Grups interactius al final de l'etapa
Resum
A l’escola Maiztegi,
de Lurreta (Biscaia), actualment desenvolupen l’experiència de grups
interactius amb els infants de P-5. Les grans transformacions econòmiques, que
ha patit en les darreres dècades el municipi, han provocat l’arribada de moltes
famílies d’altres comunitats autònomes i països. Com a conseqüència tenen un
alumnat amb una diversitat lingüística més gran. Degut a això, l’escola ha
hagut d’adaptar-se i ha patit transformacions.
Un d’aquests canvis
ha estat la implementació dels grups interactius a l’educació infantil. En
aquesta nova organització creen espais d’interacció
entre els alumnes on els agrupen de manera heterogènia i preparen
diferents activitats per les quals ha de passar tothom i on l’aprenentatge té
lloc per mitjà del treball cooperatiu i dialògic. Aquestes activitats estan
tutoritzades per una persona adulta voluntària. Actualment en el projecte
participen les dues tutores del curs i a
més, quatre mares voluntàries. Aquesta nova forma de
funcionar, treballa per aconseguir una major implicació de les famílies en la
vida escolar dels seus fill/es.
Les sessions de
grups interactius es realitzen una tarda a la setmana durant una hora i mitja.
A cada aula de P-5, és fan tres grups de 5 infants de manera que cadascun tingui
una barreja d’infants amb la llengua materna, el sexe, la capacitat, la manera
de ser i l’actitud diferents. Gràcies a
la creació d’aquests grups es treballa l’autonomia, el coneixement del medi i
la convivència.
Per avaluar l’eficàcia
d’aquest projecte, les dinamitzadores realitzen una avaluació per mitjà d‘una
plantilla, que els entrega la tutora, on valoren el treball, l’actitud, la
interacció, i també l’activitat en sí mateixa.
Per concloure,
l’escola afirma que els grups interactius afavoreixen una resposta millor a la
diversitat, perquè fan una proposta d’organització més inclusiva
on els diferents interessos, capacitats i maneres d’aprendre i de comunicar conflueixen
i s’enriqueixen entre si.
Paraules clau
Interacció,
participació de les famílies, grup d’iguals, aprenentatges compartits i treball
en equip.
Preguntes
- Que succeeix quan un infant no vol realitzar alguna de les activitats o no està conforme amb el seu grup?
- D’on sorgeix la idea de treballar en grups interactius i no realitzar les tasques d’una altra manera?
- Per què només es realitza amb els infants de 5 anys? Si han començat per P-5 perquè estan provant el sistema, per què aquest curs i no un altres?
- A més dels pares i les mares, els avis, tiet o altres familiars poden anar a dinamitzar activitats?
Reflexió personal
Considero molt
positiu que els infants treballin de manera cooperativa amb altres iguals.
Treballar en equip els permet ajudar-se uns als altres i el fet de que els
grups siguin heterogenis ajuda a que tots aprenguin quelcom dels altres.
El que més m’ha
cridat l’atenció de la proposta és que els pares puguin ser voluntaris per
dinamitzar les activitats proposades a l’aula. Això afavoreix que els pares
s’impliquin més en la vida escolar dels seus fills/es i vegin també com
aprenen, què aprenen i per què ho fan. Això pot ajudar a que els pares deixin
d’estar angoixats per la incertesa sobre el que els seus fills/es realitzen a
l’escola.
Bé és cert, que
molts pares i mares per qüestions d’horari no hi podran anar encara que
vulguin, però (informació que no conec) deixar entrar a altres familiars també
pot ajudar a que els infants no se sentin exclosos o diferents perquè els seus pares no poden anar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada