IDEES
CLAU
Enllaç Web |
- Els infants necessiten interaccions per construir l'interès per la lectura i
aprendre a descodificar els codis i a donar sentit als símbols escrits.
- L'aprenentatge de la lectura no s'ha de fomentar només a l'escola, la
família, per exemple, també té un paper molt important.
- Els infants haurien de poder manipular i experimentar amb les lletres, els
sons i les paraules escrites des de ben petits. És important introduir la
lectura en edats primerenques.
RESUM
Aquesta lectura és una entrevista a Marta Soler que se centra a demostrar que
els infants són capaços d'aprendre, conèixer i realitzar mecanismes per saber
llegir i escriure. L'article està fet per Cristina Elorza i Francisco Luna i
va ser publicat a la revista Guix Infantil al juliol del 2013.
Marta Soler defensa la importància de les interaccions durant el procés
d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura posant èmfasi en la implicació de
les famílies. Considera que les interaccions són importants perquè les
criatures esdevinguin lectores.
Marta Soler Gallart |
Marta Soler considera important per aprendre a llegir la formació i la
interacció amb les famílies cosa que l'especialista afirma perquè diu que una
persona lectora és aquella capaç de parlar i compartir coneixements sobre el
que està llegint, entre altres aspectes.
A més, Marta Soler especifica que hi ha molts centres que organitzen espais de
lectura per a les famílies i els infants i que aquestes propostes són molt
beneficioses tant per a les famílies no lectores com per a les famílies
lectores.
La lectura explica que els infants menors de 6 anys també tenen la capacitat
d'adquirir el llenguatge, i si el seu context fos ric en la lectoescriptura,
milloraria la seva predisposició a aprendre. D'altra banda hi ha una opinió
diferent: els nens han d'aprendre a llegir quan tinguin la motivació per aquest
aprenentatge.
Per tant, no hi ha una clara opinió sobre si s'ha de potenciar un entorn lector
des de petits o no i com a docents, cadascú fa el que creu convenient o el que
es consensua en cada escola. Tot i això, en els primers anys de vida dels
infants és la família la que fa que l'infant se situï en un entorn lector o en
un no lector, i, per tant, si potencien l'aprenentatge del llenguatge.
PREGUNTES PER A L'AUTOR
- Els serveis per a famílies que s'esmenten a l'article estan presents en totes
les escoles espanyoles? S'ofereixen de forma gratuïta?
- Si ens trobéssim amb el cas d'una família analfabeta, quin recurs els hi
oferiríem?
REFLEXIÓ PERSONAL
Crec que és important el tema que es tracta en la lectura, ja que l'ensenyament
de la lectoescriptura és molt important per al desenvolupament de l'infant, ja
que actualment, la lectura i l'escriptura són essencials per integrar-se en el
món social.
Penso que no és necessari començar a ensenyar als infants des de ben petits, ja
que cada infant té el seu propi ritme d'aprenentatge i cadascú aprèn diferent.
Per tant, haurien d'aprendre segons el seu ritme.
Tot i això, sí que és cert que hi ha una pressió social per aprendre a llegar i
escriure, ja que des de les escoles ja introdueixen els llibres i, per tant,
els infants han d'arribar a cicle inicial ja havent après alguna cosa de
lectura i escriptura per tal de no enrederir-se en els llibres i per seguir el
currículum que especifica que a cicle inicial s'ha de tenir un bon nivell de
lectura i escriptura. Aquest argument és un dels més utilitzats per a desmuntar
el tòpic que els infants han de tenir coneixements previs de lectura i
escriptura a cicle inicial, tal com s'especifica en el llibre de Montserrat
Fons "Llegir i escriure per viure".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada