Idees principals:
- No és tant el format, sinó el contingut dels
llibres.
- Els infants han nascut amb la era de la
tecnologia, no els podem allunyar d’aquesta perquè és una manera
d’estimular-los.
- Malgrat els nous formats en la lectura, els
infants tenen els mateixos problemes a l’hora de llegir (comprendre el text...)
per tant se segueix necessitant l’acompanyament del/de la mestre/a. .
- Hem d’ensenyar-los a pensar i ser crítics amb
el que seleccionen i llegeixen.
Preguntes a l’autora:
- Fins a quin punt és important oferir als
alumnes formats diferents, no podria ser un problema de visió?
- Què passa amb els nens discapacitats que no
poden utilitzar aquests formats?
- Està molt bé que ens diguin com a mestres el
que hem de fer, però realment com se’ls ensenya als infants a pensar abans
d’actuar en altres formats?
- Si la investigació sap tant, com pot ser que
a les escoles encara no es doni a terme una pedagogia més lliure?
Resum:
L’autora Pérez –
Esteve ens parla a la present lectura de la importància que estan prenent avui
dia els formats en els quals tenim la lectura.
Assegura que és
fonamental que els infants escoltin contes i històries en el moment que
desenvolupen la seva imaginació, però, és important que l’adult sàpiga guiar el
procés i determinar què és real i fictici, ja que als infants els hi costa perquè
no són conscients de tot allò que és real.
D’altra banda,
també és important que el mestre o la mestra ensenyi a seleccionar allò que els
infants volen en cada cas i que sàpiguen reflexionar per la decisió que
comporta aquest fet.
Com a conclusió, es
posa molta èmfasi en els formats, ja que avui dia la lectura es pot presentar
per exemple en les pantalles i la facilitat d’ús i d’accés que tenen els
infants avui dia. Això fa que els i les mestres ens hàgim d’habituar a aquests
nous formats i com s’ha dit anteriorment ensenyar als infants a utilitzar-los
de la manera més adequada i precisa.
Reflexió:
La lectura d’avui
ha estat molt curta però que malgrat això, no deixava escapar cap detall. Crec
que el fet de completar els diversos apartats de la fitxa de la lectura amb les
meves companyes ha estat un punt a favor, ja que hem pogut clarificar alguns
conceptes, posar en comú la informació que havíem entès cadascuna de la lectura
i tenir més clares les idees principals del text.
Creiem que és molt
important transmetre un interès per la lectura des de ben petits i presentar-la
de manera atractiva. Tant els infants com els adults som capaços de tenir
sentiments i emocions a través de les paraules que estan escrites en un llibre
o en un web (formats), és per això, que viure la lectura de manera apassionada
i posant-nos a la pell dels personatges ens fa desenvolupar l’empatia i l’experimentació
de les emocions.
És per això, que
com a comentari personal, crec que no és tan important el format amb el qual es
presenta la lectura sinó la transmissió d’aquesta i allò que ens fa viure a
cadascú, ja que la lectura és interpretada de maneres diferents segons la
persona.
La imaginació és un
aspecte molt important que hem de desenvolupar i a través de la lectura és
possible, però, com he destacat al resum, com a mestres hem de fer-los conèixer
allò que és real i fictici i que puguin ser crítics pensant amb allò que
escolten o llegeixen, per tant hem de guiar-los.
Com a conclusió, com
a mestres hem de proporcionar als infants el saber de comprendre la lectura i
viure-la de manera positiva i atractiva, fent així que el format passi a segon
pla, ja que considero que el més important a la lectura és l’emoció en estat
pur.
Us deixo un enllaç de la pàgina web de la pròpia autora que considero que com a mestres hem de conèixer: http://leer.es/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada