dissabte, 8 d’abril del 2017

Lectura (5) I Entrevista Soler-Gallart

IDEES CLAU

Enllaç Web
- Els infants necessiten interaccions per construir l'interès per la lectura i aprendre a descodificar els codis i a donar sentit als símbols escrits.
- L'aprenentatge de la lectura no s'ha de fomentar només a l'escola, la família, per exemple, també té un paper molt important.
- Els infants haurien de poder manipular i experimentar amb les lletres, els sons i les paraules escrites des de ben petits. És important introduir la lectura en edats primerenques.

RESUM


Aquesta lectura és una entrevista a Marta Soler que se centra a demostrar que els infants són capaços d'aprendre, conèixer i realitzar mecanismes per saber llegir i escriure. L'article està fet per Cristina Elorza i Francisco Luna i va ser publicat a la revista Guix Infantil al juliol del 2013.

Marta Soler defensa la importància de les interaccions durant el procés d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura posant èmfasi en la implicació de les famílies. Considera que les interaccions són importants perquè les criatures esdevinguin lectores.

Marta Soler Gallart
Marta Soler considera important per aprendre a llegir la formació i la interacció amb les famílies cosa que l'especialista afirma perquè diu que una persona lectora és aquella capaç de parlar i compartir coneixements sobre el que està llegint, entre altres aspectes.

A més, Marta Soler especifica que hi ha molts centres que organitzen espais de lectura per a les famílies i els infants i que aquestes propostes són molt beneficioses tant per a les famílies no lectores com per a les famílies lectores.

La lectura explica que els infants menors de 6 anys també tenen la capacitat d'adquirir el llenguatge, i si el seu context fos ric en la lectoescriptura, milloraria la seva predisposició a aprendre. D'altra banda hi ha una opinió diferent: els nens han d'aprendre a llegir quan tinguin la motivació per aquest aprenentatge.

Per tant, no hi ha una clara opinió sobre si s'ha de potenciar un entorn lector des de petits o no i com a docents, cadascú fa el que creu convenient o el que es consensua en cada escola. Tot i això, en els primers anys de vida dels infants és la família la que fa que l'infant se situï en un entorn lector o en un no lector, i, per tant, si potencien l'aprenentatge del llenguatge.

PREGUNTES PER A L'AUTOR

- Els serveis per a famílies que s'esmenten a l'article estan presents en totes les escoles espanyoles? S'ofereixen de forma gratuïta?
- Si ens trobéssim amb el cas d'una família analfabeta, quin recurs els hi oferiríem?

REFLEXIÓ PERSONAL

Crec que és important el tema que es tracta en la lectura, ja que l'ensenyament de la lectoescriptura és molt important per al desenvolupament de l'infant, ja que actualment, la lectura i l'escriptura són essencials per integrar-se en el món social.

Penso que no és necessari començar a ensenyar als infants des de ben petits, ja que cada infant té el seu propi ritme d'aprenentatge i cadascú aprèn diferent. Per tant, haurien d'aprendre segons el seu ritme.

Tot i això, sí que és cert que hi ha una pressió social per aprendre a llegar i escriure, ja que des de les escoles ja introdueixen els llibres i, per tant, els infants han d'arribar a cicle inicial ja havent après alguna cosa de lectura i escriptura per tal de no enrederir-se en els llibres i per seguir el currículum que especifica que a cicle inicial s'ha de tenir un bon nivell de lectura i escriptura. Aquest argument és un dels més utilitzats per a desmuntar el tòpic que els infants han de tenir coneixements previs de lectura i escriptura a cicle inicial, tal com s'especifica en el llibre de Montserrat Fons "Llegir i escriure per viure".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada