de 5 anys? Si han començat per P-5 perquè estan provant el sistema, per què aquest curs i no un altres?
  • A més dels pares i les mares, els avis, tiet o altres familiars poden anar a dinamitzar activitats?

Reflexió personal
Considero molt positiu que els infants treballin de manera cooperativa amb altres iguals. Treballar en equip els permet ajudar-se uns als altres i el fet de que els grups siguin heterogenis ajuda a que tots aprenguin quelcom dels altres.
El que més m’ha cridat l’atenció de la proposta és que els pares puguin ser voluntaris per dinamitzar les activitats proposades a l’aula. Això afavoreix que els pares s’impliquin més en la vida escolar dels seus fills/es i vegin també com aprenen, què aprenen i per què ho fan. Això pot ajudar a que els pares deixin d’estar angoixats per la incertesa sobre el que els seus fills/es realitzen a l’escola.

Bé és cert, que molts pares i mares per qüestions d’horari no hi podran anar encara que vulguin, però (informació que no conec) deixar entrar a altres familiars també pot ajudar a que els infants no se sentin exclosos o diferents  perquè els seus pares no poden anar.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada