dimecres, 5 d’abril del 2017

Pérez-Esteve, P. (2013) Llegir a la pantalla, Guix d’infantil, 67



Idees principals:

-       No és tant el format, sinó el contingut dels llibres.
-       Els infants han nascut amb la era de la tecnologia, no els podem allunyar d’aquesta perquè és una manera d’estimular-los.
-       Malgrat els nous formats en la lectura, els infants tenen els mateixos problemes a l’hora de llegir (comprendre el text...) per tant se segueix necessitant l’acompanyament del/de la mestre/a. .
-       Hem d’ensenyar-los a pensar i ser crítics amb el que seleccionen i llegeixen.

Preguntes a l’autora:

-    Fins a quin punt és important oferir als alumnes formats diferents, no podria ser un problema de visió?
-       Què passa amb els nens discapacitats que no poden utilitzar aquests formats?
-       Està molt bé que ens diguin com a mestres el que hem de fer, però realment com se’ls ensenya als infants a pensar abans d’actuar en altres formats?
-       Si la investigació sap tant, com pot ser que a les escoles encara no es doni a terme una pedagogia més lliure?

Resum:

L’autora Pérez – Esteve ens parla a la present lectura de la importància que estan prenent avui dia els formats en els quals tenim la lectura.

Assegura que és fonamental que els infants escoltin contes i històries en el moment que desenvolupen la seva imaginació, però, és important que l’adult sàpiga guiar el procés i determinar què és real i fictici, ja que als infants els hi costa perquè no són conscients de tot allò que és real.

D’altra banda, també és important que el mestre o la mestra ensenyi a seleccionar allò que els infants volen en cada cas i que sàpiguen reflexionar per la decisió que comporta aquest fet.

Com a conclusió, es posa molta èmfasi en els formats, ja que avui dia la lectura es pot presentar per exemple en les pantalles i la facilitat d’ús i d’accés que tenen els infants avui dia. Això fa que els i les mestres ens hàgim d’habituar a aquests nous formats i com s’ha dit anteriorment ensenyar als infants a utilitzar-los de la manera més adequada i precisa.

Reflexió:

La lectura d’avui ha estat molt curta però que malgrat això, no deixava escapar cap detall. Crec que el fet de completar els diversos apartats de la fitxa de la lectura amb les meves companyes ha estat un punt a favor, ja que hem pogut clarificar alguns conceptes, posar en comú la informació que havíem entès cadascuna de la lectura i tenir més clares les idees principals del text.

Creiem que és molt important transmetre un interès per la lectura des de ben petits i presentar-la de manera atractiva. Tant els infants com els adults som capaços de tenir sentiments i emocions a través de les paraules que estan escrites en un llibre o en un web (formats), és per això, que viure la lectura de manera apassionada i posant-nos a la pell dels personatges ens fa desenvolupar l’empatia i l’experimentació de les emocions.

És per això, que com a comentari personal, crec que no és tan important el format amb el qual es presenta la lectura sinó la transmissió d’aquesta i allò que ens fa viure a cadascú, ja que la lectura és interpretada de maneres diferents segons la persona.

La imaginació és un aspecte molt important que hem de desenvolupar i a través de la lectura és possible, però, com he destacat al resum, com a mestres hem de fer-los conèixer allò que és real i fictici i que puguin ser crítics pensant amb allò que escolten o llegeixen, per tant hem de guiar-los.


Com a conclusió, com a mestres hem de proporcionar als infants el saber de comprendre la lectura i viure-la de manera positiva i atractiva, fent així que el format passi a segon pla, ja que considero que el més important a la lectura és l’emoció en estat pur.

Us deixo un enllaç de la pàgina web de la pròpia autora que considero que com a mestres hem de conèixer: http://leer.es/


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada